• kerstin87

Förlovning - tips på ringar!?

Hej allihopa!

Jag & sambon planerar att förlova oss & är därmed på jakt efter ringar. Jag tycker dock att det är som en hel djungel & skulle behöva lite tips, "bra att tänka på" & inspiration!  Det jag vet är att jag vill ha en unik ring (vem vill inte ;) ), men alltså inte bara en vanlig slät eller liknande. Den ska heller inte vara för prålig utan föredrar snarare en mer hård/tuff stil, tycker till exempel att ytor såsom borstat stål är snyggt!

Har ni några bra tips eller råd?
    Bild(er) på era egna förlovningsringar?
    Någon som vet om/var man kan designa sina egna ringar? 

Tacksam för alla svar :)

/ Kerstin 

• Svar på tråden Förlovning - tips på ringar!?
  • MissySophie

Jag tycker att ni ska välja ringar själva Cool

Jag och min fästman valde ringar från Guldfynd, dom har stort utbud och bra storlekar på sina ringar sedan finns det Hallbergs,Albrekts guld och många fler. Bäst är att googla på sidor som har förlovningsringar och sedan gå till en butik i lugn och ro för att prova olika ringar,storlekar,former och färger.

• Sofi K

Jag får hålla med MissySophie. Ni ska välja ringar själva.

Men jag kan ge dig/er ett tips. Jag och fästmannen kollade på vad som kändes som tusen ringar innan vi bestämde oss...eller...jag bestämde mig. Haha. Han är inte direkt den killen som bär smycken i vanliga fall, så han hade egentligen bara ett krav. -Inte för bred.

Men vi köpte till slut våra från schalins. I guldaffären sa dom att man kan egentligen göra vad man vill med deras ringar. Till exempel om man gillade skenan, men inte stenarna, kunde man säga till hur man ville ha det och dom gjorde den åt en. Eller om stenbefattningen var snygg, men men ville ha den på annan skena kunde dom fixa det och så vidare. Tror många märken har den typen av erbjudande. Det fick jag uppfattningen av i alla fall.

Nu köpte vi i för sig inte våra ringar i någon guldfynd eller smycka. Vi var inne i dom också men det kändes inte riktigt som att dom var villiga att ge oss den kunskap och tid vi ville ha. Och min uppfattning, tillskillnad från MissySophie, var att dom inte hade så stort utbud...

Till slut hittade vi en lite guldsmedsbutik med jättefin service och man fick i lugn och ro sätte sig vid ett bord lite avskillt från övriga butiken. Där berättade han för oss om diverse olika ringar och tankar och frågor man kan ha.

Så mitt tips är att gå till någon butik som inte tillhör en kedja på samma sätt som guldfynd gör, om du är ute efter något lite mer unik ring.

Säger alltså inte att guldfynd har dåliga ringar, inte alls. Men det var inte det jag var ute efter, och tydligen inte det du är ute efter heller.

• TheD

Fråga inte andra! Som andra svar: Kolla själva. Vi hittade inga i butiker så vi kollade runt på nätet.

• fruhgan

titanringar.com väljer ni själva en modell att utgå ifrån men eftersom man väljer bredd (ofta från 3 mm upp till 10 mm), kupning, yta ( från grov till blank) och om man vill ha diamanter väljer man själv antal och storlek så blir det nästan oändligt många varianter från en "modell". Jag "modell" med "-tecken eftersom det inte är som en "modell" i andra affärer, men designar ju sin egen ring och får en unik ring!
    titanringar.com gör de bara ringar i rent titan, vilket innebär att man kan ändra storlek på den - andra sidor med titanringar säljer ofta färdiga modeller i 6/4 dels titan och sådana ringar man man inte ändra.
    Så ska ni ha ringar i titan: tänk på att köpa ringar i rent titan så de går att storleksändra.

• Doofie

Håller med fruhgan. Rekommenderar titanringar.com. Mycket snyggt, lätt att ändra efter hur man själv vill ha det och bra service, bara fråga om modeller, priser, förändringar så svarar de riktigt snabbt!
    Gillar du typ borstat stål tror jag rent spontant att titan kan passa. Känns mer "tufft" och ger lite råare känsla. Går även att välja vilken yta man vill ha, blank, matt eller grovt slipad. Stilrent enligt min åsikt :)

Självklart ska ni ju välja själva, men inspiration är aldrig fel. Om jag inte letat inspiration hade jag aldrig hittat titanringar.com där iaf MIN drömring finns :)

• Wintercandles
    LoJ skrev 2011-12-20 19:59:19 följande:
    Kolla in www.elindesign.se
    Har precis hämtat min vigselring hos henne. Helt enormt duktig tjej. Tuff stil
  • ClaraH

Jag designade ett par smycken hos en guldsmed. Den ligger i Sickla men du kan nog hitta flera olika guldsmeder där man kan designa själv. Jag fick tipset när jag var på Bröllopsmässa, det fanns många guldsmeder där man kunde designa smycken. Du kan säkert hitta annonser från deltagare på bröllopsmässor på nätet.

Vi köpte olika förlovningsringar helt efter vårt eget tycke och smak, så de ser inte likadana ut. Här är en bild.http://www.carinpeter.blogspot.com/2010/09/i-veckan-som-gick-fick-vi-hamta.html

Det tips jag kan ge dig är att tänka på nästa steg när du bestämmer dig för förlovningsring. Hur vill du att vigselringen ska se ut och hur passar förlovnings- och vigselring ihop?

• kerstin87

Tack för alla tips, idéer & råd! Har varit ute & kikat lite men det är ju som sagt en djungel! Och jag som trodde att jag var helt säker på vad för typ av ring jag ville ha är inte alls lika säker längre :P Håller dock med dig, Sofi K, känner inte att det känns helrätt med Guldfynd osv.. Så vi får helt enkelt försöka hitta en annan guldsmedsbutik & hoppas på att få bra hjälp där :) 

• SofiaLarsson

Mina ringar som du ser på bilden är köpta hos en guldsmed som både gjorde ringar på special beställning och hade också en hel del i butiken.
    Vi fick väldigt trevligt bemötande och han vi pratade med var även väldigt öppen och ide´ rik om egna förslag.
    Jag fastnade tillslut för ett par ringar i hans kollektion. (min visningsbild)

Men kolla in hans sida om du vill..kan du få insperation om inte annat ;)

www.odwyer.se

Men som alla andra säger..du ska bestämma själv och välja något DU tycker om :)

• Chicita

Vi gick till en guldsmed här i stan som kan fixa specialgravyr.
    Sen letade vi på en skena (en "tom" ring alltså) från FU som var väldigt lik ringen i Sagan om Ringen.
    Vi hade letat på font från LOTR så vi kunde skriva våra namn och förlovningsdatum på utsidan av ringarna.
    På min förlovningsring står hans namn först, sen mitt och sen datumet.
    På hans står mitt namn, hans och sen datumet + nu vigseldatumet.
    Min vigselring har Amor vincit omnia (men i LOTR-font) och med en vit diamant + en grön diamant mellan orden.

Så här.

Ringarna är vända så att vi kan läsa texten när vi har ringarna på oss, men att dom blir upp och ner för andra.

Så om ni vill ha helt unika ringar så rekommenderar jag att ta en slät ring och lägga i gravyr och / eller stenar efter eget hjärta och huvud.
    Även om någon kopierar vår idé så kan dom inte kopiera rakt av. Rätt otroligt att några med exakt samma namn och exakt samma idé, gifter och förlovar sig på exakt samma datum som oss liksom... Tungan ute 
  • joliegirl

hej vi köpte våra ringar på www.smyckenet.se så himla hjälpsam. Jag visste vilken jag ville ha men när jag kom dit (butiken låg i grannstaden) så var det inte alls vad jag tänkt mig. Hittade tillslut de jag ville ha och det visade sig att dom inte fanns med i utbudet på nätet så det var lite kul. Beställde även min alliansring samtidigt och eftersom jag har 6 stenar iden så tog leveransen lite längre tid så då fick vi låna nästan likadana ringar till förlovningen så att vi kunde förlova oss då vi hade tänkt. Det kallar jag att hjälpa kunden. Han e jätte bra där..

kerstin87 skrev 2011-12-18 18:25:34 följande:
    Hej allihopa!

Jag & sambon planerar att förlova oss & är därmed på jakt efter ringar. Jag tycker dock att det är som en hel djungel & skulle behöva lite tips, "bra att tänka på" & inspiration! Det jag vet är att jag vill ha en unik ring (vem vill inte ;) ), men alltså inte bara en vanlig slät eller liknande. Den ska heller inte vara för prålig utan föredrar snarare en mer hård/tuff stil, tycker till exempel att ytor såsom borstat stål är snyggt!

Har ni några bra tips eller råd?
    Bild(er) på era egna förlovningsringar?
    Någon som vet om/var man kan designa sina egna ringar?

Tacksam för alla svar :)

/ Kerstin
  • cillissa

2 som e jäteduktiga på att rita upp ringar är AF o hans dotter Jenny. De ritar i cad och AF rita vår förlovningsring. De gör allt och har sajten vigselring.nu, men hans dotters blogg är klart bra inspiration jewellerybyjenny.se/smyckesblogg 

Där finner du massa tipps och modeller hon designat o hon kan nog ta fram nästan va som hellst.

Hennes modeller är lite mer kvinnliga och AF kanske lite med kraftiga, lite svårt det här för det finns så mycke 

Svar på tråden Förlovning - tips på ringar!?