• Anonym (Undrande)

Fick en svärmorstunga i bröllopspresent av min svärmor

Hej!

Jag och min man gifte oss nyligen. Vi valde att ha ett bröllop i "hemlighet" och vi vigdes borgerligt med endast två vittnen.
    Har varit tillsammans med min man i över tio år, ändå kom bröllopet som en stor chock för speciellt min svärmor.
    Hon och jag har aldrig kommit överens särskilt bra. Många ggr har hon varit riktigt elak och lägger liksom inte av trots att hon blivit "tillsagd".

Nu till min fråga. Vi fick en bröllopspresent (pengar) av mina svärföräldrar igår. Jag var inte med och satt med, utan var uppe i sovrummet för jag blev så ångestfylld. När de gått kom jag ner och då visar min man mig en grön växt, en sk svärmorstunga, som var ämnad speciellt för mig från min svärmor.
    (Växten har ju fått sitt namn efter sina vassa blad som symboliserar en svärmors vassa och elaka ord).
    Hur skall jag tolka detta? 

• Svar på tråden Fick en svärmorstunga i bröllopspresent av min svärmor
  • Guffi

sv.wikipedia.org/wiki/Sv%C3%A4rmorstunga

Eller så  väljer du att se det som det står här;) Att den fångar upp alla giftiga ämnen i huset ;) Kanske då även hennes ord och negativitet Glad

• Mahy

Vi fick en svärmorstunga av min svärmor och jag såg det inte som en pik, Det var väl en blomma hon tyckte var fint helt enkelt. Men om ni har en svår relation är det svårt att inte se en sådan gest som en pik, men ta det för vad det är helt enkelt, en blomma som du har fått i present helt enkelt. :)

• Anonym

Jag tycker det låter märkligt att du valde att inte vara med och ta emot er bröllopspresent, och jag tycker det verkar som att du söker konflikt när du väljer att tolka hennes present till dig som en pik.

Men man tolkar ju alltid efter sina egna upplevelser, och jag har varit i situationen att min bror var tillsammans med en riktig fullblodsidiot som både jag och min mamma hade väldigt svårt för, och frågade man henne så var nog vi väldigt elaka också och gjorde allt vi kunde för att jävlas. 

• Anonym (Undrande)
    Anonym skrev 2012-01-14 15:06:02 följande:
    Jag tycker det låter märkligt att du valde att inte vara med och ta emot er bröllopspresent, och jag tycker det verkar som att du söker konflikt när du väljer att tolka hennes present till dig som en pik.

Men man tolkar ju alltid efter sina egna upplevelser, och jag har varit i situationen att min bror var tillsammans med en riktig fullblodsidiot som både jag och min mamma hade väldigt svårt för, och frågade man henne så var nog vi väldigt elaka också och gjorde allt vi kunde för att jävlas. 
    Jag hade inget val egentligen att vara med, då jag mådde mycket dålig i nerverna och hade ett ångestanfall. Jag har psykiatriska diagnoser och är sjukpensionär pga av detta. 

Jag har redan träffat mina svärföräldrar efter bröllopet och jag blev ledsen för att även om de kramade mig och gratulerade, så var det i övrigt mest pikar om att de inte fått vara med trots att både min man och jag sa flera gånger att vi ville ha det så. 

Att jag inte satt med är mycket oartigt enligt den uppfostran jag har fått, men jag har inte fått något stöd i att jag mår dåligt då hela den familjen är frisk och rask. 
  • Irma82

Kastat den direkt! ;) Dålig feng shui!!!!!

• TheD

Jag skulle kasta den! Nu grundar jag det från hur min makes s.k mor är... så den skulle åka i sopen på en gång.

• Aletta

Jag tror inte du ska ta illa upp. Det var säkert menat lite skämtsamt! Jag skulle tycka det vore roligt att få en svärmorstunga av svärmor.

• mrsK

Nä, jag förstår dig! Hade min svärmor kommit med en svärmorstunga hade jag gett tillbaka den! Eller kastatden, så kasta du den! Säg att den dog i ett kallt o dragit fönster om hon någon gång frågar vad som hänt med den. 

• Irma82
    mrsK skrev 2012-01-15 10:39:05 följande:
    Nä, jag förstår dig! Hade min svärmor kommit med en svärmorstunga hade jag gett tillbaka den! Eller kastatden, så kasta du den! Säg att den dog i ett kallt o dragit fönster om hon någon gång frågar vad som hänt med den. 
    :) :) :)

TS: Tänk så här, vad känner du varje gång du tittar/ser/tänker på blomman/växten? ...om du bara känner att det utstrålar dålig energi, släng utan att tveka!
  • pulmonate

Jag tyckte egentligen det var lite kul, men jag förstår att du blev ledsen. Sa hon något om vad den symboliserade enligt henne när hon överlämnade henne? För de flesta vet kanske inte ens vad den heter, och ännu mindre vad den ska symbolisera, för i så fall hade dom inte ens sålt den i butiken förmodligen
    Mår du dåligt av att se den och tänker på det varje gång du går in i rummet ska du självklart göra dig av med den. Du och din kille kanske kan fråga svärmorn om hur hon tänkte? Det kanske bara var av ironi. Hon gav er ju en bröllopsgåva så hon är nog inte lika emot dig och ert förhållande som du kanske tror (?).  

• Sara 120707

En svärmorstunga är väl inte mer pik åt dig än er vigsel utan svärföräldrarna är en pik till dem.

Bara för att ni ville ha en vigsel med bara två vittnen så gör det ju säkert inte deras besvikelse över att inte få vara med mindre. Jag tycker det är helt okej med ett sådant upplägg men man måste ju inse att ens nära släkt kan bli stött och besviken.

Man får göra som man vill men man får också ta konsekvenserna av det.

• 1700tal
    Sara 120707 skrev 2012-01-15 14:35:18 följande:

En svärmorstunga är väl inte mer pik åt dig än er vigsel utan svärföräldrarna är en pik till dem.

Mycket tankvart...
  • Anonym (Klok m2b)

Läste upp detta för min m2b och han sa spontant: en man hade aldrig tänkt på nån symbolik med blomman utan istället konstaterat "vilken ful växt jag fått" och gjort sig av med den. (Om man nu tyckte den var ful) = "Problemet" löst. Ibland tror jag faktiskt män har en sundare inställning. De konstaterar, agerar och tänker inte mer på det. Gör det du också, släng eller behåll men grubbla inte mer på det. 

Svar på tråden Fick en svärmorstunga i bröllopspresent av min svärmor