• MamaMia

Nån som gjort e mesta själv på stt bröllop? Tips!

Ja, tips på saker eller va ert bröllop gick på när ni gjorde allt eller de mesta själv?

Jag vill gärna göra de mest själv om jag hinner, mat o tårta m.m.

Så dela gärna med er! Speciellt va allt gick på oxå =)

• Svar på tråden Nån som gjort e mesta själv på stt bröllop? Tips!
  • MagicBride

Jag börjar med att bifoga vår budget som jag hittade i en gammal tråd som handlade om att hålla konstnaderna nere. Vi hamnade långt under vår redan låga budget eftersom vi gjorde mycket själva och hittade familj och vänner som också kunde hjälpa rent praktiskt. 

--------------------
    Vi hamnade på strax över 16'000, hade en budget på 31'700 (om man ska vara exakt Flört) från början.
    Så här fördelade vi det. Budget inom parantes.

Blommor: (2500) 280kr. sju stycken stora kallor i min bukett, resten plockade vi i trädgård för dekoration och dyl.

Brud - kläder, hår, naglar, smink: (7500) 6000kr. klänning från Kina 2500+strykning och annan korregering 800. hår och smink på samma ställe 2400 för tre timmar. naglar 300.

Brudgum - kläder:
     (3000) 0kr. "hyrde" via kontakter.

Lokal:
     2000kr 

Tårta: 
    (1600) 100kr. bakade själva. räknar in råvarorna i matpriset nedan. 100 är för caketoppern.

Dryck:
     (3000) 3000kr. köpte från Tyskland. bjöd på rött och vitt vin, öl, cider, avec + alkoholfritt

Mat:
     (3000) 3500kr. Ökade något på grund av bakning av tårtan

Musik:
     (0) 0kr. Sa redan från början att vi skulle använda spotify

Dekorationer: 
    (1000) 500kr. köpte ljus, resten tog vi från naturen. Porslin och dylikt fanns i lokalen.

Fotografering:
     (1000) 1000kr. En väldigt duktig bekant tog på sig att fotografera oss.

Morgongåva:
     (1000) 0kr. Vi valde att strunta i den traditionen.

Ringar: 
    (3000) 0kr. Denna post hamnade utanför budget. Vi lämnade in gammalt guld och min man ville ge mig det återstående i gåva.

Övernattning:
     (3000) 0kr. Vi valde att sova natten hemma och istället blev jag romantiskt lyft över tröskeln på natten när festen var slut.

Inbjudningskort:
     (100) 275kr. Drog iväg lite när man ville göra det fint  

16'655 blev det till slut och det blev ett bröllop bättre än vad jag kunnat drömma om Hjärta 

OBS, vi var 50 personer.

------------------------

Ja det jag känner att vi sparade på det var väl dels att vi gjorde mat och tårta själva. Sen kan man spara massor på buketten så kolla runt innan du beställer! Att vi inte sov borta är ingenting vi ångrar, var jätteromantiskt att komma hem som äkta makar. Morgongåvan känns onödig när den stora gåvan egentligen är att man nu är gifta  
    Om jag skulle gifta mig igen skulle jag möjligen överväga att hyra in en dj så man slipper "krångla" med Spotify, men det var inte heller något som egentligen var ett problem, men det hade sparat tid

Lycka till!

• Chicita

Vi gjorde tvärtom mot Clara H och tog catering på maten (bara för att maten var en så extremt viktig del av vårt koncept/ tema) men jag gjorde tårtan själv.
    Vi gjorde alla dekorationer, jag sydde våra kläder + näbbarnas kläder och lite mer (till brorsan, pappas sambo, serveringspersonalen och en familj på 4 som inte dök upp sen ändå).

Eller förresten.. jag överdriver om jag säger att vi gjorde alla dekorationer. Vi fick låna en hel del av en snäll tjej här innifrån. Så av det som väl de flesta andra skulle se som "dekorationer" av det vi hade, så gjorde vi kanske 15%. Men sen gjorde jag draperier, vi gjorde stolstäckare, långservetter i linne, skrubbade flaskor för att ha som ljusstakar, vek askar till de favours vi hade beställt av en granne, gjorde menyerna/programmen, inbjudningarna, placeringskorten, tackkorten...

Vi gjorde inte det mesta själva för att i första hand spara pengar. Även om det ju givetvis var en positiv effekt.
    Utan för att många saker krävdes för att få till stämningen och det gick inte att köpa (eller så var det extremt dyrt att köpa). Och andra saker ville jag ha på ett specifikt sätt så därför fick jag lov att göra det själv Flört

• Juni 2012

Vi gör allt själva. Bakar tårta, m.m. Att köpa är dels för dyrt, dels var det krångligt att få tårta anpassad efter specialkost tyvärr.
    Klippt och klistrat egna inbjudningskort, blev billigare än att köpa färdiga. Snygga blev de också!
     Solig

Funderar på om jag ska ha någon blomma att hålla i, isåfall gör jag den själv också. Fast det känns ju klart stadigare att hålla m2b´s händer....

• MamaMia

Åh, tack Magicbride!!

Vilken hjälp du är, har undrat om de går att få ner priset så pass o de gör de! =))))))

På bilden ser de ut som ett lyxbröllop med kläder o hår att döma, såååå fina ni är!!

Och tack snälla för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg =))

För jag har oxå just räknat lite o fått ner allt från ca 30000 till 15000... som ni! ;)

Och vi ska ha ca 50 pers ....som ni! ;)

O lämna in guld har vi tänkt... som ni! ;)

Jag har tänkt mig mycke vårt bröllop som NI gjort ;)

Får ja hålla kontakten med dig om jag undrar nå mer??? För våra bröllop verkar bli lika, hehe!

Förresten var i Sverige hade ni bröllopet?

Kram på dig tjejen o tack igen för hjälpen!!

MagicBride skrev 2012-01-28 09:39:41 följande:
    Jag börjar med att bifoga vår budget som jag hittade i en gammal tråd som handlade om att hålla konstnaderna nere. Vi hamnade långt under vår redan låga budget eftersom vi gjorde mycket själva och hittade familj och vänner som också kunde hjälpa rent praktiskt.

--------------------
    Vi hamnade på strax över 16'000, hade en budget på 31'700 (om man ska vara exakt Flört) från början.
    Så här fördelade vi det. Budget inom parantes.

Blommor: (2500) 280kr. sju stycken stora kallor i min bukett, resten plockade vi i trädgård för dekoration och dyl.

Brud - kläder, hår, naglar, smink: (7500) 6000kr. klänning från Kina 2500+strykning och annan korregering 800. hår och smink på samma ställe 2400 för tre timmar. naglar 300.

Brudgum - kläder: (3000) 0kr. "hyrde" via kontakter.

Lokal: 2000kr

Tårta: (1600) 100kr. bakade själva. räknar in råvarorna i matpriset nedan. 100 är för caketoppern.

Dryck: (3000) 3000kr. köpte från Tyskland. bjöd på rött och vitt vin, öl, cider, avec + alkoholfritt

Mat: (3000) 3500kr. Ökade något på grund av bakning av tårtan

Musik: (0) 0kr. Sa redan från början att vi skulle använda spotify

Dekorationer: (1000) 500kr. köpte ljus, resten tog vi från naturen. Porslin och dylikt fanns i lokalen.

Fotografering: (1000) 1000kr. En väldigt duktig bekant tog på sig att fotografera oss.

Morgongåva: (1000) 0kr. Vi valde att strunta i den traditionen.

Ringar: (3000) 0kr. Denna post hamnade utanför budget. Vi lämnade in gammalt guld och min man ville ge mig det återstående i gåva.

Övernattning: (3000) 0kr. Vi valde att sova natten hemma och istället blev jag romantiskt lyft över tröskeln på natten när festen var slut.

Inbjudningskort: (100) 275kr. Drog iväg lite när man ville göra det fint

16'655 blev det till slut och det blev ett bröllop bättre än vad jag kunnat drömma om Hjärta

OBS, vi var 50 personer.

------------------------

Ja det jag känner att vi sparade på det var väl dels att vi gjorde mat och tårta själva. Sen kan man spara massor på buketten så kolla runt innan du beställer! Att vi inte sov borta är ingenting vi ångrar, var jätteromantiskt att komma hem som äkta makar. Morgongåvan känns onödig när den stora gåvan egentligen är att man nu är gifta
    Om jag skulle gifta mig igen skulle jag möjligen överväga att hyra in en dj så man slipper "krångla" med Spotify, men det var inte heller något som egentligen var ett problem, men det hade sparat tid

Lycka till!

• MamaMia
    Juni 2012 skrev 2012-02-01 08:19:23 följande:
    Vi gör allt själva. Bakar tårta, m.m. Att köpa är dels för dyrt, dels var det krångligt att få tårta anpassad efter specialkost tyvärr.
    Klippt och klistrat egna inbjudningskort, blev billigare än att köpa färdiga. Snygga blev de också!
    Solig

Funderar på om jag ska ha någon blomma att hålla i, isåfall gör jag den själv också. Fast det känns ju klart stadigare att hålla m2b´s händer....
    Jag vill oxå göra egna kort! Man får de som man vill o så är de roligt att göra dem, om man har tid ;)
  • MamaMia

Ja allt kan man ju inte köpa så känner jag med, man vill va med lite extra oxå o känna de här har Jag gjort ;)

Chicita skrev 2012-01-31 23:07:01 följande:
    Vi gjorde tvärtom mot Clara H och tog catering på maten (bara för att maten var en så extremt viktig del av vårt koncept/ tema) men jag gjorde tårtan själv.
    Vi gjorde alla dekorationer, jag sydde våra kläder + näbbarnas kläder och lite mer (till brorsan, pappas sambo, serveringspersonalen och en familj på 4 som inte dök upp sen ändå).

Eller förresten.. jag överdriver om jag säger att vi gjorde alla dekorationer. Vi fick låna en hel del av en snäll tjej här innifrån. Så av det som väl de flesta andra skulle se som "dekorationer" av det vi hade, så gjorde vi kanske 15%. Men sen gjorde jag draperier, vi gjorde stolstäckare, långservetter i linne, skrubbade flaskor för att ha som ljusstakar, vek askar till de favours vi hade beställt av en granne, gjorde menyerna/programmen, inbjudningarna, placeringskorten, tackkorten...

Vi gjorde inte det mesta själva för att i första hand spara pengar. Även om det ju givetvis var en positiv effekt.
    Utan för att många saker krävdes för att få till stämningen och det gick inte att köpa (eller så var det extremt dyrt att köpa). Och andra saker ville jag ha på ett specifikt sätt så därför fick jag lov att göra det själv Flört
  • Juni 2012
    MamaMia skrev 2012-02-07 00:25:09 följande:
    Jag vill oxå göra egna kort! Man får de som man vill o så är de roligt att göra dem, om man har tid ;)
    Tid, ja... Det tog kanske en 30-40 minuter så jag tycker helt klart att det var värt
Svar på tråden Nån som gjort e mesta själv på stt bröllop? Tips!