• Anonym (Fundersam)

Hur hinner alla med??

Vi ska gifta oss inom ett år och letar nu efter kyrkor och lokaler, vi har hittat en kyrka som vi gillar och en närliggande lokal, vilket känns bra. Problemet är ju dock det att föreningen bara hyr ut lokalen en dag/ett dygn, och vi tror oss behöva lokalen längre än så. Vi har erbjudit att boka och betala för två dagar, men det menar föreningen att någon aldrig har gjort förut och att de inte vill hyra ut lokalen längre än 24 h.

Vi trodde att man skulle dekorera lokalen kvällen innan, och sen inte komma dit förrän efter vigseln med gästerna, och efter festen åka därifrån för att njuta av bröllopsnatten ihop och sen dagen efter vigseln återkomma och plocka undan dekorationer osv samt städa. Tänker vi fel? Hur har ni alla andra gjort/tänkt? Hur länge har ni fått hyra era lokaler? Hur långt innan själva mottagningen har ni fått tillträde?

Till saken hör att vi redan köpt en hel del dekorationer och vet hur vi vill ha det dekorerat.

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Hur hinner alla med??
  • ehlin82

Vi får hyra från fredag kl. 12 till söndag kl. 13. Vilket är perfekt!

• FelizLane

jäkla knepig lokal skulle jag säga. vi får hela helgen :)

• moonlightgirl

Vi får komma dit redan på torsdagen och lämna av det vi behöver lämna sen har vi hela fredagen på oss att dekorera och fixa, vigseln och festen är på lördagen och på söndagen ska vi städa.

• Anonym (Fundersam)

Hmm, "vår" lokal är en prästgård som tillhör kyrkan och de vill tydligen inte boka upp den mer än 24 h för att ha plats för ev begravningar osv.

vad är det för typ av lokaler ni hittat?

• FelizLane
    FelizLane skrev 2012-01-12 21:41:44 följande:
    gammelgård :)
    Ser dock ut som en liiiite herrgård i vitt. Den är faktiskt super :)
  • Chicita

Vi skulle få komma in på fredagen - när vi ville -  sa dom först.
    Men när vi hämtade nyckeln så fick vi veta att vi inte alls fick det. Först lördag morgon skulle vi få tillgång till lokalen.
    Efter massa tjafs så fick vi till slut komma in på fredag kväll och så lovade dom som skulle servera att komma lite tidigare på dagen också.
    Men vi var tvugna att städa på natten...

Det funkade genom att vi i princip avslutade festen åt våra gäster genom att ha en tid då en buss kom och hämtade de som bodde på hotellet inne i stan. Och de som ville fick åka med den bussen även om dom inte bodde på hotellet... Så ca 50% försvann där och resten droppade av strax därefter.
    Så vi kunde börja städa vid 01,30 ca.
    Våra föräldrar (eller tja min pappa och hans sambo blev det ju från min sida), samt de två som serverat + haft baren på kvällen + ena svågern + hans tjej stannade och hjälpte oss.
    Även den som var barnflicka på kvällen där åt dom barn som var med stannade kvar och hjälpte oss röja. Så vi kom iväg snabbt ändå.
    För att lyxa till det så hade vi bokat hämtning av en limousin som släppte av alla utom oss på hotellet och sen körde hem oss Glad

Allt går med lite vilja.
    Om man håller undan under kvällen och börjar röja bord redan när middagen är slut exempelvis så går det väldigt fort att städa av sen...

• CarolineJohan

Jag förstår precis hur du känner. Detta var ju något man liksom inte tänkte på... Jag hade ju, precis som du, tänkt göra kklart allt i liugn och ro (!) på fredagen för att sedan kunna åka hem, andas ut och vänta på lördagen. Vi får visst lokalen på eftermiddagen på fredagen, men då kan vi bara ställa iordning bord och stolar, för på lördagmorgon kommer kommunens städfirma och städar, så dekoration måste upp efter (?!?!?!?!?) Fattar inte alls hur detta ska gå till... JAG vill ju vara med och dekorera, men inte F.A.N har jag tid med det på lördagen (!?!?!?!?!?) LITE annat som ska förberedas då liksom.... Vi funderar på att fråga om vi kan få tillgång till hela lokalen på fredagen (när de som haft teaterföreställningar där under en vecka plockat ut sitt) och erbjuda oss att STÄDA ALLT SJÄLVA innan. Men jag gör ärligt vad som för att veta att allt är klart när jag går till sängs kvällen innan vårt bröllop. Hoppas bara på att de går med på det. Måste också kolla upp när vi måste ha städat ur... Man vill ju gärna sova några timmar på hotellrummet innan!

• TheD

Vi fick tillgång till salen från kl 15 dagen innan. När vi kom till lokalen var bord, stolar, dukar redan ordnade så det enda vi skulle göra vara att fixa det vi skulle fixa.

På själva bröllopsdagen skulle det vara tyst senast kl 01 då salen ligger i ett hotell. Hotellpersonal skötte städning så min familj plockade ihop sakerna på kvällen som tillhörde oss och resten tog hotellet han dom som sagt.

Jag och min make gick när vi kände för det så vi gjorde inget städande eller untanplockande!

• knyttan

Det där finns det nog lika många lösningar påsom det finns lokaler att hyra!
    Vi har det riktigt lyxigt, vi har tillgång till vår lokal från onsdag till söndag så vi har en massa tid på oss att fixa o dona. Det är en skola vi ska vara i och lokalen står i princip tom hela sommaren så därför får vi hålla på där så länge. Det enda är väl att det ska städas på söndagen efter vigseln och det måste vi själva göra, men jag hoppas att det kommer gå ganska fort.

(f.ö - vad gör denna tråd i känsliga rummet??)

Svar på tråden Hur hinner alla med??