• knyttan

Hur fördelar ni hemarbetet?

Marylojs skrev 2011-12-20 15:46:39 följande:
    För att vara lite motvalls då... 

Jag tycker det är en självklarhet att den som är hemma mer är den som tar större ansvar för hemmet, under förutsättning då att det inte är nöjen som gör att den andra är borta mer.

Tidigare så jobbade min sambo hemifrån, sedan har han pluggat. Under den perioden så skötte han mer eller mindre allt hemarbete då jag jobbade massvis, hade ett mkt påfrestande jobb och behövde min lediga tid till återhämtning i mesta möjliga mån. 

Idag jobbar vi båda heltid med ungefär lika lång restid till jobbet och delar upp det som det kommer, beroende på hur dagarna ter sig. 

I framtiden kommer vi bo på en annan ort och han kommer pendla, jag kommer ha något slags jobb på den orten, och inte arbeta 100 % den dag vi får barn. Då kommer givetvis jag stå för markservicen hemma.  
    Jag håller med där... MEN jag håller också med Dejli att det oftast "råkar" bli kvinnan som är hemma mer och att det i längden oftast innebär stora ekonomiska konsekvenser för henne om äktenskapet inte håller... Det finns några sådana exempel bland mina vänners föräldrar...

Hur som, i vårt förhållande så ar det jag som jobbar 100% (+10) och min pojkvän pluggar så han diskar, tvättar och städar (allt utom toaletten, den brukar bli "över" på något konstigt sätt...) och tar hand om våra husdjur, medan jag lagar mat, och det beror nog egentligen mest på att jag gillar att laga mat och för mig är det en avkoppling, inte ett tvång. Han brukar laga ett par tre middagar imånaden också. Handlar gör vi gemensamt på söndagar. Däremot så har han aldrig bott själv och har liksom ingen vana vid sådana där praktiska grejer som att dra kablar och borra upp hyllor. Så det får jag göra. sammantaget ganska gender-bender med andra ord. Jag misstänker starkt att det även är min pojkvän som kommer att vara hemma mer med våra eventuella framtida barn. Så i vårt fall så är det nog snarare killen som kommer behöva lite extra support på pensionskontot. Vi har faktiskt börjat prata om det så smått.
Svar på tråden Hur fördelar ni hemarbetet?