• Soffan44

Ni som ordnar mat och dryck själva, hur gör ni med städ osv??

Hej allesammans!

Letar festlokal som en galning, så klart de vanliga kraven på möjlighet att ta med alkohol vilket begränsar en tyvärr. Tänkte då höra lite mer er som tänkt hyra lokal där ni tar med mat och/eller dryck där städning inte ingår. Hur gör ni?? Hyr ni in städpersonal dagen efter? Vad kan det kosta om någon vet? Hyr ni in personal för servering? Tips? Småfunderingar som kommer upp i sambad med att vi ev har en privat lokal och då måste ordna allt själv. Vill helst inte be familj och släkt då jag vill att alla ska kunna njuta av kvällen och inte behöva varken stanna kvar och städa eller komma tillbaka dagen efter.

Det är kul att kunna ordna själv med mat och dryck, göra mer personligt, men ack så krångligt. Ibland önskar man att man bara hade någon som fixade allt det där. Om man vann på lotto kanske ;)

• Svar på tråden Ni som ordnar mat och dryck själva, hur gör ni med städ osv??
  • moonlightgirl

Vi kommer att ha en lokal där vi fixar med maten själva och dagen efter städar vi själva också. Vi har vänner och familj som erbjudit sig till att hjälpa till med städningen dagen efter så det kommer nog att gå ganska fort.
    När det gäller serveringen hoppas jag att vi kan få tag på några duktiga ungdomar som kan hjälpa till för en inte alltför dyr peng. Då är det ju även så här att vi ska ha buffé så folk får gå och hämta sin mat själva, tycker att det hjälper till så att bröllopet inte blir så stelt för det vill inte vi. Så det de som har hand om maten och så ska göra är att se till att det finns mat och fylla på vid behov samt att de ska hjälpa till att plocka undan maten och in i kyl osv. Ta hand om disken (det finns en diskmaskin där, sån där som går fort som brukar finnas på resturanger) ta fram tårtan och ta hand om den disken också efteråt. Sen ska de naturligtvis också få mat och fika.

• Soffan44
    moonlightgirl skrev 2012-01-09 14:17:11 följande:
    Vi kommer att ha en lokal där vi fixar med maten själva och dagen efter städar vi själva också. Vi har vänner och familj som erbjudit sig till att hjälpa till med städningen dagen efter så det kommer nog att gå ganska fort.
    När det gäller serveringen hoppas jag att vi kan få tag på några duktiga ungdomar som kan hjälpa till för en inte alltför dyr peng. Då är det ju även så här att vi ska ha buffé så folk får gå och hämta sin mat själva, tycker att det hjälper till så att bröllopet inte blir så stelt för det vill inte vi. Så det de som har hand om maten och så ska göra är att se till att det finns mat och fylla på vid behov samt att de ska hjälpa till att plocka undan maten och in i kyl osv. Ta hand om disken (det finns en diskmaskin där, sån där som går fort som brukar finnas på resturanger) ta fram tårtan och ta hand om den disken också efteråt. Sen ska de naturligtvis också få mat och fika.
    Det låter ju faktiskt som en väldigt smart plan. Vi har också tänkt få några ungdomar som serverar förhoppningsvis. Jag har principiellt tänkt att jag inte vill städa dagen efter eller be släkt, men när jag tänker efter skulle de säkert göra det. Som du säger så går det ju säkert ganska fort om man är flera.. Hur gör ni med tårta, den beställer ni eller gör själva?
  • Jag han

Vi hade fyra bekanta som hjälpte till med allt under vår middag. Det var buffè, så de fick se till den, fylla på med vin i karafferna på borden, diska osv. Dagen efter kom de och städade också. Även våra föräldrar och syskon kom, så vi var ett bra gäng som hjälptes åt. Jätteskönt!!

De bekanta som hjälpte till fick betalt såklart. Och de var bara suveräna! Jag trodde pinsamt nog inte att de skulle fixa allt så bra som de gjorde, och var lite nervös inför dagen. De agerade proffs trots att de aldrig gjort sånt här förut och fick tom beröm av gästerna.

Hoppas ni får en bra dag ni med!

Svar på tråden Ni som ordnar mat och dryck själva, hur gör ni med städ osv??