• martinoevalotta

Det här med informell klädkod..

Min sambo och jag ville att våra gäster inte skulle känna sig så stressade av det här med att klä upp sig så vi skrev kavaj med parantesen "gärna slippsfritt". Till vår stora förvåningen verkade detta bara skapa större oro bland våra gäster. Slippsfritt, vad innebär det? Fluga? Vad ska alla andra ha? Jeans och skjorta? Frack? Kommer jag vara för uppklädd? Nerklädd? Detta är bara några av frågorna som vi har fått.

Nu har jag fått smaka på min egna medicin när vi precis har blivit inbjudna till vad som verkar vara ett jättefint och välplanerat valborgsbröllop med klädseln "vårfin" (vilket, lustigt nog,  vi också funderade på att ha som klädkod) och min första tanke är förstås "Hjälp vad innebär det?" Glad

Så jag har nu två saker jag önskar ta upp

1. Vad tycker ni om informella klädkoder. Bra eller dåligt? Lyckat eller olyckat? Kan de formuleras bättre? 
    2. Vad ska jag ha på mig??! Glad

• Svar på tråden Det här med informell klädkod..
  • Chicita

1: Beroende på sammanhang och hur tydligt man formulerar det så kan det fungera väldigt bra.
    Men då måste man vara tydlig, nästan så att man dumförklarar folk. Alltså väldigt övertydligt.

Annars tycker jag att det är bättre att hålla sig till vedertagna klädkoder.

2: Jag skulle satsa på en fin klänning i vårfärger, ungefär i samma nivå som lägsta klädkoden - kavaj.

• daniiel

1. Jag tycker de är bra ifall man vill ha en informell tillställning. Man ska ju inte behöva ha frack bara för att man inte vågar skriva ut något annat. Då känner man sig inte bekväm. Håller dock med Chicita om att man måste vara väldigt tydlig och rak och inte vara rädd att svara på frågor från gästerna angående klädseln heller :)

2. Jag skulle nog också satsat på en klänning i ljusa (inte vit) färger och gärna mönstrad. Enligt klädkoden kavaj så ska den vara något finare än till vardags och gärna knälång, så skulle nog ha försökt hålla mig till det också :) Kanske med en söt kofta till, för omkring valborg finns ju inga garantier för superbra och varmt väder.

• Mahy

1. Jag gillar inte alls informella klädkoder, Jag blir helnojjig! Jag var på ett bröllop som det stod sommarfint på förra året, Så jag köpte en fin ljusrosa/blommig tunika med spets på, och vita leggings och fin vit kavaj. och jag kände mig totalt underkläd! Hela hennes familj hade långa sidenklänningar! och männen frack! Så nej tack! jag gillar raka besked! Men jag är oxå personen som har en jobbgarderob och en hemmagarderob. (hade skoluniform så det sitter i)

2. Jag vågar inte ge dig nåt råd efter förra sommarens fiasko, men jag håller nog med alla de ovanför!

• Sara 120707

1. Informella klädkoder är en jättelik fallgrop som det gäller att cirkla försiktigt omkring.

Vi hade en variant på kavajkoden som vi kallade "kavaj light" och förklarade ganska utförligt i infobladet.

Det enda jag är orolig för är att folk som läser "udda kavaj" ska komma i typ mintgrönkavaj med rosa blommor. Rent tekniskt är det ju en UDDA kavaj. Är kanske lite paranoid.

Det bästa är nog att se det ur gästens perspektivt, det ska när man läser en klädkod vara till HJÄLP och därför kännas ganska självklart på vilken nivå man ska ligga.

2. Följ kavaj klädkoden. Andra kommer nog också att vara lite förvirrade så hur de andra än kommer att vara klädda så kommer du inte att vara alltför över/underklädd. Placerar du dig i mitten så blir du iaf ganska nära rätt även om det är fel.

• HoEKS

Oj, vi kommer nog ställa till det för våra gäster märker jag.
    Jag vill nämligen skriva "kläder efter väder" då hela festen hålls utomhus.
    Vi kommer ha aktivieter (yxkastning och andra tävlingar) samt badtunna.
    Inget nakenbadandeTungan ute så den som vill bada ska ha badkläder med sej och gummistövlar kommer väl till pass om det regnar.
    Hur säger man det med få ord? Och utan att ta ifrån gästen rätten att klä upp sej?
    När jag går på bröllop tar jag tillfället i akt att klä mej fin till tänderna, men vi vill inte själva ha ett traditionellt bröllop.

Men för vårfin hade jag följt klädkod kavaj.

• Chicita
    HoEKS skrev 2012-01-19 16:27:20 följande:
    Oj, vi kommer nog ställa till det för våra gäster märker jag.
    Jag vill nämligen skriva "kläder efter väder" då hela festen hålls utomhus.
    Vi kommer ha aktivieter (yxkastning och andra tävlingar) samt badtunna.
    Inget nakenbadandeTungan ute så den som vill bada ska ha badkläder med sej och gummistövlar kommer väl till pass om det regnar.
    Hur säger man det med få ord? Och utan att ta ifrån gästen rätten att klä upp sej?
    När jag går på bröllop tar jag tillfället i akt att klä mej fin till tänderna, men vi vill inte själva ha ett traditionellt bröllop.

Men för vårfin hade jag följt klädkod kavaj.
    Skriv klädkod Kavaj, men lägg till att det är ett utomhusbröllop och att regnponcho är ett utmärkt tillbehör (exempelvis).
    I bilagd info eller info på hemsida kan ni ju formulera det lite mer utbroderat... Som exempelvis att badtunna finns för de som vill bada, så badkläder och handduk kan vara bra att packa med sig, och att gummistövlar kan vara ett bra alternativ till finskor om det regnar Flört
  • Emma84

På våran bröllopsinbjudan skrev vi: Klädsel: Ja, tack!
    Detta för att vi vill att folk tar på sej det de trivs i och inte får ångest över att fundera på vad de ska ha på sej, alt. behöva köpa finkläder. Vi är inte formella annars, så varför vara det vår viktigaste dag?
    Sen antar jag att de flesta klär sej ungefär som klädkoden kavaj,men det är absolut inget krav. Alla vet att man klär sej fint på ett bröllop, det är ju sunt förnuft  
    Känner de sej bekväma i sina kläder så smittar de av sej i glädje!

• HoEKS
    Chicita skrev 2012-01-19 16:34:38 följande:
    Skriv klädkod Kavaj, men lägg till att det är ett utomhusbröllop och att regnponcho är ett utmärkt tillbehör (exempelvis).
    I bilagd info eller info på hemsida kan ni ju formulera det lite mer utbroderat... Som exempelvis att badtunna finns för de som vill bada, så badkläder och handduk kan vara bra att packa med sig, och att gummistövlar kan vara ett bra alternativ till finskor om det regnar Flört
    Det låter bra!
    Nakenbad förbjudet, gummistövlar rekomenderas vid regn. Gummistövlar undanbedes i badtunnan ;P
    Men jag fick nya problen nyss som hör bättre hemma i annan tråd men mina mucicerande systrar vill inte spela på vår vigsel. det var ytterst otippat och djups sårande. SÅ nu måste jag hitta musiker.
    Tack för bra tips!
  • 1700tal

1. Gillar inte informella klädkoder och förstår inte heller syftet med dem. Tycker inte den enklaste "kavaj" är stel eller formell alls. Bara för mannen att ta av sig kavajöverdelen och hänga den på stolen så sitter han ju i ett par sköna byxor och skjorta, det är väl inget konstlat eller obekvämt med det... Tycker jag iaf. Samma med kvinnans "kavaj"klädsel. Klänning med kavaj, liten jacka eller sjal om det är svalt. Nä, förstår inte alls vitsen med påhittade klädkoder, om gästerna nu ändå väljer "kavaj" för att va på den säkra sidan - varför inte bara använda den? Dessutom är klädkoden inget krav, det är fritt fram för gästen att avvika (skippa slips tex om det känns ovant, ta chinos istället för kostymbyxor osv) hur mkt den vill. Men då har de själva valt det.

2. Skulle köra på vad som gäller för "kavaj", det kan ju knappast gå fel. Knälång klänning, sjal eller liten jacka och ett par finare skor.

• Odium

På vår inbjudan skrev vi Klädsel - Valfritt ;)
    Mest för att vi inte tror att någon skulle dyka upp halvnäck. Men gjorde dom det skulle dom flesta få ett gott skratt.
    Klädkod är inget för oss, vi tycker det är pretantiöst och onödigt. Folk får ha på sig precis vad dom vill, vi vill bara fira vår dag med dom vi älskar. Att dom har mjukisbyxor istället för kostymbyxor betyder inte att dom tycker mindre om oss.

• Lilique
    Odium skrev 2012-01-24 07:46:03 följande:
    På vår inbjudan skrev vi Klädsel - Valfritt ;)
    Mest för att vi inte tror att någon skulle dyka upp halvnäck. Men gjorde dom det skulle dom flesta få ett gott skratt.
    Klädkod är inget för oss, vi tycker det är pretantiöst och onödigt. Folk får ha på sig precis vad dom vill, vi vill bara fira vår dag med dom vi älskar. Att dom har mjukisbyxor istället för kostymbyxor betyder inte att dom tycker mindre om oss.
    Visst kan man sätta en klädkod för att få en viss stil på sitt bröllop, men ofta när det sätts en klädkod så är det för att gästerna ska veta ungefär vad alla andra kommer i och därmed inte behöva känna sig för uppklädda/underklädda eller kanske rentav bortgjorda som kommer i något helt annat än vad alla andra gör.

Men det beror ju såklart på umgänget också. Om de ni umgås med inte har några som helst problem med att avgöra vad som är lämpligt och inte heller känner sig bortkomna i "fel" (du förstår vad jag menar) sorts kläder, så är det ju inga problem. Men för MIN och min blivandes familjer och vänner så är det långt ifrån solklart så en klädkod behövdes verkligen skrivas ut.  
  • Cosy

Vi kommer använda en informell klädsel kod men, vi tänkte skicka med information om allt vi kan tänka på så då kommer vi skriva vad vi menar. 

Sambon har kostym så vi tänkte skriva höstfin. Och sen förklara att det är klädkoden kavaj vi eftersträvar men det är inget krav på kavaj eller någon halsstrypare(slips fluga kravat etc.) det är mer för vi inte vill tvinga någon som inte har en kavaj och aldrig använder kavaj att köpa en. känns som en onödig utgift för dem. 

Men tvinga på dem skjort och ett par finbyxor det kan jag göra{#emotions_dlg.djavulsk} 

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Odium
    Lilique skrev 2012-01-24 08:35:59 följande:
    Visst kan man sätta en klädkod för att få en viss stil på sitt bröllop, men ofta när det sätts en klädkod så är det för att gästerna ska veta ungefär vad alla andra kommer i och därmed inte behöva känna sig för uppklädda/underklädda eller kanske rentav bortgjorda som kommer i något helt annat än vad alla andra gör.

Men det beror ju såklart på umgänget också. Om de ni umgås med inte har några som helst problem med att avgöra vad som är lämpligt och inte heller känner sig bortkomna i "fel" (du förstår vad jag menar) sorts kläder, så är det ju inga problem. Men för MIN och min blivandes familjer och vänner så är det långt ifrån solklart så en klädkod behövdes verkligen skrivas ut.  
    Jo jag förstår, jag läste igenom mitt eget inlägg och ser att det var ganska dömande. Det var inte så jag menade och jag ber om ursäkt om någon tog illa upp.
    Menade mest på att vi eller dom som kommer på bröllopet inte bryr sig om hur andra är klädda. Och som du säger, inte känner sig bortkomna om dom kommer i något "fel".

"To each, her own" =)
Svar på tråden Det här med informell klädkod..