• Anonym (Fundersam)

Hur hinner alla med??

Vi ska gifta oss inom ett år och letar nu efter kyrkor och lokaler, vi har hittat en kyrka som vi gillar och en närliggande lokal, vilket känns bra. Problemet är ju dock det att föreningen bara hyr ut lokalen en dag/ett dygn, och vi tror oss behöva lokalen längre än så. Vi har erbjudit att boka och betala för två dagar, men det menar föreningen att någon aldrig har gjort förut och att de inte vill hyra ut lokalen längre än 24 h.

Vi trodde att man skulle dekorera lokalen kvällen innan, och sen inte komma dit förrän efter vigseln med gästerna, och efter festen åka därifrån för att njuta av bröllopsnatten ihop och sen dagen efter vigseln återkomma och plocka undan dekorationer osv samt städa. Tänker vi fel? Hur har ni alla andra gjort/tänkt? Hur länge har ni fått hyra era lokaler? Hur långt innan själva mottagningen har ni fått tillträde?

Till saken hör att vi redan köpt en hel del dekorationer och vet hur vi vill ha det dekorerat.

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Hur hinner alla med??
  • Evelinas

Vi hade vår lokal från fredag till söndag, hade aldrig funkat annars!! Ni kanske skulle kolla efter annan lokal? För på själva bröllopsdagen hinner man inte göra nåt och man ska inte behöva stressa med det heller utan njuta av sin dag, den kommer ju (förhoppningsvis) aldrig igen.

• Evelinas

Kan tillägga att lokalen var kyrkans församlingslokal och vi behövde inte betala en krona för att låna den Skrattande
    Visst kan jag förstå om er lokal kostar en slant men ni ska väl kunna få hyra mer än 24 timmar, finns inte på kartan att man ska hinna dekorera, duka, ha festen och sen städa på 24 timmar, förstår inte hur dom tänker då??

• Sebastiána

Vi fick tillgång till lokalen efter lunch dagen innan eftersom ingen annan skulle ha den ändå vid det tillfället, så vi hade gott om tid. Vi gjorde allt dagen innan utom blommorna på borden som mamma fixade när jag var hos frissan. Sedan hade vi lokalen dagen efter också så att vi kunde städa i lugn och ro.

• Aniara4

Vår lokal hyrdes per timme, så vi hade den precis de timmar vi bokat. Det enda undantaget var att vi kunde komma dagen innan och lämna all dricka samt tårtan. De dukade upp borden (mot en extra kostnad) med duk, porslin och servett. Sen fick våra föräldrar komma in en stund på förmiddagen på bröllopsdagen och sätta ut blommor och ljus och pynta lite (vi hade hjärtformade ballonger bakom våra stolar och en banderoll på väggen, så det var inte så mycket att göra). Först sa de att vi skulle behöva boka och betala för en timme på dagen också för pyntandet, men den andra personen vi pratade med sa att det gick bra ändå. Sen skötte de all disk och städning, så vi behövde inte tänka på det. Vi kunde komma dagen efter och hämta presenter och andra kvarlämnade saker.

• Jalle

Tycker att du ska fråga igen! Låter konstigt, vadå "aldrig gjort förut"? Jag jobbar själv i en stor, lite "seg" organisation så jag vet hur det kan vara med regler som folk följer utan att veta varför, för "så har det alltid varit" (värsta uttryck jag vet!). Tycker det låter som en sån regel jag. Så fråga igen och beskriv problemet. Kanske finns nån annan person du kan prata med? Skulle inte förvåna mig om du får ett annat svar. Lycka till!

• Chicita

En annan tanke... Om den inte är jättedyr att hyra och ni ändå tänkte hyra den i 2 dagar... skulle era föräldrar kunna hyra den dagen innan / dagen efter kanske?

• sollan

Vi sa hyra den lokalen vi ska ha middan/festen i fredag-lördag...Har inte råd att hyra den söndagen ochså :/  Iallafall tänkte vi fixa iordning lokalen på fredagen, och sen så har vi inhyrd personal som serveras å dyl så de har i uppgift att dessutom städa undan i lokalen. För annars va någon tvungen att städa undan alt på söndag morgon och de vill jue inte vi som brudpar och tyvärr ingen av våra gäster heller :)  Men nu ordnar det jue saje för oss ändå iom att personalen får det i uppgift.

I lokalhyran ingår städ så vår serveringspersonal skall bara diska undan disken och se till så alla våra grejor plockas undan, typ dekoration ,mat,flaskor mm.

Blivande vårbrud
  • TheD

Finns det inga andra intressanta lokaler?

Det bästa med vår att vi inte betalade någon hyra eftersom vi skulle ha mat och dryck från samma ställe :)

• lilla smulan

Hej alla bröllopsplanerare =).

Vår lokal får vi ha från fredag till måndag, 300:-, skåne utanför Eslöv. Det är också kyrkan som har kontraktet på den men ett närliggande gods äger den, en gammal skola.. Topppen..

Hoppas verkligen (anonym) kan hitta ett bättre alternativ. Klart man vill hinna utan att stressa.

• MrsT2011
    Niini skrev 2012-01-13 09:14:47 följande:
    Vi hade festen på en restaurang. De dukade o gjorde i ordning medan vi var i kyrkan så allt var klart när vi kom dit :) Dagen efter behövde vi bara hämta ljudanläggningen samt presenterna o blommorna som de hade sat undan i sitt kabinett. Perfekt!
    Samma här! Jag fick dessutom lämna in de egna dekorationer jag ville ha utan att festvåningens personal knorrade. Så mitt tips till dig TS är att tänka igenom gästlistan noga. Vill man bjuda 100 personer har jag full förståelse för att en lokal där man fixar allt själv är det enda möjliga alternativet. Men väljer man att endast bjuda de personer som verkligen är viktiga för en, då kan man i de flesta fall ha råd med bröllopsfest på en krog där personalen sköter allt. Vi hade 31 gäster, vår bröllopsfest kostade 27000 kr inkl drycker, tre rätter, tårta, dukning, servering, städning, dekor etc. Och det bästa av allt, jag hade EN kontaktperson på restaurangen som skötte ALLT. Planeringen blir så himla spretig när middagen är uppdelad i en massa olika delar. Catering, köpa dryck, anlita bagare, etc etc.
  • Anonym (Fundersam)
    knyttan skrev 2012-01-13 00:10:50 följande:
    Det där finns det nog lika många lösningar påsom det finns lokaler att hyra!
    Vi har det riktigt lyxigt, vi har tillgång till vår lokal från onsdag till söndag så vi har en massa tid på oss att fixa o dona. Det är en skola vi ska vara i och lokalen står i princip tom hela sommaren så därför får vi hålla på där så länge. Det enda är väl att det ska städas på söndagen efter vigseln och det måste vi själva göra, men jag hoppas att det kommer gå ganska fort.

(f.ö - vad gör denna tråd i känsliga rummet??)
    Låter som en optimal lokal!

Valde att skriva i "känsliga rummet" eftersom vårt användarnamn och profil är väldigt avslöjande om vilka vi är (vi har både familj och vänner som regelbundet är inne på BT) och vi ville hålla detta hemligt så länge som möjligt, åtminstone tills vi vet att vi fått lokal och att allt blir som vi vill.
  • Anonym (Fundersam)
    Chicita skrev 2012-01-13 18:54:34 följande:
    En annan tanke... Om den inte är jättedyr att hyra och ni ändå tänkte hyra den i 2 dagar... skulle era föräldrar kunna hyra den dagen innan / dagen efter kanske?
    Jo, det har vi funderat på, fast det blir en slant (de vill ha 4 600 kr för lokalen 24 h) men vaktmästaren som visade oss lokalen (och som senare ger oss nyckeln vid tillträdet) gjorde en stor grej av att påpeka att allt ska vara undanplockat och städat när vi lämnar tillbaka nyckeln  till honom efter att vi hyrt lokalen, och att nyckeln ska lämnas till honom, inte till nästa hyresgäst.
  • Chicita
    Anonym (Fundersam) skrev 2012-01-15 20:33:48 följande:
    Jo, det har vi funderat på, fast det blir en slant (de vill ha 4 600 kr för lokalen 24 h) men vaktmästaren som visade oss lokalen (och som senare ger oss nyckeln vid tillträdet) gjorde en stor grej av att påpeka att allt ska vara undanplockat och städat när vi lämnar tillbaka nyckeln  till honom efter att vi hyrt lokalen, och att nyckeln ska lämnas till honom, inte till nästa hyresgäst.
    Jo, men att det ska vara undanplockat och städat och att man inte ger nyckeln till en annan hyresgäst är väl rätt klart egentligen.
    Men hör med dom om dom inte kan göra ett undantag om ingen ska ha lokalen direkt innan er eller direkt efter er (för då går det ju inte att göra så mycket.
    Och om dom inte kan skriva ett kontrakt för 48 timmar så kanske dom kan skriva två kontrakt i olika namn men att dom inofficiellt vet att ni är samma grupp.
    Det går ju alltid att ha en konversation med dom Glad

Att så många frågar varför det ligger i känsliga rummet också kan ju vara för att reglerna inte egentligen säger att det här är en giltig anledning att lägga en tråd där.
    ----------------------------------------

Känsliga Rummet

Känsliga Rummet ska präglas av extra respekt för individen. Det här är platsen för tröst, råd och stöd så använd silkesvantar här. I Känsliga Rummet kan medlemmar vara anonyma, vilket är en förmån de ej bör missbruka. Anonyma övertramp bedömer vi i allmänhet hårdare. Vid en tillsägelse dras anonymitetsfunktionen in 7 dagar och vid en varning i 6 månader. Trådar som postas i Känsliga Rummet ska ha någon form av personlig koppling. Etisk debatt kring t.ex. abort ska inte föras i Känsliga Rummet. Allmänna åsiktsdebatter hänvisas till annan plats.  Off-topic är inte tillåtet.

• Anonym (Fundersam)

Hej igen!

Är väldigt tacksam för all respons :)

För att ge er lite mer information så kan jag väl säga att vi kommer bjuda strax över 100 personer, och räknar därför med att ca 100 personer kommer. Vi tänker skicka ut save the date kort långt i förväg, så att de flesta kan komma!

Vilka sorters lokaler hyr ni (om inte restaurang)? Föreningsgård? Församlingsgård? Prästgård? Bygdegård? Festlokal? Finns det några fler sorters lokaler som vi missat?

Vi har valt bort att ha en restaurang som lokal då vi vill ha våra egna dekorationer och jag som brud vill vara involverad i dekorerandet (har länge sett fram emot att dagen innan vigseln gå och dekorera och titta till allt fint). Dessutom är vårt tänkta datum i december då många restauranger har fullt upp med julbord.

Vi bor i en förort norr om Stockholm, och hoppades på att kunna ha festen här. Har nu nyligen (sen vi inte fick hyra "vår" lokal här mer än 24 h) börjat fundera på att ha någon lokal inne i Stockholm eller dess närområde. Har ni några tips?

• Anonym (Fundersam)
    Chicita skrev 2012-01-15 20:38:37 följande:
    Jo, men att det ska vara undanplockat och städat och att man inte ger nyckeln till en annan hyresgäst är väl rätt klart egentligen.
    Men hör med dom om dom inte kan göra ett undantag om ingen ska ha lokalen direkt innan er eller direkt efter er (för då går det ju inte att göra så mycket.
    Och om dom inte kan skriva ett kontrakt för 48 timmar så kanske dom kan skriva två kontrakt i olika namn men att dom inofficiellt vet att ni är samma grupp.
    Det går ju alltid att ha en konversation med dom Glad

Att så många frågar varför det ligger i känsliga rummet också kan ju vara för att reglerna inte egentligen säger att det här är en giltig anledning att lägga en tråd där.
    ----------------------------------------

Känsliga Rummet

Känsliga Rummet ska präglas av extra respekt för individen. Det här är platsen för tröst, råd och stöd så använd silkesvantar här. I Känsliga Rummet kan medlemmar vara anonyma, vilket är en förmån de ej bör missbruka. Anonyma övertramp bedömer vi i allmänhet hårdare. Vid en tillsägelse dras anonymitetsfunktionen in 7 dagar och vid en varning i 6 månader. Trådar som postas i Känsliga Rummet ska ha någon form av personlig koppling. Etisk debatt kring t.ex. abort ska inte föras i Känsliga Rummet. Allmänna åsiktsdebatter hänvisas till annan plats.  Off-topic är inte tillåtet.

Vi var inte medvetna om det, men har pratat med ansvarige på BT om denna tråd och förklarat varför vi vill vara anonyma.
  • knyttan
    Anonym (Fundersam) skrev 2012-01-15 20:55:29 följande:
    Hej igen!

Är väldigt tacksam för all respons :)

För att ge er lite mer information så kan jag väl säga att vi kommer bjuda strax över 100 personer, och räknar därför med att ca 100 personer kommer. Vi tänker skicka ut save the date kort långt i förväg, så att de flesta kan komma!

Vilka sorters lokaler hyr ni (om inte restaurang)? Föreningsgård? Församlingsgård? Prästgård? Bygdegård? Festlokal? Finns det några fler sorters lokaler som vi missat?

Vi har valt bort att ha en restaurang som lokal då vi vill ha våra egna dekorationer och jag som brud vill vara involverad i dekorerandet (har länge sett fram emot att dagen innan vigseln gå och dekorera och titta till allt fint). Dessutom är vårt tänkta datum i december då många restauranger har fullt upp med julbord.

Vi bor i en förort norr om Stockholm, och hoppades på att kunna ha festen här. Har nu nyligen (sen vi inte fick hyra "vår" lokal här mer än 24 h) börjat fundera på att ha någon lokal inne i Stockholm eller dess närområde. Har ni några tips?
    Mitt starka tips är ju att kolla med skolor. Nu gifter ni ju er i december ser jag, men även då kan det ju hända att man kan hyra en skollokal en helg, och barnen brukar sluta ganska tidigt på fredagar, så man får åtminstone kvällen innan på sig (om man nu gifter sig en lördag som jag föreställer mig är vanligast).
    En hel del privata gymnasium kan ha jättefina och nyrenoverade lokaler, och gamla anrika skolor kanske har pampiga salar där man kan vara....
  • knyttan
    knyttan skrev 2012-01-15 21:13:27 följande:
    Mitt starka tips är ju att kolla med skolor. Nu gifter ni ju er i december ser jag, men även då kan det ju hända att man kan hyra en skollokal en helg, och barnen brukar sluta ganska tidigt på fredagar, så man får åtminstone kvällen innan på sig (om man nu gifter sig en lördag som jag föreställer mig är vanligast).
    En hel del privata gymnasium kan ha jättefina och nyrenoverade lokaler, och gamla anrika skolor kanske har pampiga salar där man kan vara....
    och om det är i mellandagarna ni ska gifta er så är det ju jullov då Tomte
Svar på tråden Hur hinner alla med??