• kaffeälskaren

Hjälp önskas av er som är insatta i smyckesvärlden

Man kan ju tunna ut en ring. Men hur är det, kan man låta en smed göra ringen tjockare eller måste man byta ut skenan helt? Varför jag undrar är att mina ringar är 1,55 mm tjocka men skulle egentligen vilja ha 2 mm, är det möjligt?

• Svar på tråden Hjälp önskas av er som är insatta i smyckesvärlden
  • kaffeälskaren

*puff puff* någon som har en aning?

• LoJ

Jag undrar samma sak. Jag har för mig att det går att lägga en "innerskena" i samma material under själva ringen och löda ihop dessa och på så sätt blir ringen tjockare. Men jag tror inte det blir så snyggt utan guldsmederna vill helst göra en ny. Men som sagt jag vet inte om det stämmer...

• M oony
    kaffeälskaren skrev 2012-01-21 20:43:44 följande:
    Man kan ju tunna ut en ring. Men hur är det, kan man låta en smed göra ringen tjockare eller måste man byta ut skenan helt? Varför jag undrar är att mina ringar är 1,55 mm tjocka men skulle egentligen vilja ha 2 mm, är det möjligt?
    kaffeälskaren skrev 2012-01-21 20:43:44 följande:
    De kan smälta ner din ring och göra en ny ring med mer guld. Tänk på att om du vill ha samam guld till din ring så kostar det extra. Annars brukar de bara köpa ditt guld och så gör de en ny ring av vilket guld som helst.
Svar på tråden Hjälp önskas av er som är insatta i smyckesvärlden