• Silent Ninja

Barnkalas??

När jag har gjort en snabb översikt på gästlistan (inte helt klar än!), så ser jag att vi är ca29 vuxna och 23!!! barn..

Jag blir lite rådvill i detta då våra barn kommer att vara med för att vi inte har någon barnvakt, alla våra nära ska ju vara med på bröllopet..
    Då kan man väl inte säga att andra inte får ta med sig sina barn, eller??

Jag känner lite att det här kommer ju att innebära att vi får planera 2 fester!?
    En för oss vuxna och sen  så måste vi väl fixa någon typ av underhållninh/aktivitet till alla barn?

För jag kanske inte vill att en flock barn springer runt o härjar och skriker och förstör stämningen, vilket lätt kan inträffa när de är så många..
    Det var väl inte riktigt vad vi hade tänkt oss när vi bestämde oss för att gifta oss...

23 barn är ganska många.

Help please!!

• Svar på tråden Barnkalas??
  • daniiel

Jag tvivlar starkt på att någon skulle reagera över att brudparets barn var med, men inga andra. Brudparets barn är ju brudparets barn! De vill kanske också vara med fira sina föräldrar. Ingen står väl närmare brudparet än dom?

Vi hade med vår dotter, som vid bröllopet var ca 4,5år, och hon var det enda barnet. Hon var med till ca 23.00, då hade middagen ätits, tårtans serverats och vi dansat vår första dans. Hon åkte då hem med makens föräldrar, hennes farmor och farfar, och sov över där. Hon hade så underbart roligt och pratar fortfarande om bröllopet.

Jag hade personligen inte velat ha henne någon annanstans under den dagen/kvällen, då det för mig är självklart att hela vår familj ska vara på plats och fira att vi blir just en "riktig" familj :)

• JesFre

Varför skulle ni inte kunna säga att det bara är era barn som är med?
    23 barn är en skolklass och det är en hel del att hålla koll på. Jag har försökt.. Och är de sedan i olika åldrar kan det vara svårt att hitta bra aktiviter för alla. Plus att ni kan behöva ha någon som "passar" dem. 

• Chicita

Fråga 1:

Finns det inte möjlighet att hyra en barnvakt till era barn (fråga en dagisfröken kanske om ni inte har någon annan som inte ska på bröllopet som ni litar på)...

Fråga 2:

Varför måste alla andras barn bjudas med bara för att ni inte kan ordna barnvakt?
    Ni kan ju exempelvis skriva att : Vi uppskattar en vuxen kväll, men om ni - som vi inte har någon att lämna barnen till denna kväll så får dom givetvis följa med.
    (ingen genomtänkt  formulering, det kommer säkert andra med bättre förslag men en början i alla fall).

Vi hade barntillåtet på festen, men flera föräldrar lämnade sina barn hos barnvakt ändå. Det slutade med 7 barn - varav två var så små att dom inte lärt sig krypa än.
    Vi hade en barnflicka på bröllopet. Så fort barnen tröttnade på att sitta och äta, så gick dom till ett annat rum i samma byggnad, där dom hade tv och dvd (filmtajm), chips och lite gott, dricka, ritpapper och kritor, leksaker, täcken, kuddar och madrasser mm mm. Men jag gjorde inget direkt speciellt kalas för barnen.
    Barnen fick springa till sina föräldar om dom ville men dom hade inte så roligt med oss, utan sprang snabbt tillbaka till "lektanten" igen...
    Mycket uppskattat av föräldrarna som hade tagit med barnen.

• Hella

Jag skulle inte vilja ha lika många vuxna som barn på bröllopsfesten. Försök få folk att ha barnen hos barnvakt. Att ni har med era barn tycker jag inte är konstigt men kanske skönt för er om någon tog med barnen hem lite senare på kvällen när de börjar bli trötta så ni kan njuta fullt ut av eran dag.

Vi har en barnfri bröllopsdag och fest. Bara våra barn 1½ och 4 år gamla ska vara med på vigsel och middan men när festen drar igång så följer dom med farmor och farfar hem.

• Silent Ninja

Jomen självklart vill vi ha med våra barn, men den minsta kanske inte pallar till 03.00

Vi har bara en farmor "kvar i livet" och hon kommer ju också att närvara, men kanske kunde minstingen följa med henne hem på kvällskröken..

Men tänk om folk blir skitsura för att vi har barna med? Och de inte fick ta med sina..Fast vi kanske ska vara ego i denna frågan o göra precis som vi vill..

Kan ju skriva något i stil med vad du Chicita skrev :) det är ju något att spåna vidare på!

Tack för ideèr
    {#emotions_dlg.flower}

• Chicita

Jag tror inte att någon blir sur för att era barn följer med...
    Det är rätt vanligt att man inte har hur många barnvakter som helst i garderoben när man ju har hela familjen med på bröllopet Flört

Men att någon tar med barnen hem lite senare på kvällen är smart.
    Våra syskonbarn bäddades ner när dom började bli för trötta, och dom andra föräldrarna åkte hem tidigare med sina barn...

Det finns en lösning på varje problem... Fokusera på att hitta lösningen istället för på själva problemet så brukar det lösa sig i princip av sig självt Glad

• Dejli
    Silent Ninja skrev 2012-01-31 16:39:25 följande:
    Men tänk om folk blir skitsura för att vi har barna med? Och de inte fick ta med sina..Fast vi kanske ska vara ego i denna frågan o göra precis som vi vill..
    Om någon av mina vänner hade ens yppat en sådan ogin sak på MITT bröllop så hade jag strukit dem illa kvickt från kompislistan. Nån måtta får det väl vara... det är er fest, och det är ingen rättighet att ta med sig sina barn överallt till andra människors tillställning som någon annan har planerat och betalat. Dessutom tror jag det blir svårt för någon att slappna av med så många barn på den typen av tillställning...
Svar på tråden Barnkalas??