• Mariem

Chokladfontän

Hej!
    På bröllopsmässan hade dom chokladfontäner som man fick provsmaka från. Både jag och min kille tyckte att det var en kul grej.
    Vi blev sugna på att ha en chokladfontän på våran bröllopsfest. Kanske till välkomstdrinken. Tyvärr var dom väldigt dyra att hyra. från 2 490:- och uppåt + frakt. Dom som finns att köpa kostar ca 500:-men dom räcker bara upp till 10 pers. (Vi blir ca 80) är det något som har hyrt eller har någon erfarenhet av chokladfontäner? Vad tycker ni? Är det värt att hyra?

• Svar på tråden Chokladfontän
  • Fästmön
    Mariem skrev 2012-02-03 14:48:09 följande:
    Hej!
    På bröllopsmässan hade dom chokladfontäner som man fick provsmaka från. Både jag och min kille tyckte att det var en kul grej.
    Vi blev sugna på att ha en chokladfontän på våran bröllopsfest. Kanske till välkomstdrinken. Tyvärr var dom väldigt dyra att hyra. från 2 490:- och uppåt + frakt. Dom som finns att köpa kostar ca 500:-men dom räcker bara upp till 10 pers. (Vi blir ca 80) är det något som har hyrt eller har någon erfarenhet av chokladfontäner? Vad tycker ni? Är det värt att hyra?
    Hej,

Man kan köpa begagnade chokladfontäner - det finns en tjej här på BT som hade två st till salu - samt att det har funnit på blocket. Då kan ni ju ha flera chokladfontäner med olika smak för en billigare peng än 2500! Typ ngn med chili, någon med jordgubbsmak, ngn ljus och ngn mörk. 

Dessutom så anser jag att det räcker med en liten eftersom man ju kan fylla på med smält choklad när det börjar ta slut. Vi hade fontän (500 kronor kostade den, 2 kg choklad fick plats) på en fest m 60 pers och det tog inte ens slut. Men vi hade en skål med grädde till också! 

Lycka till! 
  • Chokladkonditor

Hejsan! Jag arbetar med choklad, och tycker absolut att en chokladfontän är ett mysigt inslag. Det ger lite känsla och rörelse på buffen. Jag håller dock med föregående talare, två små fontäner räcker, tar chokladen slut är det enkelt att fylla på mer och jag tror faktiskt inte att det göra det=). Ett tips är att använda er av en bättre kvalitetschoklad då du får ett vackrare flöde i chokladen istället för blockchoklad eller dyligt som är "fastare" i konsistensen. Lycka till!=)

• Mariem

Tack för bra svar! Det blir nog att köpa två små.

• Vilse
    Fästmön skrev 2012-02-03 14:55:01 följande:
    Dessutom så anser jag att det räcker med en liten eftersom man ju kan fylla på med smält choklad när det börjar ta slut. Vi hade fontän (500 kronor kostade den, 2 kg choklad fick plats) på en fest m 60 pers och det tog inte ens slut. Men vi hade en skål med grädde till också! 

Lycka till! 
    Var köpte du den fontänen? Glad
  • Fjärilen

Jag fick en chokladfontän i present. Man kan smälta ca 2kg choklad. Finns special choklad som ser ut som små runda cirklar. Det räcker hur långt som helst. Det fastnar ju inte så mycket choklad på jorgubbarna :)

De köpte den på någon sida på internet  som bara sålde chokladfontäner.

Svar på tråden Chokladfontän