• MrsSilfverblad2b

Bjuda eller inte bjuda?!

Har några "kansken" kvar på vår gästlista och jag blir snart tokig! Bjuda eller inte bjuda?! Hur hade ni gjort? Det gäller dessa 6 paren:

*Har en barndomsvän som jag inte träffar så ofta, kanske 1-2 ggr per år, men vi har känt varandra hela livet och jag var på hennes bröllop (iofs kanske mest för att jag har lite fotoutbildning och de ville hålla nere fotografkostnaderna så jag och kameran var med dem hela dagen och kvällen)

* På min sambos sida umgås vi i ett stort gäng, men så är det 3 par som vi inte umgås med så mkt förutom när alla träffas och vi hörs aldrig emellan så att säga

* Sen är det två par som vi lärde känna i samband med att vi fick barn samtidigt (2010). Vi umgicks mkt första året men inte så mkt längre. Dock bjuder de ena paret in oss en del (och vi dem) på födelsedagsfester, skickar julkort osv. Jag träffar mamman emellanåt själv också, utan män och barn. Dock har vi ju inte känt varandra mer än ett par år.

Hur hade ni gjort? Vårt bröllop kommer vara medelstort med omkring 65-75 gäster. Vi har en budget på ca 150 000kr. Vi betalar 1300 för varje gäst vilket inkluderar mat, vin till maten, kaffe, avec och vickning. Sen tillkommer den fria baren.

Tacksam för era kloka ord!

12-05-12
  • Svar på tråden Bjuda eller inte bjuda?!
  • AndroSid

Jag hade nog inte bjudit barndomsvännen eller paren som ni inte umgås med annat än i grupp.
    Däremot hade jag bjudit paret som fick barn samtidigt som er och som bjuder in er till saker.

Varför?
    För att det känns som att du egentligen inte har någon större lust att bjuda barndomsvännen och paren, eller det andra paret som fick barn samtidigt som er.
    Däremot umgås du med mamman i paret som ni umgås med, och jag tolkar det som att ni tycker bra om varandra?

Men jag gissar förstås bara. Du kan ju försöka tänka "Vem skulle jag sakna om de inte var här?".

• Dejli

Hur länge man känt någon tycker jag inte är avgörande för om man ska bjuda eller inte... om det känns rätt och man har råd så är det väl bättre att "fria än att fälla".

Jag håller nog med AndroSid om att jag får samma känsla, barndomsvännerna och de tre paren känns inte så aktuella, men mamman som du träffar själv verkar ju vara en god vän till dig även om ni inte känt varandra så länge.

• daniiel

Jag håller med de tidigare två i vad de skriver och med samma motivering faktiskt. Möjligtvis hade jag bjudit in barndomsvännen också, beroende på hur det är när ni ses de 1-2 gångerna om året och hur pass nära varandra ni står.

• MrsSilfverblad2b

Tack för era svar! Ja, haha, jag vinklade det nog så i min beskrivning.

Fördelen med alla 6 paren är såklart att alla är trevliga, det är jättegoa människor allihop. Så hade vi haft 20 000 kr extra i budgeten hade det inte varit något att prata om såklart!

Det som känns jobbigt med att inte bjuda min barndomsvän är att jag känner hela hennes familj och "alla" hade nog tyckt att det var lite konstigt om vi inte bjöd dem... Å andra sidan så har vi inte umgåtts ordentligt på många, många år. Tror dock att hon kommer ta illa upp om jag inte bjuder henne.

Med de tre paren så känns det som att det kommer bli lite konstigt i gänget om vissa är bjudna och andra inte. Fast det kanske bara är jag som upplever det så! Jag vet att åtminstone en tjej förväntar sig att bli bjuden och det kommer kännas konstigt att säga nej. Vi har umgåtts med alla tre paren i flera år, även om det bara sker i samband med fester. Vi har varit bjudna och bjudit dem på födelsedagsfester, nyår och midsommar osv. De ena paret är ogifta, ett av paren hade ett minibröllop med bara familjen och det tredje paret gifte sig unga- innan vi kände dem så jag har ingen referens där heller. Å andra sidan så hörs eller ses vi inte i övrigt.

Å så var det ju bebis-vännerna. Det ena paret har vi känt längre och jag har jobbat ihop med tjejen men nu var det längesen vi träffades så det känns helt ok att inte bjuda dem. Fast jag undrar hur de kommer reagera om de inte blir bjudna och vi bjuder det andra bebis-paret, vi träffades liksom genom den första tjejen när vi alla tre var gravida samtidigt. Gaah, jag blir snart tokig!!!

Förstår att det inte är lätt för er att avgöra men jag uppskattar era kommentarer och era sätt att få mig att tänka på ett annat sätt.

12-05-12
  • daniiel

Det är jättesvårt det där med gästlistan. Vi har nog alla sådana vi kanske vill bjuda, vi måste bjuda osv.

Efter att ha läst det du nu skrivit, så ändrar jag mig lite. Barndomsvännen behöver ni kanske inte bjuda då, det låter inte som att ni står varandra speciellt nära längre. Samma sak med ena paret av bebis-vännerna.

Det låter mer som att de 3 paren kanske skulle få varsin inbjudan? Även om ni umgås som ett gäng och inte enskilt, så verkar ni ju umgås rätt mycket?

Sedan finns ju alternativet att bara bjuda in till vigseln och inte till festen, det kanske kan vara ett alternativ för de som ni inte har råd att bjuda in till festen. Jag vet inte hur ni kommer viga er, men en kyrkoinbjudan skulle kanske vara något?

• MalinLarsson

Känn efter här och nu. Jag skulle nog ha bjudit mamman som du pratar om även om den "första" mamman inte blir bjuden. Jag menar, du kan ju inte behöva bjuda henne för att du träffade den andra mamman genom henne. Människor kommer ju och går genom livet.  

Vad gäller de tre paren så är det jättesvårt. Vi är också ett helt gäng som umgås men man kommer ju närmare vissa, så är det ju bara. Vems kompisar är de, egentligen? Är det era vänner eller är det vänners vänner. Om inte de andra i gänget skulle vara där, skulle de då vara med på midsommar, nyår osv. Man kan ju inte behöva bjuda hela kedjan av människor heller. Och vad gäller att den ena förväntar sig att få komma kan du strunta i. Det är din och din fästmans dag och tyvärr så kostar bröllop mycket, vilket människor kan ha svårt att förstå ibland verkar det som.

Förstår precis hur du har det. Man tror att det ska bli jättelätt att bjuda in men när man kommer till slutet, då blir det knivigt!

• MrsSilfverblad2b

Tack söta ni för tipsen!! Du har helt rätt MalinLarsson, de tre paren hade inte varit med på våra festligheter om inte de andra också var med. Vi skulle ha satt oss ner igår och pratat igenom gästlistan men hade visst slängt upp bröllopsboxen på vinden inför lägenhetsvisningen. Kollade igenom listan nu på jobbet, 81 inbjudna om man räknar med alla. Hur stort bortfall brukar man få räkna med? Kanske kan "klara" det ändå!

12-05-12
  • Sebastiána

Jag bjöd en sådan barndomsvän på mitt bröllop (och hon var med och ordnade möhippan också visade det sig). Vi har inte haft kontakt på 20 år, men hon betydde så oerhört mycket för mig när jag var ung så jag ville ha henne där, och hon kom.

• SaraJoakim
    AndroSid skrev 2012-01-02 11:42:25 följande:
    Jag hade nog inte bjudit barndomsvännen eller paren som ni inte umgås med annat än i grupp.
    Däremot hade jag bjudit paret som fick barn samtidigt som er och som bjuder in er till saker.

Varför?
    För att det känns som att du egentligen inte har någon större lust att bjuda barndomsvännen och paren, eller det andra paret som fick barn samtidigt som er.
    Däremot umgås du med mamman i paret som ni umgås med, och jag tolkar det som att ni tycker bra om varandra?

Men jag gissar förstås bara. Du kan ju försöka tänka "Vem skulle jag sakna om de inte var här?".
    Det var nästan mitt i prick hur jag tänkte också :)
  • TheD

Om du/ni känner så skulle jag nog skippa att bjuda någon av paren. Verkar ju inte som det är något ni ser fram emot eller att ni i huvudtaget vill ha med på bröllopet.

• MrsSilfverblad2b
    TheD skrev 2012-01-06 01:12:52 följande:
    Om du/ni känner så skulle jag nog skippa att bjuda någon av paren. Verkar ju inte som det är något ni ser fram emot eller att ni i huvudtaget vill ha med på bröllopet.
    Joo, hade gärna haft med alla! Som jag skrev innan, de är jättetrevliga allihop! Har dock inte utrymme för 20 000 kr extra, det är dyrt som det är, och detta är sånna par som ligger på kanske-listan. Inte för att vi inte tycker om dem eller inte vill ha med dem utanför att vi inte umgås så mycket med dem.

Har fortfarande inte bestämt oss btw. :-/
    12-05-12
  • MalinLarsson
    MrsSilfverblad2b skrev 2012-01-03 09:32:12 följande:
    Tack söta ni för tipsen!! Du har helt rätt MalinLarsson, de tre paren hade inte varit med på våra festligheter om inte de andra också var med. Vi skulle ha satt oss ner igår och pratat igenom gästlistan men hade visst slängt upp bröllopsboxen på vinden inför lägenhetsvisningen. Kollade igenom listan nu på jobbet, 81 inbjudna om man räknar med alla. Hur stort bortfall brukar man få räkna med? Kanske kan "klara" det ändå!
    12-05-12
    Bröllop är nått som de flesta prioriterar. Speciellt eftersom man brukar få reda på det så långt innan. Om det inte är människor som borlååångt bort så kan ni nog räkna med att de flesta kommer, frånsett kanske 1-2 pers eller nått.
Svar på tråden Bjuda eller inte bjuda?!