• Anonym

HELVETE va ska jag göra!!!

Vet att alla ni kommer spy galla på mig nu, men måste få något råd av en någon!!
    Det är så har.
    Jag och min sambo har varit tillsamans i 7 år vi har 2 barn, jag har haft en lite konstig bild av män, att jag själv sökt mig till män jag kan bestämma över, vilket jag tror bottnar i att jag har en far som har varit en riktig skit, jag har ALLTID varit otrogen i mina förhållanden utan dåligt samvete. men när jag träffa pappan till mina barn, han som ska bli min man nästa sommar, som jag tror jag älskar över allt utom mina barn, har jag varit otrogen mt en gång, det var ett helvete, jag berätta llt för honom när jag hade varit de, han sa att jag skulle gå till psykolog, vilket jag gjorde och han tog tillbaka mig, han har inte sagt ett ord om detta sedan dess, detta hände för5 år dedan.  MEN för 6 månader sedan träffa jag en trevlig kille som mot slutet av kvällen gav mig hans numer, jag berätta det för min sambo o vi typ skratta åt de, inget mer med det, och NU för 2 veckor sedan tfäffade jag honom på systemet, han skicka sms till mig och skrev hur snygg jag var och massa annat som man blir glad av, det har gått åt helvete för långt, jag berätta för min sambo om  smsen och sa att jag mådde dåligt över att jag varit så svinig, han sa då att det inte gjorde något att han förstod varaför jag tyckte de va kul, grejen är den att vi fortsatt smsa och min sambo vet inte det. OCH idag så träffades vi och kysstes:( FAN vill ju bara bli normal!! hålla mig till min älskade sambo!! känna mig nöjd med det. jag sa även till sambon att vi måste hitta på mer saker, gav förslag på buggkurs, klättring, åka till badhuset, då säger han nja jagvet inte känns inte som det blir bättre av det, va fan ska jag göra!!
    hoppas ni orka läsa!! 

• Svar på tråden HELVETE va ska jag göra!!!
  • Anonym (regn)

Hej, för det första vill jag säga att du inte är svinig. Det är en grej att vara otrogen mot någon en enstaka gång för att man inte är nöjd, tillfredställd eller glad med sin respektive man redan har, då är man dum i huvudet. Men du som verkar nöjd och glad med din nuvarande man och är öppen med allt som händer, då ser inte jag dig som en svinig person utan en person med ett problem.

Du borde söka hjälp hos doktor eller hos någon stödgrupp och lösa det här.

• Dejli

Lite onödigt att puffa efter 11 min kan jag tycka... men till saken...

Jag tycker det låter som att du behöver professionell hjälp att bryta ditt destruktiva beteende. Du vill inte bete dig så här, men kan inte motstå frestelsen och ditt bekräftelsebehov (som jag tycker det låter som). Psykolog är kanske inte rätt sätt, utan det låter mer som att KBT skulle hjälpa dig bättre. Jag tycker din man har visat fantastisk storsinhet mot dig genom att kräva psykologhjälp men sedan lämnat det bakom sig när du visat vilja att ta tag i det och inte hållt det emot dig i efterhand. Det krävs stor styrka för det.

Varför behåller du ett telefonnummer som du misstänker att du kommer att "missbruka" i framtiden? Och varför gav du honom ditt nummer (vilket du måste ha gjort eftersom han kunde smsa dig)? Det är ju förmodligen lättare att säga nej till att lämna ut sitt nummer ("nej, min blivande man skulle nog inte uppskatta det") än att i ett svagt ögonblick tacka nej till en träff.

Du vet med dig att du har dålig självdisciplin när det gäller sådana här saker, så du behöver ju gå till botten med varför. Du nämner din pappa som en orsak, men det är ändå ingen ursäkt för ditt beteende om du faktiskt inte vill hålla på så här.

• JesFre

Jag förstår att det är jobbigt för dig. Och det måste vara svårt för din sambo.
    Jag vet hur skönt det kan vara när någon uppmärksammar en. Någon annan än ens partner tycker att man är snygg och attraktiv.
    Men du måste kanske stå på dig mot dig själv.
    Om du vill vara med din partner behöver du kanske ta en rejäl funderare över hur du reagerar när du får uppmärksamhet.
    Är det att din partner inte ger dig samma sorts uppmärksamhet som gör att den andra mannen blir mera frestande? Dessvärre så förändras ju förhållanden under åren och man stannar dessvärre inte så länge man skulle vilja i det där fantastiska förälskelse stadiet.

Om han verkar osäker på att hitta på saker så försök hitta barnvakt och dra iväg honom på en "date" behöver inte vara något stort men lite egen tid där du visar att det är honom du vill ha. Kanske han också vill få lite uppmärksamhet. Och vid ett sådant tillfälle kan du ju ta upp olika roliga aktiviteter du vill göra med honom. 
    Vet verkligen inte om mina tankar kan hjälpa men jag håller verkligen tummarna för dig

/ Jessica 

• Anonym

Jag vet inte riktigt, men jag får känslan av att du inte är redo för att stadga dig ännu. Har du haft tiden då du bara lekt av dig? Många, om inte alla, behöver nog en tid då man som singel bara flörtar och har roligt. Detta är bara en chansning från min sida då jag haft liknande drag tidigare. Men till slut mognade jag och blev redo att slå mig till ro. Innan det hade jag också behovet av att "bli sedd" av andra än den person jag var tillsammans med, vilket jag nu inser var för att jag absolut inte var redo att stadga mig oavsett hur mycket jag älskat den andra parten i förhållandet.

• Anonym

ÅÅ tack snälla ni, för råd och alla bra ord. Det där med numret gck till så här, han hade ett visitkort och gav mig, och nej han fick inte mitt numer, har inte frågat hur han fick tag  det heller, men inte från mig, jag började inte skicka, det var han som gjorde det och jag fortsatte. Jo jag måste nog söka någon form av hjälp, jag har ju förssökt att prata med sambon, och berätta ur jag känner, han är en lugn person som är såå nöjd med tillvaron, medan jag gärna vill att det ska hända något, menar inte att jag vill ha de så varje dag, men en gång i månaden i varje fall. barnvakt har vi nästan aldrig, mina föräldrar kan aldrg och min sambos föräldrar bor så lågnt bort från oss, och våra vänner brukar inte ha tid. ojoj va jobbigt allt känns, vet inte vart jag ska börja, tycker de är så roligt att få sms från den andra, jag brukar skriva till mn sambo men får alltid tillbaka, dessama älskling eller något annat tråkigt, han har ju allt jag kan tänka mig, snäll omtänksam bra pappa, jag tänder absolut på honom och tycker han är bra på alla sätt, därför vet jag inte riktigt varför jag gör så här:(  har pratat med en psykolog på telefon och hon sa att jag skulle prata med min partner och berätta vad jag beöver  förhållandet och fråga vad han ser på vårat förhållande, vilket jag gjort och han tycker allt är bra, jag sa så kan de väl inte va? joo så är det säger han, även att han vet att jag är missnöjd med att vi inte gör något mysigt tillsamans att allt är som ett hjul,,,,,

• Anonym

jag fick ju första barnet när jag var 19 så det är väl tidigt, men innan dess så lekte jag nog av mig lite väll mycket, känns som mitt betende är pga något annat, vilket jag skulle ge vad som hellst för att få hjälp med!!

• JesFre
    Anonym skrev 2011-12-19 14:36:18 följande:
    ÅÅ tack snälla ni, för råd och alla bra ord. Det där med numret gck till så här, han hade ett visitkort och gav mig, och nej han fick inte mitt numer, har inte frågat hur han fick tag  det heller, men inte från mig, jag började inte skicka, det var han som gjorde det och jag fortsatte. Jo jag måste nog söka någon form av hjälp, jag har ju förssökt att prata med sambon, och berätta ur jag känner, han är en lugn person som är såå nöjd med tillvaron, medan jag gärna vill att det ska hända något, menar inte att jag vill ha de så varje dag, men en gång i månaden i varje fall. barnvakt har vi nästan aldrig, mina föräldrar kan aldrg och min sambos föräldrar bor så lågnt bort från oss, och våra vänner brukar inte ha tid. ojoj va jobbigt allt känns, vet inte vart jag ska börja, tycker de är så roligt att få sms från den andra, jag brukar skriva till mn sambo men får alltid tillbaka, dessama älskling eller något annat tråkigt, han har ju allt jag kan tänka mig, snäll omtänksam bra pappa, jag tänder absolut på honom och tycker han är bra på alla sätt, därför vet jag inte riktigt varför jag gör så här:(  har pratat med en psykolog på telefon och hon sa att jag skulle prata med min partner och berätta vad jag beöver  förhållandet och fråga vad han ser på vårat förhållande, vilket jag gjort och han tycker allt är bra, jag sa så kan de väl inte va? joo så är det säger han, även att han vet att jag är missnöjd med att vi inte gör något mysigt tillsamans att allt är som ett hjul,,,,,
    Vad bor du i för stad? Stor liten mellan? Jag undrar mest för att det nästan alltid finns någon form av barnvakts idé vare sig det är en nanny firma (kan vara lite dyrt kanske) eller en sudent med barnvana (som mig) Finns t.om pansionärer som vill hjälpa till med sådant på vissa ställen. Vill bara visa att det alltid finns möjligheter om man ser sig om. Hoppas verkligen att det kan lösa sig för dig. Håller verkligen tummarna!
  • Dejli

Det låter ju som att du faktiskt vill att er vardag ska fungera, och att du inser att det största problemet sitter i ditt huvud, men att det påverkas av din vardag.

Det finns ju "nanny-jourer" att anlita om man känner sig trygg med det. Annars, har ni inga vänner med småsyskon eller kusiner som kan tänka sig att passa barnen mot betalning? Eller vänner som också har barn som vet någon pålitlig barnvakt?

Om din sambo är nöjd med tillvaron men du tycker att det går långsamt så kanske du får ta ett större ansvar i den frågan eftersom det är viktigast för dig men kanske låter honom vara delaktig i beslutet ändå... Säg att "på fredag går vi på bio, du bestämmer film, jag har redan ordnat barnvakt".

Om det är själva messandet som är intressant så får du kanske helt enkelt säga det till din sambo, att det är viktigt för dig. Eller så får du skaffa dig en "sms-kompis" bland dina tjejkompisar...

• Anonym

Bor på landet i typ skogen, vill inte lämna barnen till någon jag inte känner till, med tanke på att jag har en bekant som fick barnvakt av en grane som våldtog henne:( är jätte rädd för sånt, för man vet ju aldrig, men ibland kan vi ju få barnvakt när svärmor kommer, men hon jobbar helger bland och de är då v kan göra något tillsamans :( plus att min sambo startat eget och jobbar mycket, oj va tråkig jag låter :(

• Anonym (regn)

Nu vet inte jag hur gamla dina barn är, men ni kanske kan göra något kul tillsammans som en familj? Åka skridskor, pulka, gå på familjebio, picknick och fiske i skog/sjö. Det finns massor man kan göra som inte kostar pengar också...ta dig en funderare.

• Anonym (kickar)

Tycker det låter som om du borde jobba med din självkänsla, det låter som om du är allt för beroende av andras bekräftelse o uppmärksamhet för att kunna vara stabil i dig själv (och i ditt förhållande). Att du tycker att "allt är som ett hjul" kan kanske bero på att du är kicksökande, kanske är du lite av en beroendenatur? Jag skriver inte det som illa ment, jag är själv sådan, letar alltid efter lite spännande roliga grejer och när jag sen har hittat vad det nu är som ger mig en liten kick (kan vara VADSOMHELST, choklad, sex, uppmärkasmhet, trisslotter, kaffe, kokain, kvittar) så vill man bara ha mer o mer... jag vet med mig att jag är sån och har massor med självkontroll så det har aldrig blivit något missbruk utav något i mitt fall men jag är supermedveten om detta och tror att det också är till viss del min självinsikt som har räddat mig....
    Som sagt om du nu har låg självkänsla i kombination med spänninssökande så är ju det en förklaring tillvarför du gör som du gör. Det är ju kanske inte till någon hjälp just nu men kanske kan det hjälpa dig till att förstå dig själv bättre o därigenom göra något åt det?? Första steget till att lösa ett problem är att förstå frågan så att säga..

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-19 14:46:46 följande:
    Bor på landet i typ skogen, vill inte lämna barnen till någon jag inte känner till, med tanke på att jag har en bekant som fick barnvakt av en grane som våldtog henne:( är jätte rädd för sånt, för man vet ju aldrig, men ibland kan vi ju få barnvakt när svärmor kommer, men hon jobbar helger bland och de är då v kan göra något tillsamans :( plus att min sambo startat eget och jobbar mycket, oj va tråkig jag låter :(
    Du låter inte tråkig, det låter som en massa ursäkter  i mina öron, så det kanske inte är där skon klämmer trots allt? Vill man verkligen så löser man det. Det kanske inte går att lösa varje helg, men någon gång i månaden tror jag faktiskt att du skulle kunna lösa det om du verkligen, verkligen ansträngde det.

Ja, rädd för att bli våldtagen har man all rätt att få vara. Men om du t ex anlitar din kompis 17-åriga lillasyrra så tror jag att den risken är minimal. Om man ska gå och oroa sig för sådant hela tiden så kommer du nog inte släppa ditt barn ur sikte någonsin. De flesta övergrepp sker ju dessutom inom familjen, om det är någon sorts tröst.

Om din sambo startat eget så är det förmodligen en massa arbete och under stora delar av dygnet och veckan under uppstarten, och då är det säkert ännu viktigare att faktiskt släppa vardagen och tillbringa några timmar på tu man hand, annars är nog risken för ett ekorrhjul ännu större.
  • Anonym

Förstår det där med att man blir smickrad av uppmärksamheten. Det gäller bara att säga stopp i tid. Jag har själv blivit uppvaktad några gånger och jag, som var singel länge innan jag träffade min BM, tycker att det känns väldigt bra att kunna nobba dessa killar - typ var var de när jag var singel? De kan drägla så mycket de vill, nu är jag faktiskt upptagen, tji fick de!

• Anonym

Vill bara säga till er alla som skriver att ni hjälpt mig mycket, är glad att de fnns människor som ni! Jag prata med min sambo i timmar igår kväll, och jag berätta allt, min sambo tog sig tid och lyssnade denna gång och förstod mig, han sa sååå mycket bra saker och han är så smart och jag kan inte få någon bättre, det ligger nog mycket i mig själv, hur jag mår, hur min uppväxt har varit och vad jag gör nu. jag kan inte skriva allt vi prata om, men jag ska börja om nu, jag ska ta tag i saker själv och jag vet att gräset är inte grönare på andra sdan. Det är helt rätt att jag har dålig självkännsla, jag är en person jag inte vill vara, pga att jag alltid varit sådan, jag vill så mycket mer med livet, och ngen annan än jag kommer kunna lösa det. Tack vare min sambo som älskar mig för den jag är, som ser det ingen annan fått se, så kommer jag kämpa för att allt ska bl bättre!
    TACK gen alla kloka ni!!! 

• Anonym

Klart att mycket ligger i självkänslan och det är klart att det pirrar lite när någon uppskattar en. Min sambo är ganska tråkig av sig och det är nästan alltid jag som får hitta på de saker vi gör på helger eller kvällar. Det är jobbigt att ha en partner som är nöjd hela tiden.

Försök att börja skapa aktiviteter runt om er, det är ju kul även för barnen om ni gör någonting och som någon skrev att allt inte behöver kosta pengar.

• Anonym

jo jag vet, och vi gör väl igenkligen saker men som sagt då är alltid barnen med, älskar att va med barnen, men vill ju ha lite vuxen dejt tid. men som sagt så finns de ju möjlgheter, och vist är det tråkigt när dom är så nöjda, vi är såå olika som personer men har samma värderingar på saker, så som hur vi vill "uppfostra" barnen, hur vi vill bo på såna sätt är vi lika. men han är den trygga lugna som ser till att mycket praktiskt fungerar, sånt som jag inte har något intresse av, och jag är den som är kaoset, han säger att det är därför han älskar mig och han vill nte ändra på det, det ända han tycker jag ska träna på är att inte se allt så negativt och allt som jag vill göra blir jag stressad över, även om det är roliga saker, jag vill att allt ska hända på en gång, och jag tror att om jag ex flyttar tll ett bättre ställe eller köper en hund eller skaffar fler barn eller söker skoj och uppmärksamhet på annat håll så blir allt bättre, vilket inte är fallet, allt blr pressis raka motsattsen, därför måste jag jobba med mig själv och se det posetiva i stället. min sambo sa en så bra sak igår, han fråga mig så här: du har två vägar ex med jobb, istället för att se att de här kan ju bl kul, så tänker jag, det här kommer aldrig bli bra. och han fråga varför jag väljer att välja det tråkiga tänket, jag satt och fundera och km på varför=) såå skönt att jag har honom.
    Ursäkta min stavning :/ hoppas ni fattar lite vad jag skriver ;) 

Svar på tråden HELVETE va ska jag göra!!!