Inlägg från: MrsSilfverblad2b |Visa alla inlägg
  • MrsSilfverblad2b

    Var köpte ni material till era egengjorda kort?

    Ursäkta för extremt dålig kvalitet på bilderna! Jag köpte papper i en liten pappersbutik i Gbg som heter Rum för papper. Man ser inte så bra men det är vitt med små små prickar i. Trycket gjorde vi på Staples efter min "design". Sidenbandet är från Åhlens, hålen har vi gjort med en liten tång från Fiskars som jag köpte på Scrapbook etc i gbg (www.scrapbook.se) Där är även embrossingpulver, stämpelfärg och den lilla "aparaten" som jag gjort de runda urklippen med. Även köpt fästkuddar där som gör att det runda monogrammet står lite högre upp. Stämpel Kärlek är köpt på Papeterie i Gbg, monogramstämpeln har jag beställt på Laserfrossa efter en design från en tjej här på BT. Det gröna pappret är från Matton, där stod jag även en hel lunch och skar i rätt storlek. De små kristallerna är köpta på Panduro. Fjärilarna är beställda på Etsy.com.

    Oj, märker nu att jag visst varit runt en del! Håller med Sagoprinsessa att det är lätt att beställa för mycket olika grejer innan man vet hur man vill ha det. För mig var det dock en nödvändighet för det var så svårt att tänka sig i huvudet hur de skulle se ut.





     


    12-05-12
  • MrsSilfverblad2b
    Carrolainen skrev 2012-01-16 12:39:47 följande:
    Mrs Silfverblad2b. Fantastiskt fina kort! Har tänkt mig något liknande fast vitt /lila, men samma format på korten och texten på liknande sätt. Dock kommer jag nog inte vara lika ambitiös och handla på många olika ställen utan vill hitta så mycket som möjligt på en plats! :)
    sannasofia, smart med tapet!
    Tack för tipsen!

    Tack vad gullig du är! Håller med om att det nog är lättare att försöka hitta allt på samma ställe. Jag har handlat styckvis när jag hittat något, kanske inte det bästa. Om du vill ha nån pappersdetalj som du inte orkar/vill/kan göra själv (typ fjärilarna på våra kort) så är Etsy mitt bästa tips! Tror jag betalade omkring 30-40 kr för 60 fjärilar inkl frakt! (går säkert att hitta billigare också)

    Lycka till!


    12-05-12
  • MrsSilfverblad2b
    julle79 skrev 2012-01-23 22:20:18 följande:
    vad har du för strl på de vita kartongarket å va heter de måntro?? ska göra nån slags likande vikning hade jag tänkt fast ajg skulle vilja ha en dubbelbikning å infästnng på ena sidan som jag akn skåra å sätta i infoblad ang karta, viktig info, toastmadame osv...men de kanske e svårt å få till å svårt å hitta ett ännu större ark kanske men en annna undran hur stort blir själva kortet ihopvikt?? finns de passande snygga kuvert å få tag på i den strl???
    Hej!

    Jag tror alldeles säkert att det går att göra den typen av kort som du vill ha. Pappret var rätt stort, tror jag fick plats med 4 kort på varje ark, korten blev ca 15 x15 cm när de var färdiga (något mindre 14,3 x 14,3 typGlad )  Pappret heter Rives Design Dots och finns på Rum för papper om du bor i gbg.

    Våra kort trycktes ju på staples så då beskar (gratis) och bigade (ett par hundralappar) de korten åt oss men det kan även Rum för papper hjälpa till med om du inte är duktig på det själv.

    Jag hade köpt ett annat slags kuvert så jag vet inte om just det här pappret har ett matchande men kuvert som passar 15 x15 finns det ju massor!

    Lycka till!
    12-05-12
  • MrsSilfverblad2b
    julle79 skrev 2012-01-24 15:10:16 följande:

    halloj igen


     


    Mera frågor haha nja ja bor ju inte i göteborg så jag har försökt kolla på ebay men blir inte så klock på deras mått...å igår natt sprang jag på nån scrapbooksida i sverige som hade lite rea på bazzill ark...men nästan alla scrapbook ark e måtten 12*12 tror de betyder 12*2,5cm å 12*2,5 men e inte helt säker måste maila dom å fråga.


    hur stort va ditt ark innan du började skära i det??


     


    ah du har alltså tryckt de som e på insidan ?? eller fatta jag fel?? jag hade tänkt att ajg skulle göra nått själv me hjälp av skrivaren hitta nått tunnare fint papper som gå å skriva på å sen klistra in...i nån matchande färg vit/lila kör vi på så letar grejer på ebay för fullt. och hoppas de funkar å köra i skrivaren.


    sen e jag väl tvungen å köra save the date kort å skicka ut före eftersom vi ska gifta oss en sommarmånad å folk kan boka upp semester :-/...så letar lite matreal till de oxå de eså kul å pyssla så de kliar i fingrarna å få börja prova sig fram...sen tänkte jag väl göra lite itaget å så får de ligga klara tills de börjar närma sig...ska ju göra festprogram och vigselprogram oxå i likanande stuk kanske inte lika påkostat som själv inbjudan då


     


    tack för svaren så här långt


    Du har supersnygga inbjudningar


    Hej igen!

    Ja, det måste ju stämma att 12 x 12 på scrapbookingsidorna avser inch, så måttet i cm blir alltså 30,5 x 30,5. Kommer inte alls ihåg måtten på våra ark så jag googlade och fick fram att de var 100 x 70 cm. Stoora med andra ord! Tror inte att tryckeriet fick plats med dem i sin skrivare så de fick beskära en bit innan.

    Och ja, vi lämnade in hela ark till Staples så fick de trycka direkt på och sen beskära och biga. Jag var först inne på att göra som du, alltså trycka på ett annat papper och klistra in, kanske med ett färgat papper emellan. Dvs, ta ett vitt, finare papper att skriva ut på, beskära i typ 12 x 12 cm, sen klistra på ett grönt papper i stl 13x 13 så att det blir en snygg ram runt, och sen klistra båda in i kortet som är 14,5 x 14,5.

    Efter mycket velande fram och tillbaka så bestämde jag mig ändå för att trycka direkt på och ha den gröna ramen som en del av layouten, för att spara lite tid och energi. Jag är dessutom värdelös på att beskära rakt, det blir liksom lite snett hur jag än gör. De gröna små korten på framsidan fick därför räcka! Men jag håller med dig, det är jättesnyggt att göra så! ( för att förklara närmare så lämnade jag in den färdiga texten till tryckeriet och så skrev de ut precis det jag hade lämnat in på kortet, dvs, jag hade kunnat skriva ut exakt samma själv men iom att det skulle skrivas direkt i kortet så blev det enklare att lämna in så att texten hamnade rätt i förhållande till resten av kortet)

    Håller med dig om att det är jättekul att pyssla! Mitt bästa tips är att köpa så många hjälpmedel du kan för att göra det enklare! Typ sånt här: http://store.scrapbooking-warehouse.com/fiskars.html Sen har etsy.com massor med pappersprodukter (typ våra fjärilar) för en billig peng. Tror jag betalade 40 kr för 150 fjärilar.
    12-05-12
  • MrsSilfverblad2b
    julle79 skrev 2012-02-05 18:10:04 följande:
    va e biga???
    Hej på dig,

    Bigning betyder att man viker pappret med en speciell grej. Tjockare papper blir kan bli fult när man bara viker det, liksom sprickor längs den vikta kanten. Bigningen gör att det blir slätta och snygga veck.

    Går allt bra med dina inbjudningskort?
    12-05-12
Svar på tråden Var köpte ni material till era egengjorda kort?