• Mahy

Var kan jag köpa engelsk bröllopstårta!

Jag letar efter engelsk bröllopstårta! Var kan jag hitta det??? Känns som att jag sökt över hela Google nu!

• Svar på tråden Var kan jag köpa engelsk bröllopstårta!
  • Chicita

Att våningarna står ovanpå varandra brukar kallas för Amerikansk bröllopstårta.
    Engelska tårtor är som jag förstått det mer fruktkakor, ingen direkt fyllning och relativt kompakta...

Kan du visa en bild på en tårta du vill ha, och lite om vad det ska vara i den, och berätta vart du bor så är det lättare att hjälpa dig. För jag antar att du inte vill åka 100 mil för att hämta en tårta? Flört

• Drullen

En traditionell Engelsk bröllopstårta, då är översta tårtan en "fruitcake" den spar man tills man får sitt första barn, o på dopet äter man den.

Min sambo är från England och ja har funderat på att göra en sån som översta tårta, lite för att retas med min blivande svärfar. (Hans dotter gifte sig och sparade den för dopet, men han hade i hemlighet gått o ätit upp den för han älskar fruitcake och han va sugen på nåt...det får han höra jämt..) Eftersom vi redan har barn och inte ska skaffa fler skulle det va lite kul att ge han den o säga att du kan ju ta den vi behöver den ju ändå inte ; )

Men för att svara på TS fråga, så borde alla tårtabagare kunna göra en sån om det inte är nåt mer speciellt du tänker på,som ja missat, bara du säger va det är till dom.

• Mahy

Haha förlåt att jag inte var tydlig! Jag letar efter precis som drullen skrev en tradionell brittisk tårta, :) jag bor i linköping! Jag kan hämta tårtan från stockholm och ner till lkgp! Jag vill ha en insåg jag när jag började inse att all mat var typiskt svensk men att det vore kul om svenskarna kunde få smaka våra tårtor! Vi ska ha en svensk oxå!

• pulmonate

Bara för att säga mitt...men självklart är det en smaksak... Bläh vad äckliga engelska bröllopstårtor är! Har ätit min del sånna på Australiska bröllop och det är banemig inte många som gillar dem..
    MEN i Malmö kan man köpa dem på Engelska butiken på Gustav Adolfstorg. De finns även i Stockholm och Göteborg.
    http://www.englishshop.se

• Chicita

Om du har så stort upptagningsområde så ska det inte vara några problem alls.
    Speciellt inte om du vet vad du vill ha, du kanske till och med har ett recept eller liknande Flört

I princip alla konditorier kan baka vilka tårtor som helst, så skriv ihop vad det är du vill ha, ta med en bild på utseendet och gå till ett bra konditori i närheten och se vad dom säger
    Lycka till Glad

• Drullen

Ja kommer att baka våran tårta själv o kommer ju göra en sån "äcklig" överst, men tyvärr hinner ja nog inte provbaka innan ni ska gifta er. Tänkte så ja kunde säga hur det blev om man gör den biten själv...

Men tårtverkstan tex.har säkert kontakter så dom kan fixa fram en. Annars håller ju den länge så ni kan köpa den på nåt av ställena som föreslogs här o lämna den till de som gör er andra tårta

Var ska ni "få" den svenska tårtan från?

• Mahy
    pulmonate skrev 2012-01-17 14:04:48 följande:
    Hahah, oops you're english... jaja, men era tårtor är jääääätte goda! Oskyldig

Haha, Jag gillar våra tårtor! Dock kan jag väl säga att jag gillar ´svenska tåror mer! Men det hör lite till att ha båda!

• Mahy
    Chicita skrev 2012-01-17 14:29:53 följande:
    Om du har så stort upptagningsområde så ska det inte vara några problem alls.
    Speciellt inte om du vet vad du vill ha, du kanske till och med har ett recept eller liknande Flört

I princip alla konditorier kan baka vilka tårtor som helst, så skriv ihop vad det är du vill ha, ta med en bild på utseendet och gå till ett bra konditori i närheten och se vad dom säger
    Lycka till Glad

jag ringde runt alla i Linköping idag, men den långa paus som blev gjorde att jag tyckte det kändes svårt att beställa en så viktig del av bröllopet från nån som inte vet vad det är!

• pulmonate
    Mahy skrev 2012-01-17 16:39:38 följande:

Haha, Jag gillar våra tårtor! Dock kan jag väl säga att jag gillar ´svenska tåror mer! Men det hör lite till att ha båda!

Flört Jag ville också ha något Australiskt på mitt bröllop men matmässigt är de ju ingen höjdare. Så det blir aussie blommor istället Annars kanske jag kan baka Lamingtons...men förmodligen ska vår tårta även vara vår efterätt. Vi ska bara ha citronsorbet efter maten som är bra för magsmältningen. Kan behövas efter ett italienskt bröllop  
    Men jag blev nyfiken... ska ni ha något annat engelskt på ert bröllop?
    Min Australiska släkt är ju ursprungligen ifrån Irland och Skottland, så det kanske kommer någon kusin med kilt  
  • Mahy
    Drullen skrev 2012-01-17 15:38:54 följande:

Ja kommer att baka våran tårta själv o kommer ju göra en sån "äcklig" överst, men tyvärr hinner ja nog inte provbaka innan ni ska gifta er. Tänkte så ja kunde säga hur det blev om man gör den biten själv...

Men tårtverkstan tex.har säkert kontakter så dom kan fixa fram en. Annars håller ju den länge så ni kan köpa den på nåt av ställena som föreslogs här o lämna den till de som gör er andra tårta

Var ska ni "få" den svenska tårtan från?

Jág ´är inte riktigt säker på vad du menar med med överdelen?? ´Jag minns inte det från mina kusiners bröllop!

Tårtverkstaden´blev helt tysta´de hade ingen aning om vad jag pratade om haha :)

Jag hittade ett företag på som heter c´hokladfabriken i stockholm! S´¨ de fixar att tårtan är klar till torsdagén innan bröllopet, NU mpste jag bara hítta på hur jag vill att den ska se ut!!!

Vi ska använda oss av Sockerrus! Hon verkar så himla duktig! Vem ska ni använda er av???

• Chicita
    Mahy skrev 2012-01-17 16:41:31 följande:

jag ringde runt alla i Linköping idag, men den långa paus som blev gjorde att jag tyckte det kändes svårt att beställa en så viktig del av bröllopet från nån som inte vet vad det är!

Många vet nog inte om du menar en engelsk - alltså med fruktkaka.
    Eller om du menar "amerikansk modell" dvs "stacked cake". Och dom vill inte göra sig dumma (eller göra det pinsamt för dig) genom att fråga...

Om du säger att du är ute efter en traditionell engelsk bröllopstårta med den klassiska fruktkakan högst upp så får du kanske en annan reaktion Glad
  • Mahy

ursäkta alla skumma stavfél och apostrofer, har fått en pyttedator och första gången jag använder mig av den!!!

• Chicita
    Mahy skrev 2012-01-17 16:52:16 följande:
    ursäkta alla skumma stavfél och apostrofer, har fått en pyttedator och första gången jag använder mig av den!!!
    hehe.. jag vet vad du menar... Och det är lika illa sen när man vant sig vid dom där notebook-typerna att vänja sig tillbaka till en normalstor dator då Flört
    Vi förstår vad du menar i alla fall Glad
  • Mahy
    Chicita skrev 2012-01-17 17:06:43 följande:
    hehe.. jag vet vad du menar... Och det är lika illa sen när man vant sig vid dom där notebook-typerna att vänja sig tillbaka till en normalstor dator då Flört
    Vi förstår vad du menar i alla fall Glad
    Haha ja det kan inte bli mer förvirrande! Den verkar jättebra! Men jag är verkligen inte van! Ahh!
  • Drullen

Haha, nu har ja lyckats lura alla förlåt : ( Ja har trott att det bara va översta lagret "tårtdelen" som va fruktkaka, o resten ätlig ; ) men när ja kolla med min sambo så sa han att hela alltså våningar är av fruktkaka. Alltså är hela tårtan gjord av fruktkaka, måste ju va den lättaste att dekorera då den är kompakt o bra : ) Mahy, Sockerrus har ja inte hört talas om måste kolla upp det, men kan inte hon göra den engelska oxå? Ja kommer troligtvis göra våran själv, beroende på hur det går med "provbakningen"...

• EmmaLSA

Mmh, jag är brittisk själv och vet att det är ingen som gillar fruktkaka i min familj ! ;) det är precis samma ingredienser som vår christmas pudding och christmas cake :D tror att det är bra för att den hålla låååångt men brrr... Jag vill baka...eller minst dekorera min egen tårta men vill inte sitta och göra det en vecka innan bröllopet om jag välja något annat än fruktkaka ! :/

Vet inte var man kan köpa sånt här men det var någon som sparade ihop christmas pudding ingrediens paketer efter jul för att det var så billigt om du ska baka själv :D kanske en bageri nära dig kunde göra en men bara säga inte att det är till en bröllop, då priset ska öka som *** :o

• Mahy

Ja fruktkakan är ju till allt...Vi skippar den till jul! Jag gillar rispudding mer, Men till bröllop tycker jag den är god! Fast bara små bitar! Vi har beställt 45 bitar och vi ska 79 gäster! För helt ärligt man orkar inte en hel bit....

Jag vill inte baka min egen tårta! Jag kommer att stressa sönder mig sj då!

Var är du ifrån??

Svar på tråden Var kan jag köpa engelsk bröllopstårta!