• lilja

Göra sin egen ring, gärna med bild!

Hej!

Undrar om någon här smält ner eget guld och gjort egna ringar?
    Funderar på att göra det och undrar hur mycket billigare det egentligen blir?

Visa gärna en bild och berätta hur mycket ringen vägde, antal stenar/carat och hur mycket det kostade!

* 21 juli 2012 *
  • Svar på tråden Göra sin egen ring, gärna med bild!
  • lilja

Puffelipuff, ingen??

* 21 juli 2012 *
  • joråsåatt

Hej!

Jag har ingen bild, kanske kan fixa. Jag hade guld som jag lämnade in, valde att inte smälta ner det, mest pga kostnaden, men också för att jag inte hade något speciellt band till guldet. Jag lät guldsmeden ta nytt eget guld. Jag köpte en 0,59 ct briljant på pantbanken.se (fysisk butik dock) för ca 6000 :- arbetet att göra ringen kostade 3800:- så totalt blev det ca 9800:- Att köpa en liknande ring i butik skulle kosta ca 25000:- (fast med något mindre diamant och enklare fattning). Så det blev ju ganska mycket billigare :)

• TheD

Jag hade guld (använder inte gulssmycken mer än vigsel- och förlovningsring) som jag

sålde. Skulle ha varit mindre värde hos en guldsmed... Men iaf. Jag designade ändå min egen ring dvs hur den skulle se ut. Var en period här på BT där det var många som designade sina egna.

• annapanna88

Jag har låtit göra om en gammal ring till vigselring, men jag lyckdes nog få tag på den dyraste guldsmeden i sverige eller nåt ;)
    Iaf så är det tre diamanter på 0,02 ct (0,06 ct totalt). Men sen är det också mönster graverat för hand utanpå ringen som drog upp priset lite. 6500 betalade jag.
    Men då får vi våra förlovningsringar + alla andra smycken jag ska bära på bröllopet putsade veckan innan också.

Tror dock att det hade gått att få billigare om jag hade kollat runt lite mer först, men jag är sjukt nöjd med den! Har tyvärr ingen bild då den ligger i ett bankfack i väntan på juni ;)

• Marylojs

Jag var och provade min idag och godkände fattningen, och får den om en vecka ungefär, så då kan jag visa det hela. 

Jag har tagit en ärvd slät guldring och gör en trestensring av den, med briljanter jag köpt från diamantia. Mittstenen är på 0,46 ct och sidostenarna 0,26 ct. Allt som allt med arbete och stenar kommer den kosta mig ca 20 000 kr. 

• Pernillaaa

Ska hämta min egendesignade ring nu om två veckor ungefär. Kan slänga upp en bild här då :).

Hade fixat fram en bild på en ring jag gillade någorlunda och förklarade vilka justeringar som skulle göras. Så ska bli spännande att se hur den ser ut när det väl kommer till att hämta den. Den ring som fanns på inspirationsbilden kostade 9000:- och jag får ge 5000:- för min färdiga ring i rött guld med stenar i olika storlekar.

Gjorde även förlovningsringarna hos denna guldsmeden till vrakpris ! :)

• lilja

Åh tack! Så smartast vore att lämna in det guld som går åt till ringen hos guldsmed och sen ta resten och byta mot pengar hos sådana där företag som löser in guld.
    Ni som snart har bild får gärna slänga upp en bild när ni fått era nya kompisar! :)

* 21 juli 2012 *
  • iSusanna

Jag gjorde både förlovningsring (vit diamant) och vigselring (8 naturligt gröna diamanter). Det blev bra mycket billigare än om jag skulle köpt motsvarande "färdiga". Vi betalade 20 000 kr tillsammans för dem (stenar + arbete). 

• iSusanna

Glömde skriva: de är 3mm breda bägge två och är på 0.68 ct (de gröna tillsammans) respektive 0.10 ct (den vita). 

• knyttan

Vi ska ha vårt första möte med guldsmeden nästa vecka. Vi ska göra om mina morföräldrars ringar till nya ringar åt oss. Det prisförslag vi har fått är 2500:- per ring i arbetskostnad + evt stenar.

• moonlightgirl

Här kommer en bild på ringen som vi utgick ifrån. Vi hade med oss allt eget guld som krävdes för att göra både min ring och så ville min älskling också ha en ring till. Till min ring var det viktigt för mig att ha med visst guld i för det betyder mycket för mig. Så guldsmeden vi gick till har en egen verkstad som de smälter ner och gör ringar. Våra ringar är 6mm breda (förlovningsringarna vi redan har är 5 mm). Jag har lika många diamanter som det är på ringen på bilden men i mitten började jag med en blå diamant och sedan hade jag varannan vit och varannan blå (förstår ni hur jag menar?).
    Så helt egen disignad vart den ju inte men iallafall så vart min ring så. I älsklingens ring är det en svart diamant.  =)

• knyttan

Här är våran inspirationsbild, fast vi vill ha plan skena, inte rundad och ringen med stenarna vill jag ha smalare, + kaffefärgade diamanter, inte champagne, som här. Vi får se vad guldsmeden säger!

• lilja
    iSusanna skrev 2012-01-21 18:42:02 följande:
    Jag gjorde både förlovningsring (vit diamant) och vigselring (8 naturligt gröna diamanter). Det blev bra mycket billigare än om jag skulle köpt motsvarande "färdiga". Vi betalade 20 000 kr tillsammans för dem (stenar + arbete). 

Gud så fint med gröna diamanter!
    * 21 juli 2012 *
  • iSusanna
    lilja skrev 2012-01-22 12:17:10 följande:
    Gud så fint med gröna diamanter!
    * 21 juli 2012 *
    Tack!  Jag har aldrig ångrat mig.
  • syringa

Jag har fått min fars vigselring (som han aldrig använder). Ska ta in den och sätta in fem briljanter. Min inspirationsring är Passion från Schalins.
    Ser att många smälter om guldet men jag kommer behålla ringen som den är, bara ta in den och sätta in stenar. Hoppas det också fungerar... Kändes speciellt att ha min pappas ring, därför ville jag inte sälja in det.
  • syringa
    lilja skrev 2012-01-11 08:12:52 följande:
    Åh tack! Så smartast vore att lämna in det guld som går åt till ringen hos guldsmed och sen ta resten och byta mot pengar hos sådana där företag som löser in guld.
    Ni som snart har bild får gärna slänga upp en bild när ni fått era nya kompisar! :)
    * 21 juli 2012 *
    Hej! Vi gifter oss samma datum :)
Svar på tråden Göra sin egen ring, gärna med bild!