• Ihöst

Sälja sin ring

Jag var gift ett väldigt kort tag och hade bara min ring på mig i ca tre veckor.
    Jag undrar om man kan sälja en schalins ring som den är och då att köparen slipar bort gravyren? Eller ska man panta den? Eller sälja guldet och diamanterna till nån som köper sånt?

Det är en ring i vitguld med diamanter på 0,47 carat. Schalins Vilnius heter den. Varför jag skrev om det med tre veckor är att den inte är repad så mycket just pga av att jag inte hann använda den.

Någon som vet hur jag kan sälja ringen till bäst pris?
    Har aldrig pantat något i mitt liv men fått för mig att man inte får så mycket på pantbankerna.
    Finns det en marknad för begagnade vigselringar ens?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sälja sin ring
  • 1700tal

Pantning innebär väl att du lånar pengar med ringen som säkerhet och betalar ränta? Tror ingen tjänar på att panta, utan pantbankerna förstås.. Och dessutom vill du väl inte ha den tillbaka sen?

Testa att sälja den här kanske? Man borde ju få bäst betalt av att sälja den som den är. Sälja guldet och diamanterna för "återvinning" hos nån guldsmed ger nog inte i närheten av vad du gav för den.

• Ihöst
    1700tal skrev 2012-01-02 17:42:35 följande:

Pantning innebär väl att du lånar pengar med ringen som säkerhet och betalar ränta? Tror ingen tjänar på att panta, utan pantbankerna förstås.. Och dessutom vill du väl inte ha den tillbaka sen?

Testa att sälja den här kanske? Man borde ju få bäst betalt av att sälja den som den är. Sälja guldet och diamanterna för "återvinning" hos nån guldsmed ger nog inte i närheten av vad du gav för den.

Tack för ditt svar. Ska testa att lägga ut en annons =)
  • Lommila1

I större städer vet jag det finns firmor som handlar med gamla smycken. Tyvärr vet jag inga konkreta exempel jag kan säga här, men googla!

• Isis

Jag har sålt många smycken som låg oanvända genom Kaplans Auktioner.
    Du kan även kolla; www.lauritz.com.

• joråsåatt

och pantbanken.se, kolla även med lokala guldsmeder. Vad gav du och vad vill du ha ut för den?

• Våffelstugan2012

Det är mycket bättre att du säljer guldet, man får bra med pengar för guld nu. Pantbanken är mer till för när man kanske behöver låna pengar o räknar med att kunna hämta ut guldet så småningom . Vet du att du inte vill ha den tillbaka så kommer du få mycket mer pengar om du säljer den i butik. Det finns även olika företaget här på nätet där man kan skicka in guldet o få betalt om du inte vet någon butik där du bor. Jag vet inget namn men det kan du lätt hitta här på nätet. Själv hade jag massa "skrotguld" (alltså små saker som hade gått sönder och som bara låg o skräpade. Jag lämnade in det och fick så pass mycket för allt så det betalade min vigselring som jag köpte! Blev verkligen superglad! Man får mer än vad man tror!

• joråsåatt

idag får du ca 220 kr/g för 18k guld. Jag tycker inte att det är sy mycket faktiskt. Säg att ringen väger ca 10g, då är det typ ett par tusen... Många vigselringar väger ju inte ens 10g. Jag har en 6mm bred förlovningsring, den väger ca 10g. Vigselringen, som är värd ca 25 000, väger bara i guld ca 3g. Så typ 600 kr :)

• SaraJoakim

Om du inte har helt alldeles förskräckliga minnen av din fd man, skulle du ju kunna smälta ner ringen och designa ett hänge eller ett par nya örhängen, du kanske får lägga till lite extra guld beroende på vad du väljer att smeden ska skapa men de kan de ju vara värt för att få ett egen designat smycke som ingen annan har.

Vad gäller personligheten i smycket - att det kommer från honom - tycker jag försvinner. Om du säljer ringen o köper smycken för pengarna ändå (tex, eller ngt annat som består länge) så är de ju fortf "hans" pengar som i slutändan sponsrat din lycka, då kan du ju likväl unna dig en egen designat smycke och ha blinget kvar? :)

• Ihöst
    joråsåatt skrev 2012-01-06 18:54:48 följande:
    och pantbanken.se, kolla även med lokala guldsmeder. Vad gav du och vad vill du ha ut för den?
    Den kostar 17600 kr i butik. Vad jag vill ha för en vet jag inte, beror på vad man kan få såklart.
    Men var inne på en pantbank och frågade hur mycket man kunde få. 2000 kr fick jag som svar.
    Frågade även på Börjessons konst och guld i Göteborg, han kunde bara ge under tusenlappen sa han.

Verkar inte allt för lätt att få ut pengar för sin ring =(
  • Ihöst
    Ihöst skrev 2012-01-07 21:23:33 följande:
    Den kostar 17600 kr i butik. Vad jag vill ha för en vet jag inte, beror på vad man kan få såklart.
    Men var inne på en pantbank och frågade hur mycket man kunde få. 2000 kr fick jag som svar.
    Frågade även på Börjessons konst och guld i Göteborg, han kunde bara ge under tusenlappen sa han.

Verkar inte allt för lätt att få ut pengar för sin ring =(
    Oj, jag menar 16700 kr
  • Västvind

Problemet när man säljer smycken är att momsen samt arbetskostnaden för tillverkningen försvinner direkt så då är det 13 360:- ex moms. Små diamanter är inte så dyra styck och där försvinner kostnaden för infattningen som kanske är 150-200kr st.
    Mao när man räknat bort allt runt om krign blir det inte mycket kvar att få betalt för och om man skulle få 100% av råvarupriset är det ingen ide för butiker och pantbanker att köpa in.

Vad jag har hört får man ofta den bästa dealen när man köper något från butiken och lämnar guld som delbetalning än om man vill ha kontanter.

Ihöst skrev 2012-01-07 21:41:18 följande:
    Oj, jag menar 16700 kr
Svar på tråden Sälja sin ring