• Anonym

Relationsstatus??

Jag behöver råd angående en relation som jag haft med en man i över ett halvår. Sedan början har mycket i relationen varit oklart och förvirrande. Den första tiden träffades vi oftast ca 2 gånger i veckan. Nu träffas vi för det mesta 1 gång i veckan. Vi spenderar helgen tillsammans, går ut och äter, dansar, shoppar osv, och jag sover över minst 2 nätter i rad. Emellan att vi träffas så hör vi knappt av varandra, men vi skickar ibland sms. Vi har inte pratat om nån framtid tillsammans men han säger att han inte vet om han vill gifta sig. För det mesta så träffas vi spontant och oplanerat. Jag skulle vilja planera våra träffar mer. Vid ett tillfälle frågade jag honom på en måndag efter en dejt på lördagen och då svarade han att han inte visste om han kunde ses. Sedan ringde han på lördagen och ville ses. Jag har träffat hans närmaste vänner, men inga släktingar. Samma gäller från min sida, han har träffat vänner men inga av mina släktingar.

Vi har inte speciellt öppen kommunikation, vi pratar inte om "oss". Jag minns att han kallade mig för "sin flickvän" första tiden vi träffades, men sedan har jag inte hört honom göra det. Jag vet inte hur vi ska definiera vår relation egentligen. Jag känner mig osäker i förhållandet. Jag vet inte om han träffar andra kvinnor också... Jag vet inte vad "vi" är egentligen.

• Svar på tråden Relationsstatus??
  • Anonym (dumpa honom)

Nej men usch, tyvärr får jag bara varningssignaler från det du berättar. Den mannen är inte ute efter någon seriös relation. Orsaken till detta kan jag inte spekulera kring. Kanske har han svårt att binda sig, kanske är han helt enkelt inte intresserad av att binda sig - men oavsett vilket så är det inte snällt mot dig. Jag dejtade en kille en gång som var likadan, vi sågs alltid två kvällar i veckan och hade kul men det var aldrig något seriöst snack mellan oss och jag som törstade efter kärlek fick aldrig någon bekräftelse. De känslor jag hade för honom dog snart då han var alldeles för känslokall och beräknande för mig. Han dejtade troligen andra tjejer vid sidan av, eller höll åtminstone utkik efter något bättre. Du förtjänar bättre än att ses "spontant" (dvs när han har tid och lust) och du förtjänar att få veta vad han vill. Fråga honom rakt ut - troligen kommer han inte att klara det, men då har ni åtminstone ett ultimatum. Kram

• Anonym

Mitt nuvarande förhållande liknade väldigt mycket det du beskriver (dvs i början av förhållandet). Jag kände mig också osäker och visste inte hur jag skulle definiera vår relation. Jag som person har väldigt svårt att prata om sådana saker, vilket han också hade. Detta gjorde att vi flöt runt i någon form av förhållande-vakum där vi sågs sporadiskt. Tillslut fick jag nog och "tog tag" i saken och pratade med honom. Jag ville prata om oss och höra om vi hade någon framtid tillsammans. Det visade sig då att han hade lika starka känslor för mig som jag hade för honom. Han tyckte nog att jag hade varit lika svår att "läsa av" som jag tyckte att han var.

Detta var ca 4 år sedan och vi har nu en väldigt bra relation med öppen kommunikation. Vi väntar nu vårt första barn tillsammans och planerar att gifta oss under 2012.

Så mitt råd är: prata med honom och fråga vart er relation är på väg. Om han inte kan svara eller inte vill ha något förhållande så kanske det är läge att gå vidare.

• Anonym

Tack för era svar :)

Jag har pratat lite grann med honom. Då sa han att han inte vet om han vill gifta sig och skaffa familj, för den tanken skrämmer honom verkligen. Han har levt ensam länge och vant sig vid det. Dessutom har han tidigare varit gift, och blev då väldigt lurad och sårad av sin exfru. Även efter skilsmässan har de haft väldigt stora problem, eftersom de har en dotter tillsammans. De problemen är inget han har förmått att lösa ännu.

När vi pratade om det så gjorde jag klart för honom att jag vet att jag vill gifta mig och skaffa familj inom ett inte alltför långt tidsperspektiv. Det förstod han, och sedan pratade vi inte så mycket mer om saken...

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till det här egentligen. Vet inte om han kommer att ändra sig. Jag vet vad jag vill i framtiden, och det är inget jag kommer att ändra på. Nu är jag 26 år, så jag är fortfarande ung, men samtidigt känner jag att jag blir äldre och dessutom känner jag starkt att jag skulle vilja bilda en familj inom de närmaste åren. Därför blir jag väldigt osäker på om jag bör fortsätta träffa den här mannen. Vet faktiskt inte hur jag ska handla riktigt...

• Anonym

Förstår att det är tufft för dig men bra att du iaf har pratat med honom. Men om han säger att han inet vill gifta sig eller skaffa barn och det är just det du vill. Då skulle jag nog ändå råda dig att lämna honom för att hitta en karl som faktikst vill samma sak som dig.
    Det är säkert inte dte du vill höra och jag förstår såklart att det är mycket enklarare att säga det än att faktikst göra det!

Jag önskar dig lycka till!!!

• Elii85

Nej, han säger inte att han inte vill det. Men han säger att han inte VET om han vill det.

Svar på tråden Relationsstatus??