• Kitten Sf

Grekiskt bröllop

Är de några andra här som planerar/har haft grekiskt bröllop. Antingen i Sverige eller i Grekland. Vore så kul att se hur andra har tänkt. Eller kanske om någon gift sig med en Grek på svenskt vis. Hur man blandar traditionerna, vilka delar ur båda sätten som ni tycker är viktiga/fina och kommer använda er av osv.

Jag och min grek skall precis börja planera bröllop. Under sommaren 2013 kommer det troligtvis bli av. Helst skulle jag ha en Svensk vigsel men då svenska kyrkan inte har tillåtelse att viga grekortodoxa/grekiska medborgar i grekland så får de bli en ortodox cermoni. Men jag vill ju gärna ha med endel av mitt svenska i de hela också!

• Svar på tråden Grekiskt bröllop
  • Annamolly

Hej! Jag och min grekiska fastman ska ocksa gifta oss i Grekland 2013. Han friade forra helgen, och vi har satt borjan av Juni som preliminart datum. Vi traffades i London for tre ar sedan och bor fortfarande dar, men fastmannens foraldrar och hela familj bor i Grekland, sa forhoppningsvis kommer dom att hjalpa oss ganska mycket med planeringen eftersom det ar svart att gora pa avstand.

Min fastman fragade om jag ville blanda in nagot svenskt i ceremonin men jag vet inte om det gar. Det far nog bli pa bjudningen istallet, att vi spelar lite svensk musik eller sa, for ortodoxa praster verkar ganska konservativa. Jag har inget problem alls med att gifta mig ortodoxt eftersom hans familj tycker det ar viktigt och min familj ar inte speciellt kyrkliga av sig och ar OK med vilket som. Dessutom kommer jag ha farre gaster, da jag har valdigt lite familj pa min sida, sa det kanns logiskt att det blir en grekisk ceremoni. 

Det ar ju tidigt annu, vi hinner nog komma pa manga bra ideer innan det ar dags! Glad

Svar på tråden Grekiskt bröllop