Inlägg från: Anonym (Tant) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tant)

Hur fördelar ni hemarbetet?

Ja, som rubriken lyder, hur fördelar ni hemarbetet i era hushåll? Och hur stort bor ni? Trädgård etc?

Tidigare bodde vi i en liten tvåa centralt i stan, och då var det inte så mkt att göra hemma. Vi tog ett storstäd varje helg, och det tog ju inte så lång tid och sen var vi klara. Vi är inga pedanter någon av oss, och vi dör inte av att ha lite stökigt omkring oss så länge det inte är smutsigt om ni förstår vad jag menar...

Nu bor vi i ett stort hus, och man måste hålla undan hela tiden för att inte duka under på helgen när det blir mer noggrant gjort. Jag är hemma mest då jag jobbar på orten och min sambo pendlar ganska långt och är hemma senare, så det blir ju ofta jag som går och plockar under tiden jag är hemma.

Min sambo säger aldrig nej om jag ber honom dammsuga, städa köket eller badrummet eller vad det kan vara, men han tar sällan initiativet själv. Hans jobb är också hans stora hobby, så han sitter gärna försjunken i datorn även på kvällar och helger om vi inte har något annat planerat.

Han är uppvuxen i lägenhet utan trädgård och ingen bil, och så stort som vi bor nu har han aldrig bott. Jag å andra sidan är uppväxt i ett stort hus med stor trädgård och maskiner... så det är oftast jag som klipper gräset för han tycker inte det behövs så ofta, och det är jag som håller koll på att däck etc behöver bytas. Sånt som annars gärna blir "karlgöra"...

Hans förra sambo var pedantisk, men bor man smått så går det ju ganska snabbt att städa även om man är ensam. Det var inte ett problem för mig innan, för då hjälptes vi åt mkt mer. Nu känner jag att jag får ta en väldigt mycket större del av hemarbetet och jag har försökt ta upp det, men kommer liksom ingen vart...

Han jobbar hårt och har en lön därefter, men det gör ju också att han är trött när han kommer hem efter 1-1½h hemresa. Men vi har ju valt gemensamt att bo såhär, och han älskar vårt hus och vill absolut inte byta det mot något mindre. Men hur sjutton får jag honom att förstå att han behöver göra mer hemma när vi pratat om det utan resultat.

Han tar absolut inte för givet att jag ska städa hemma eller göra något åt honom, men jag vill ju inte ha stökigt omkring mig... och jag orkar inte be honom varje gång heller...

• Svar på tråden Hur fördelar ni hemarbetet?
  • Anonym (Tant)
    Chicita: Därför att min sambo är inne och läser en del på BT han också och vet mitt användarnamn, så jag vill helst inte skylta med det...

Ema: Vi har pratat om det, och han har t o m tagit upp det själv, att han vet att jag gör mer i hemmet än vad han gör, och att han är väldigt tacksam över att jag just nu ser till att vi har rena kläder och lakan t ex. Jag har bett honom ta ett större ansvar, och han har lovat att göra det, men det händer liksom inget. Han är inte en "typisk karl" som inte ser när det är stökigt, för han nämner det ofta. Han bara orkar inte...

Anonym (Struttan): Ja, problemet är väl att vi är ganska lika på hur vi vill ha det egentligen... vi störs inte på att det ligger lite grejer framme, men vi vill ha det städat och undanplockat åtminstone en gång i veckan. Jag tjatar inte, utan säger bara att ikväll är det din tur att ta disken/matlagningen/dammsuga sovrummet, och han säger aldrig emot utan gör det så gott som alltid, om inte på en gång så åtminstone under dagen.

Problemet är att vi inte hinner så mkt i veckorna pga hans arbetstider (han är ofta hemma sent) så helgerna går åt till mycket annat... att träffa vänner och släktingar som vi inte hinner med annars, storhandling och sådant. Så det blir oftast att vi städar av det värsta och så får det vara bra så. Om det hade småplockats mer i veckorna hade vi hunnit med sånt som tar lite längre tid på helgerna (noggrannare dammsugning, dammtorkning etc) och allt det vi vill göra.

Anonym (A.): Ja, vi har pratat om en städerska som kan komma och göra det lite grundligare ett par gånger i månaden... men fortfarande är det ju som du säger en hel del att göra, och det är ju tvättvikning och disk och sånt som tar tid "i vardagen". Samtidigt så kanske det är ett bra sätt att faktiskt få saker gjort, att man vet att städerskan kommer dagen efter och att det måste vara undanplockat då.

En lista kanske inte är en så dum idé. Jag jobbar ju också heltid, och sköter våra gemensamma djur (hästar och hundar som är bådas intressen) nästan själv i veckorna eftersom det är sådant som inte kan vänta på att han kommer hem, så det känns ändå som att hushållsarbetet kan delas upp rakt av utan knussel. Jag har inget emot det alls, innan han kom in i mitt liv så var hästar och hundar mitt ansvar ensam, så det är jag ju van vid. Men han har ju valt att jobba där han gör då han älskar sin arbetsplats, och han skulle utan problem kunna få ett jobb på vår hemort, om än till lite sämre lön.
Svar på tråden Hur fördelar ni hemarbetet?