Det finns mängder av trådar med bra tips i ämnet... En del väljer att dutta in det i långa rim eller utlägg om att de "älskar barn, MEN... "
Jag föredrar nog tydligare formuleringar... "Festen är barnfri med undantag för ammande spädbarn", "Kvällen firar vi med våra vuxna vänner" eller liknande, så det inte finns så stort utrymme för tolkning. Det är väl inget som behöver lindas in tycker jag. Om brudparet i vanliga fall är barnkära så behöver man inte påpeka det i bröllopsinbjudan, och är man inte barnkär så blir det ju bara löjligt att hävda det i sin inbjudan.
Om man misstänker att man har vänner som på plats tvunget måste känna sig förorättade av att de inte fått ta med sina barn trots att brudparets närmsta släktingar dykt upp så kanske man kan göra något litet tillägg, "Festen är barnfri med undantag för ammande spädbarn och våra syskonbarn" eller "Kvällen firar vi med våra vuxna vänner och syskonbarn". Annars tror jag att normalbegåvade människor förstår att även om det är barnfritt så är nära släktingar undantagna därför att man oftast har en annan relation till släktingar än till barn man inte är släkt med.
Om man skriver det kort och enkelt ("Festen är barnfri") så kan det stå med i inbjudan tycker jag, väljer man att förklara det lite längre ser det kanske trevligare ut om det följer med i ett extra infoblad eller på hemsida om det är mer information som ska bifogas.