• fasit

Sminka på torr hud?

Hur gör man om man vill få ett bra resultat på sminkningen om huden är fläckvis torr och fnasig?? Jag hade nog tänkt sminka mig själv för att få ner kostnaden så jag är glad för alla tips:)

• Svar på tråden Sminka på torr hud?
  • Pebbles

Jag skulle börja med att smörja med något bra på de fäckarna som är särskillt torra (och även smörja dem delarna av ansiktet lite extra före dagen B också) innan sminket och så skulle jag nog välja att använda flytande foundation snarare än t.ex. puderfoundation. Om du inte vill ha heltäckande kan man även köpa "tinted moisturiser" eller blanda ut foundation med egen hudkräm.

Loves it!
  • elinmaggan

Jag har användt sjukt bra produkter från NuSkin som hjälpte min torra och känsliga hy,  jag handlar av en jätte trevlig och duktig tjej i Göteborg som heter Jenny, supersmidigt kommer hem i brevlådan på någon dag.
    Du hittar henne här: http://studiojsweden.blogspot.com/
    Hon jobbar även som makeup artist om du skulle behöva tips med sminket!

Lycka till!

• FelizLane

Du måste smörja in dig, annars blir resultatet inte bra.. Lika bra att börja i tid. rekommenderar exuviance ultra rich creme! 

• iSusanna

En mild exfolierande tvätt istället för/tillsamman med din vanliga rengöring 2-3 ggr per vecka. Återfukta mer än vad du tror du behöver och punktbehandla dina torra fläckar med en lite fetare kräm. Biotherms vita serie utan parfym är en har en bra kräm, Dermalogica likaså. 

En återfuktande primer under din foundation gör den mer hållbar så att den varken blir flottig eller kakig. Min favorit är Laura Mercier, men vilken som helst fungerar säkert.

När det gäller själva sminket skulle jag välja en foundation med mkt fukt, t ex MAC Face and Body foundation eller The Body Shop moisturizing foundation. Pudra sparsamt, bara där du behöver det; kanske näsa, panna och haka.

Krämrouge funkar bättre på torr och/eller fjunig hy än puderrouge. Max factor gör ett billigt som fungerar lika bra som många dyrare varianter. 

• thegedinstudio

En "Primer" är bra att ha efter fuktkrämen,  innan du lägger på sminket.

Den jämnar ut torra partier och får sminket att se snyggare ut.. Den håller också sminket på plats!

mvh/ Makeupartisten

• fasit
    thegedinstudio skrev 2012-02-03 08:56:48 följande:
    En "Primer" är bra att ha efter fuktkrämen,  innan du lägger på sminket.

Den jämnar ut torra partier och får sminket att se snyggare ut.. Den håller också sminket på plats!

mvh/ Makeupartisten

Har du (eller någon anna) tips på någon bra primer? generellt sätt kanske något bra sminkmärke som är värt att testa?
  • Chokladkonditor
    fasit skrev 2012-02-04 15:42:14 följande:
    Har du (eller någon anna) tips på någon bra primer? generellt sätt kanske något bra sminkmärke som är värt att testa?
    Jag är inte själv makeupartist, men min svägerska är det och jag håller med föregående talare. Jag har själv väldigt lätt för att bli torr i ansiktet, särskilt under vintern. Jag använder dessutom en fast bas istället för flytande, svägerskan tipsade mig om primer och det är guld! Jag använder nu makeupstores primer (base prep), den är underbar! Lycka till! =)
  • thegedinstudio

Hej igen! Ja jag tycker att BareMinerals (i.d.) har bra primers. De är speciellt gjorda för att ha under mineralsmink.

Sedan har jag hört (har ej testat dessa) att Clarins, Smash Box och Makeupstore ska ha bra primers.

Tips:  Besök dessa märken och be att få testa, eller få råd om vilken primer som passar till just din hy! (säljs ju bla. på Åhlens, Nk och vissa kicks-butiker)

MVH/Ulrika 

Svar på tråden Sminka på torr hud?