• Jolin

Ska brudgum & marsalk ha samma kläder?

Vi blir inte riktigt klok på detta. Ska brudgum och marsalk ha samma outfit? Om de inte har det så upplever vi det som att det kommer se konstigt ut. Vi har två marsalkar och två tärnor. Vi vet att tärnorna inte har samma klänning som jag (dah!) men hur är det på herrsidan liksom? När jag googlar så får jag upp bilder på brudföljen som ser identiska ut med brudgummen, det som skiljer de åt kanske är att brudgummen har Corsage och de har inte marsalkerna.

HUR SKA NI HA? Lägg mer än gärna upp bilder om ni redan gift er så vi får se hur ni såg ut.

• Svar på tråden Ska brudgum & marsalk ha samma kläder?
  • daniiel

Klart de kan ha samma klädsel, men jag tycker det blir lite tråkigt. Det skulle ju faktiskt vara som att bruden och brudtärnorna har samma kläder.

Min make hade svart kostym, vit skjorta, väst och kravatt.

Marskalkerna hade svart kostym, vit skjorta och slips.

Liknande, men inte exakt lika. Vi ville ju att det skulle synas att de hörde till brudföljet, lite enhetligt, men att maken ändå skulle få stå ut som brudgum :)

Deras corsager var inte heller helt lika.

Makens (Matchade min bukett som var svart, vit och rosa)

Marskalkernas (matchade tärnornas buketter som var vita och svarta)

• Jolin

Tack för ditt svar daniiel, jag uppskattar det verkligen, nu känner jag mig mycket säkrare på att göra så som ni, marskalkerna får ha matchande slips! blir billigt och bra för oss :)

• TheD

Både marsalk och brudgum på vårat bröllop hade frack. Skillnaden var att min karl hade en vit ros med något lila tjafs då jag hade vita rosor (och vita kallor) i min bukett och marsalken hade lila ros med vitt tjafs då tärnan hade lila rosor (och lila kallor) i sin bukett. Sen vet ju iaf vem som är vem... ;)

• Sebastiána

Brudgum och marskalk SKA ha samma kläder enligt etiketten. Min make ville gärna ha frockcoat eftersom har har kostym så ofta i jobbet och han blev så stilig så vi körde på det. Lite orättvist att kvinnan får klä upp sig i tjusig och speciall klänning och sticka ut medan mannen ska ha samma klädsel som övriga manliga gäster.

• Sebastiána

Det vi gjorde för att de skulle matcha var att marskalken hade en slips i samma färg som min makes väst. Och min tärna hade valt en klänning i samma färg (men det var en slump att det blev så).

Svar på tråden Ska brudgum & marsalk ha samma kläder?