• Tveket

Vad hade ni valt?

Vi har fått förslag på menyn till middagen och jag kan inte bestämma mig. Förslagen vi har fått är följande:

* Halstrad rödingfilé med smörslungade sommmarprimörer och örtcreme
    * Hjortytterfilé med tranbärsrelich , västerbottenpotatisbakelse, rödvinssky och sommarprimörer
    * Kaffe och stjärnanisrostat ankbröst med potatisbakelse och rödvinssky
    * Kalvytterfile med Karl-Johan svampsås och färsk potatis slungad med sparris

Till förrätt lutar det åt avokadohalvor med löjromsröra...

Vi står i valet och kvalet mellan rödingen, kalven och hjorten. Vilken huvudrätt hade ni valt? Vi gifter oss i slutet på Juli...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-18 08:09
    Är det någon som låtit gästerna själva välja huvudrätt? Eftersom vi inte kan bestämma oss för huvudrätten funderade jag på om man han välja ut två alternativ så får gästena själva välja vad det vill ha när de osar. Vet inte om de som har fixar maten går med på det men tänkte fråga iallafall. Nån som har några råd på vad man INTE ska servera?
  • Svar på tråden Vad hade ni valt?
  • Sebastiána

Vi hade valt hjorten helt klart, dels tycker vi att det är gott och dels hade vi blandat Skåne (hjort) och Västerbotten (västerbottenpotatisbakelse) i en rätt

• Tveket

Ja igår bestämde jag mig för hjorten men eftersom jag redan ändrat mig 10 gånger så är inget skrivet i sten än. Jag har aldrig smakar hjort men dem som gjort det säger att det är gott. Min magkänsla säger nog kalven (tror jag) men mitt samvete säger nog hjort tror jag. Känns som att hjorten inte lider lite mycket innan man slaktar den. Dessutom inbillar jag mig att glada och fria djur smakar bättre än de som föds upp för att slaktas...  

• Dejli

Jag som älskar fisk hade definitivt valt rödingen. Tyvärr är det ju många som inte äter fisk (för mig helt obegripligt :P), så att enbart servera fisk kan ju bli lite riskabelt om man inte säkert vet att alla äter det. Jag hade nog valt hjorten isf. Jag vet inte hur många gäster ni har, men det låter som att det är bäddat för missförstånd om de ska välja själva tycker jag. Folk som glömmer vad de har beställt, köket missar nån som absolut inte äter fisk etc.

• Lilique

Jag skrev en lång utläggning men den försvann visst, haha. Poängen var iallafall att jag hade valt hjorten.

• daniiel

Jag hade valt
    *Halstrad rödingfilé med smörslungade sommmarprimörer och örtcreme
    eller
    Hjortytterfilé med tranbärsrelich , västerbottenpotatisbakelse, rödvinssky och sommarprimörer

Förmodligen hade det blivit hjorten, för som Dejli skriver, så är det inte alla som tycker om fisk. Även för mig obegripligt, då det är jättegott! Nåja.. Större chans att folk tycker om kött.  Återigen håller jag med Dejli om att det lätt kan bli missar om de får välja mat och det känns dessutom lite onödigt. Självklart så bör vegetarianer eller de med allergier kunna få något annat alternativ, men resterande gäster kan gott äta samma rätt :)

• polkapinne

Jag hade valt ankbröstet. Det lät gott och jag tycker mycket om anka.

• Tveket

Glömde skriva att de som är vegeterianer eller allergiker självklart får något annat alternativ. =) Vi kommer ha ca 80-85 gäster så det kan nog vara en risk att låta gästerna bestämma själva som flera av er sagt. Hur ser ni på förrätten tillsammans med huvudrätten? Går det att kombinera avokado med löjromsröra med rödingen? Tänkte att det kanske blir lite kaka på kaka om både för -och varmrätt är fiskinspirerade... De som gjorde menyn rekommenderade klassisk toast skagen toppad med löjrom till hjorten och kalvcarpaccio med rucola, citrusvinegrette  och rostade pinjenötter till rödingen. Själv gillade jag inte någon av deras förrättsförslag så där jättemycket så avokado och löjromsröra är ett eget förslag...

• Två ska bli tre

Hjort är fantastiskt gott!!
    Välj hjort, lovar att ni inte blir besvikna :)

• Chicita

Hjort är riktigt gott och det känns dessutom lyxigt.
    Så jag hade valt det, det är inte så "udda" att någon inte vågar testa, men samtidigt inget man gör hemma till vardags.
    Kalv finns ju ibland på rea (i alla fall här) så man kan äta en kalvkotlett en vanlig tisdag *typ*
    Fisk kan vara känsligt, alla gillar inte fisk (även om jag tycker att det är riktigt smaskigt)
    Ankan hade också varit lite spännande, men det hörde ju inte till alternativen som du var inne på.

Jag tycker att du ska hålla fast vid hjorten Solig

• Hanna05

Halstrad rödingfilé med smörslungade sommmarprimörer och örtcreme

• Tveket

Tack för alla inputs, som det ser ut nu så blir det hjorten. Till Sara 120707; Hjorten kostar 420:- per person. Då är det klassisk toast skagen till förrätt, hjorten till huvudrätt och en hallon sorbet med färsk frukt och flarn till efterrätt. Ville man inte ha efterrätten drar de av 70:- för den. Känns som ett hyffsat ok pris, eller vad tror ni?

• Sara 120707

Låter jättebra tycker jag =)

Ville bara ha en jämförelse för vi funderar på nåt liknande

• TheD

Jag älskar hjort så det skulle vara ett enkelt val för mig :D

• sofi 88

Om gästerna gillar fisk hade jag lätt valt röding, känns fräscht och gott i juli. Hjort tycker jag känns så höstigt så det skulle jag faktiskt inte vilja äta mitt i sommaren när det är varmt ute, men det är bara jag det. Så om gästerna inte gillar fisk hade jag valt kalv :) Men välj det ni gillar bäst, provlaga hemma?

• Hanna05
    sofi 88 skrev 2012-01-18 18:47:03 följande:
    Om gästerna gillar fisk hade jag lätt valt röding, känns fräscht och gott i juli. Hjort tycker jag känns så höstigt så det skulle jag faktiskt inte vilja äta mitt i sommaren när det är varmt ute, men det är bara jag det. Så om gästerna inte gillar fisk hade jag valt kalv :) Men välj det ni gillar bäst, provlaga hemma?
Svar på tråden Vad hade ni valt?