• SusanneJoh

Så här tänkte vi skriva. Tips, Idéer?

Välkommen till Susanne & Jörgens bröllop!

Efter vigseln så förflyttar vi oss till Husby-Rekarne församlingslokal för bröllopsfesten där vi bjuder på middag, dryck, dans och underhållning.

Menyn består av:
    Trattkantarellsoppa
    Buffé
    Exotisk fruktsallad med zabaionesås

För små barn som inte kan tänkas äta av buffén finns lasagne som alternativ. Om så vore fallet vänligen ange det på svarskortet.

Vid eventuella allergier, vegetarisk-, specialkost anges också detta på svarskortet med O.S.A senast 20 juni.

Vill ni förgylla vår dag med tal eller liknande, vänligen meddela detta till toastmastern eller värdparet.
    Toastmaster: *namn & nr* , Värdpar: *namn & nr*

Er närvaro är det vi önskar högst, men om någon skulle vilja ge oss en gåva så är ett bidrag till vår bröllopsresa i form av ett presentkort på Ticket mycket uppskattat.

*********************************************

Det jag har funderingar mest över är värdparet, vi har nämligen inget "par" utan det är min bästa kompis som är "värdpar" då hon ska hjälpa till med typ allt + att hon också står som osa och "övriga frågor" kontakt på inbjudningdkortet. 
    Kan man skriva värdpar även fast det bara är 1 person? Eller ska jag skriva värdinna? Eller ska jag skriva dit hennes sambos namn också bara för att det ser bra ut? ;)

Sen funderar jag på om man ska avsluta ett infokort på något speciellt sätt.  typ "hoppas att vi ses den 4e, kramar Brud & Brudgum". eller om man bara avslutar det så som vi gjort?

Tips, anmärkningar, idéer?? 

♥ 4/8-12, då smäller det! ♥
  • Svar på tråden Så här tänkte vi skriva. Tips, Idéer?
  • Shining

Tycker det funkar fint :) Info om vigseln står i inbjudningskortet antar jag... vi hade också eg bara en värdinna men skrev värdpar då hennes man också var inbjuden och de är ju ett par ...han fanns ju där som moraliskt stöd för henne om inte annat :D

• SusanneJoh

Ja, info om tid och plats för vigseln, samt klädsel står i inbjudan. Ja, men då får det stå så om värdparet. :)

• Chicita

Hör med honom om han är villig att ta på sig det eventuella ansvar. Om folk ringer dom och han svarar så kommer dom ju att prata med honom och ställa frågor eftersom han antas veta, då han är en del av värdparet...

Annars kan du gott och väl skriva Värdinna

• SusanneJoh

Han vet redan om det, för vi "utsåg" dom värdparet tillsammans. Men det är bara hon som kommer att hjälpa mig. Eller han kommer nog också hjälpa till om vi ber honom. Men numret som kommer att stå är hennes mobilnr, så om ngn ringer finns det inte så står chans att det är han som svarar.

• Chicita

Att han vet om det är väl inte riktigt samma sak som att han är ok med att vara värd eller halva delen av värdparet?

Jag som gäst hade ju räknat med att om dom står som värdpar så kan jag gå till honom om jag har problem under kvällen. Om jag vet vem han är så kanske jag ringer honom även om inte hans nummer står där osv...
    Jag tycker nog att om ni ska inkludera honom i termen "värdpar" så ska han ha sagt att han är villig att ta på sig rollen också.
    Annars är det inte så shysst mot honom - samt förvirrande för gästerna...

Det funkar precis lika bra att skriva att ni har en värdinna annars om ni inte vill fråga honom, eller om han säger nej.

• Shining

Vi gjorde precis som du tänker TS och det fungerade fint. Det var hon som styrde upp allt, hennes mob nr som stod osv sedan fanns han vid hennes sida och tog emot gästerna osv men det var hon som grejade på och donade under kvällen. Det var hon som automatiskt tog ledningen och visade att hon fanns, han fanns där i vimlet han med och mig vetligt hamnade han inte i någon situation han inte kunde lösa :) Med vänlig inställning och viljan att hjälpa till så löser sig det mesta till det bästa ;)

• Chicita
    Shining skrev 2012-01-10 20:32:06 följande:
    Vi gjorde precis som du tänker TS och det fungerade fint. Det var hon som styrde upp allt, hennes mob nr som stod osv sedan fanns han vid hennes sida och tog emot gästerna osv men det var hon som grejade på och donade under kvällen. Det var hon som automatiskt tog ledningen och visade att hon fanns, han fanns där i vimlet han med och mig vetligt hamnade han inte i någon situation han inte kunde lösa :) Med vänlig inställning och viljan att hjälpa till så löser sig det mesta till det bästa ;)
    Jag menar absolut inte att killen inte skulle klara av att lösa något.
    Utan att han kanske inte vill lösa något utan bara vara gäst.
    Om man skriver upp honom (må så vara indirekt) som en del i värdparet så bör han godkänna det eventuella jobb han kan ställas inför.
    Hur vänlig han än är, och hur serviceinriktad han än är, och vilken vilja han än har att hjälpa till - så hör det väl till vanlig hyfs att fråga om han är villig att ta på sig det ansvaret?

Om man inte vill fråga - så skriver man ut tjejen enbart, som värdinna. Man skriver inte ut en ensam person som "par" oavsett vad det gäller...
  • Shining

Men chicita... killarna har ju godkänt att vara en del av värdparet men de kommer inte ha lika aktiv roll som tjejerna...

• Chicita
    Shining skrev 2012-01-10 20:52:45 följande:
    Men chicita... killarna har ju godkänt att vara en del av värdparet men de kommer inte ha lika aktiv roll som tjejerna...
    Jag har inte uppfattat att TS har frågat killen om han vill vara en del av värdparet.
    Utan som jag förstått det så har hon frågat tjejen (när killen var närvarande), och undrar nu om hon kan skriva värdpar ändå.
    --------------------
    Citerar Trådstarten:
    "Det jag har funderingar mest över är värdparet, vi har nämligen inget "par" utan det är min bästa kompis som är "värdpar" då hon ska hjälpa till med typ allt + att hon också står som osa och "övriga frågor" kontakt på inbjudningdkortet. 
    Kan man skriva värdpar även fast det bara är 1 person? Eller ska jag skriva värdinna? Eller ska jag skriva dit hennes sambos namn också bara för att det ser bra ut? ;) "
    -------------------
    Hon säger senare:
    "Han vet redan om det, för vi "utsåg" dom värdparet tillsammans."
    -------------------

Och jag hävdar då att veta om och att godkänna och förstå innebörden är två helt skilda saker.
    Jag skulle ärligt talat bli förbannad om någon frågade min man om han ville vara värd på vårt bröllop, och sen anta att det var ok att sätta oss som "värdpar" på inbjudningarna, oavsett om jag stod med med namn eller inte. Även om dom inte räknar med att jag skulle göra något. så står jag ju ändå med som ansvarig eftersom jag är en del av "paret". Däremot om dom frågade oss om vi gemensamt ville ta på oss ansvaret som värdpar så hade jag blivit glad och stolt över att få den äran (sen får vi väl fördela arbetsbördan mellan oss, den som är mest lämplig står som kontaktperson exempelvis).
    Att vara tydlig och fråga är faktiskt inte dumt...
  • Shining

Okidoki...allt är ju relativt... jag lämnar upp TS att kommentera vidare...

• Chicita
    Shining skrev 2012-01-11 00:40:00 följande:
    Okidoki...allt är ju relativt... jag lämnar upp TS att kommentera vidare...
    Alltså - om han är med på det. Om han har godkänt att stå som en del av värdparet så är det ju helt ok. Bara köra på det Flört

Men om han inte uttryckligen sagt att han gärna kan ta på sig rollen som värd, även om det är hans flickvän som gör 99% av jobbet. Så bör man nog fråga först, så det inte blir sura miner i efterskott.

Det är poängen jag försöker få fram Flört
    Jag vet hur text kan uppfattas. Och jag är inte arg, sur eller något annat som det kanske kan tolkas som.
    Men jag har varit med om att saker antas vara ok, utan att man frågar "för det är ju inga problem"... Och så blir det ett stort problem senare. Såna saker kan förstöra vänskap...

Det är bättre att stämma i bäcken än i ån - som ordspråket lyder Tungan ute
  • SusanneJoh

Han vet ju (och har OK:at) att han är en del av värdparet. Och skulle han få frågor eller ngt liknande så skulle han nog svara om han kunde och om han inte kan så skulle han fråga sin sambo.
    Men tanken från början var ju att han bara skulle vara en "utfyllnad" eftersom ett värdpar oftast består av ett par. ;) Så jag tror inte han skulle ta illa upp om jag skrev hans namn, men det skadar ju faktiskt inte att fråga först.
    Better to be safe than sorry. ;)

Tack för era svar och synpunkter! :) 

Svar på tråden Så här tänkte vi skriva. Tips, Idéer?