• Sara85

Live musik eller uppspelad?

Jag har en liten fråga..

Skulle man kunna spela upp in och utgångsmarch från cd-skiva eller ska det framföras live av någon? De låtarna vi vill ha kanske inte någon kan spela... Verkar det knäppt om man spelar upp från skiva?

• Svar på tråden Live musik eller uppspelad?
  • blivandeBrud2012

jag har samma funderingar!
    jag funderar på en Bon Iver låt och det är inte det lättaste att spela live, tror inte heller det blir så bra...
    Jag tror faktistk inte det är några konstigheter med att spela från en Cd/dator men jag ser gärna vad fler svarar.

• TheD
    Vi körde via dator, kopplad till deras ljudenhet osv... Inga problem.
  • Cantaton

Jag skulle säga att det beror på hur/var ni gifter er. Vilken typ av lokal/plats.

• Sara85
    Cantaton skrev 2012-01-08 20:10:34 följande:
    Jag skulle säga att det beror på hur/var ni gifter er. Vilken typ av lokal/plats.
    Ja, det är ett kyrkobröllop :) Därför lite av frågan, men det borde jag ha nämnt tidigare...
  • Sara 120707

Fråga prästen finns där en tråd som heter, testa fråga där, de har säkert mer koll än vi.

Jag har för mig att det är upp till prästen och kantorn om de tillåterförinspelad musik.

Det är inte heller säkert att kyrkan har utrustning till det.

• FelizLane

Det brukar gå alldelse utmärkt i de flesta kyrkor. Sen så brukar ju kantorn kunna de flesta låtar bara dom får noter på det.

Vi däremot ska ju inta ha några vanliga låtar utan poplåtar som vi går ut och in till. Sen så ska vi vara ute så vi kör på cdskiva :D 

• Cantaton

Det är inte alla kyrkor som tillåter musik på CD och som ovan nämnt inte alla som har utrustning för det. Jag har varit på vigslar där ingångsmusik spelats på CD och i mina öron kändes det "tomt". Det fyller liksom inte upp kyrkorummet på samma sätt som levande musik gör.

Men ni bör kolla med kyrkomusikern/prästen vad som gäller i den kyrka där ni ska gifta er. Ingen här på BT kan tala för dem :) Lycka till!

Sara85 skrev 2012-01-09 12:16:55 följande:
    Ja, det är ett kyrkobröllop :) Därför lite av frågan, men det borde jag ha nämnt tidigare...
  • TheD
    TheD skrev 2012-01-08 19:56:24 följande:
    Vi körde via dator, kopplad till deras ljudenhet osv... Inga problem.
    Jag var lite snabb att svara........ Jag hade musik i lokalen i huvudet!!!!

Så GLÖM det jag skrev :d
  • Vichy

Jag skulle aldrig vilja ha en CD-spelare eller liknade på mitt bröllop.
    Möjligtvis blir det väl färdig inspelad musik senare på kvällen.  Men efter som jag har många musikervänner och själv är musiker så vill jag ha det mesta live!

• Sara85

Tack så jätte mycket för alla svar! Jag ska kolla med kantorerna.

Vi vill ha canon in D major med fiol som ingångsmarch, och vet inte om de kan den eller om det finns någon som kan spela fiol/violin.. så vi får hålla tummarna!!

• Cantaton
    Sara85 skrev 2012-01-10 10:26:42 följande:
    Tack så jätte mycket för alla svar! Jag ska kolla med kantorerna.

Vi vill ha canon in D major med fiol som ingångsmarch, och vet inte om de kan den eller om det finns någon som kan spela fiol/violin.. så vi får hålla tummarna!!
    Den kan de utan tvekan! :)
Svar på tråden Live musik eller uppspelad?