• Starmac

Vilken typ av diamantörhänge til min blivande fru?

Hallå

Jag ska gifta mig om några månader och tänkte ge min blivande fru diamantörhängen i morgongåva. För vad jag förstått så ska jag ha en sådan morgonen därefter :)

Jag har budgeterat ca 15tkr till dessa och undrar huruvida jag ska köpa örhängen med 1 sten i varje eller sådana med många små stenar? De med många små stenar blir ju större, då man får mer "diamanter för pengarna" om man köper många små.

Hon kommer att ha en enstensring och en alliansring med 5 diamanter. Allt i vitt guld.

Såå, en eller flera stenar i örhängena?

Sedan undrar jag ifall ni har tips på fina örhängen för 15tkr.

mvh

Marcus

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-12 15:57
    Glömde säga, hon är inte en bling-bling "show off" tjej utan har IMHO "klass" haha :)
  • Svar på tråden Vilken typ av diamantörhänge til min blivande fru?
  • s83

Enstensörhängen med samma klofattning röstar jag för. Klassiskt och tidlöst.

• FelizLane

Jag hade blivit superglad för ett par med diamanter och  en pärla som hänger ner i droppform!

• KhiraLii

Jag skulle satsat krutet på två större diamanter. Dels kan hon använda dem som de är men man kan också sätta på olika typer av hängen genom att en liten ring träs på stiftet mellan diamanten och örat. Om du vill utöka med smådiamanter kan man också köpa lösa kragar som sitter runt mittdiamanten. Här har du ett exempel för att förstå principen www.whiteflash.com/diamond-earrings/diamond-earring-jackets-24.htm

• Starmac

Hej alla och tack för tipsen. Jättekul med snabb respons.

Jag är väl ute är ett par klassiska örhängen. Inga "specialare" denna gång. Vill gärna köpa ett par riktigt bra, så att man inte behöver "byta upp sig" senare bara för att.

Är fortfarande lite kluven om enstensörhängen eller ej. Egentligen vill jag väl köpa sådana men ser de inte lite futtiga ut ifall de är små? Funderar lite grann på dessa.

www.kodega.se/show_product/ERG-8241-B/-/-/-/8/0/0/0/0/0/0/187/0/201/0//////937//

0,35 carat per öra, hennes sten på vigselringen är på 0,70 så det blir väl bra. Åsikter om den?

Annars såg jag tips på med flera små diamanter. Typ som denna

www.lamastone.se/diamantorhangen-vitt-guld-diamanter-p-14702.html

Bägge kostar cirka 15tkr.

Handen på hjärtat tjejer (och ev. killar). Om ni öppnar asken, vilka örhängen av dessa vill ni finna? De mer "klassiska" men lite mindre och kanske mindre glans? Eller de med flera små, fler carat och kanske mera glitter, men kanske ej lika "äkta".

Sjutton vad svårt det här var då... :( 

• Shaii

Jag hade definitivt föredragit den första enstens-varrianten. Men det är ju helt och hållet en smaksak. Kan du inte försöka ta reda på vad hon skulle föredra på ett smidigt sätt?

• daniiel
    Shaii skrev 2012-01-13 03:06:23 följande:
    Jag hade definitivt föredragit den första enstens-varrianten. Men det är ju helt och hållet en smaksak. Kan du inte försöka ta reda på vad hon skulle föredra på ett smidigt sätt?
    Och jag skulle nog blivit lite besviken över den, hade mycker hellre velat ha den andra, med flera stenar :) Smaken är som baken ;P Och jag bryr mig inte om storlek och värde på diamanter och sådant, utan jag vill bara att det jag har på mig är fint.

TS måste ju dock utgå från vad hans blivande skulle uppskatta :)
  • Starmac

Hmm, väldigt svårt det här. Ni gör det inte lättare för mig.

Har ingen aning om vad hon föredrar och vet ej hur jag ska få reda på det.

Det här måste jag klara av själv :)

Nu ska jag f.ö. till Kaplans och prata med guldsmeden som ska göra vigselringen :p

Snälla, skicka mer feedback på de två ringarna... 

• Shaii

Jag tror ärligt talat inte att du kommer bli klokare av vad vi tycker om de två olika. Som sagt, smaken är väldigt individuell. Du säger att hon inte är "bling-bling" vilket inte heller jag är och jag anser att variant nr två är för bling-bling för mig :)
    Jag förstår att det är svårt :)

Har hon ingen väninna, syster, mamma eller liknande som kan hjälpa dig välja? Annars kan du ju låtsasa bläddra i en tidning (eller på nätet) och säga "oj, titta vilka fina örhängen" och se hur hon reagerar... eller nåt pt det hållet :) 

• imdelicate

Jag skulle helst vilja ha enstensörhängena. De känns klassiska, tidlösa och lyxiga. Nu känner jag ju inte din blivande, men när du beskriver henne som mer klassisk än "bling-bling", så skulle jag tro att mer stilrena örhängen som enstensörhängena passar.

• LoJ

Helt klart enstensörhängena, de är klassiska och håller mest i längden. Sen har jag för mig att smycken med fler mindre diamanter som sitter ihop har en tendens att lossna lättare än vad en ensam diamant gör. Flera diamanter ihop kan också se lite "tacky" ut tycker jag. Satsa på örhängena från Kodega, de var superfina!!! Annars köp örhängen med samma klofattning som enstensringen som någon annan skrev, det kan inte gå fel (då vet du ju vad hon gillar!). Lycka till!

• SaJo1981

enstensörhängena röstar jag med på! funkar i alla lägen och är inte så blingblingit på samma sätt! 

• TjejSthlm89

Jag ville bara tipsa om ett par örhängen jag sett hos en guldsmed. Tror dem hette "flower earings", nu kan jag tyvärr inte ladda upp dem här då jag skriver från min IPad men kolla in Facebook eller hans hemsida. Vet att det i alla fall finns olika bilder på dem med olika stenar på Facebook. Han heter Michael O'Dwyer och är lätt att hitta om man söker på hans namn på både Facebook och Google. En engelsk-talande och jätte trevlig guldsmed i Liljeholmen fick jätte trevligt bemötande och bra service när jag var där och beställde min förlovning och vigselring, jätte fina smycken! Hett tips!

Örhängen
Svar på tråden Vilken typ av diamantörhänge til min blivande fru?