• Emma Panyatorn

Bordsplaceringen!!!

Böhöver liiite hjälp...
    Vi kommer ha ett ganska traditionellt bröllop med 3-rätters osv osv osv
    Men nu har vi kommit till detta med placeringen och vill ha den också traditionsenlig...
    Men det fattas nära familjemedlemmar! Rynkar på näsan 
    Av olika orsaker kommer inte nån av min m2bs familj.
    Alls. Allstå ingen.
    Min mamma, morbror, bror är den närmaste familjen vi har på middagen.
    Sen kommer min mammas särbo och hans dotter.
    Men ingen från hans sida.
    Hur fasiken placerar vi då folk vid honörsbordet?
    Känns jättejobbigt, likaså i kyrkan "brudens gäster" till vänster och nästan tomt till höger?
    Alla "mina" vänner och familj har rätt bra koll när det gäller just detta så dom kommer mer eller mindre automatiskt sätta sig så.
    Eller ska vi/jag på förhand be folk placera sig jämnt?
    Sen vid middagen strunt i bordsplacering alls och säga att folk får sätta sig som dom vill typ?
    Jag kan absolut sätta min mamma brevid honom då, men brevid mig då?

Förstår ni mitt "lilla" i-lands problem?  Oskyldig 

• Svar på tråden Bordsplaceringen!!!
  • Emma Panyatorn

Herregud vad jag stavar illa!!!  
    Sorry...hahaha! 

• wiii

Att på förhand be folk placera sig jämt i kyrkan är väl jättebra!
    Vad gäller bordsplacering.. Har han någon/några nära vänner som kan ta hans föräldrars plats vid honörsbordet? Hur ska ni duka i övrigt? Ska ni ha ett E-bord kanske ni kan se till att ni sitter i mitten, och sedan placerar ni folk lite mer fritt i övrigt? Annars ett honörsbord med bara er två?

• Aniara4

Förhoppningsvis kommer folk att se i kyrkan att det blir snett och de som tycker att de känner honom också kanske sätter sig på hans sida för att "jämna ut". Så var det på ett bröllop jag var på där många av mannens arbetskamrater var i kyrkan (men inte på middagen) medan bruden inte hade så många gäster (båda kommer från andra länder), då var det en del som satte sig på hennes sida för att det inte skulle bli så tomt.

Bordsplaceringen får ni väl helt enkelt gå på känslan - eller strunta i, om det blir lättare. Kanske kan du ha din bror bredvid dig, eller din morbror om ni är nära. Jag tror nog folk förstår om man bryter mot traditionen och tager vad man haver så att säga. Vi hade ett mindre problem eftersom min pappa inte var med. Jag övervägde först att sätta min bror bredvid mig, men han "behövdes" på ett annat ställe i bordsplaceringen, så jag struntade helt enkelt i det och hade svärmor direkt bredvid mig istället. Formellt kanske det hade varit mer rätt att sätta dit min morbror såsom äldre respekterad manlig släkting, men jag kände inte att är nära nog att "förtjäna" den platsen.

Så, kan man inte gå på etiketten får man gå efter sitt hjärta, tycker jag!

• Emma Panyatorn

Ja, i kyrkan ska vi nog ev be kyrkmarsalken att kanske helt enkelt placera ut folk för att det ska bli jämn fördelning.

Och ja, vi har ett E-bord så vi kanske kan göra nån form av eget bord till bara oss för att slippa just detta med nära familj...
    Min bror är mulithandikappad och måste sitta på en ände så att placera honom jämte mig. Rynkar på näsan 
    Och visst min morbror står mig väldigt nära men han har verkligen sagt nu innan att han vill bli placerad nära mamma (social fobi) så det måste jag ju naturligvis också ta hänsyn till!
    Nej, det får nog bli ett eget bord för oss och en mer fri placering för övriga gäster.

Tack för era synpunkter! 

• TheD

Vi hade ingen från makens sida vid H-bordet. Jo marsalken men det är en annan sak :)

• Aniara4
    Emma Panyatorn skrev 2012-02-04 10:53:02 följande:
    Nej, det får nog bli ett eget bord för oss och en mer fri placering för övriga gäster.
    Ja det låter ju som det bästa alternativet då!
  • MeaJ

Vi har också ojämt med släkten så vi har valt att honnörsbordet bara består av mig och min m2b Skrattande

• Emmisenn

Om du gärna vill göra bordplacering så kanske små bord är bättre än ett E bord. Då kan man lättare placera sådana som din morbror tillsammans med din mamma och att det inte blir så många främmande människor kring honom. Blir nog lättare med ett honörsbord för två då också vilket jag tycker är en super bra idé. I kyrkan har vi lite samma problem då min släktsida på bjudna är mer än dubbelt som min m2b så vi kommer ha två egna "kyrkvärdar" vars ett av våra syskon som delar ut psalmböcker och vigselprogram som då kommer säga vilken sida dem ska sätta sig på och då placeras alla våra vänner på "hans sida" så kommer set bli mer eller mindre precis jämnt ;)

• Pyttsan

Jag har varit på flere bröllop där honnörsbordet inte alls bestått av föräldrarna. De har varit skilda osv, så brudparet har suttit med sina tärnor och marskalkar, eller toastmadamen/värdparet eller sina syskon. 

I vissa delar av landet är det också vanligt att brudparet alltid sitter i ett eget bord, jag skulle inte vilja göra så, vi äter ju tillsammans jämt, men kanske det kan passa er ändå?  

Huvudsaken är att folk har roligt! Glad 

• Jessicaia

Nu kanske det här låter som en galen idé men ni skulle ju kunna göra en grej av bordsplaceringen med lottning. Man kanske drar en ledtråd och ska se placera sig på platsen som matchar ledtråden. Kan vara olika teman, tex. kända kärlekspar (romeo och julia, lady och lufsen, kalle och kajsa) eller varför inte musik och artist/band? Då blir det ju väldigt blandat. Sen kan ni ju ha ett eget honörsbord som skrivet...

• Chicita

Varför inte sätta din mamma bredvid din make (som är korrekt) och bredvid dig så sätter du din bror.
    Vill du fylla på sen så sätter du din mammas särbo bredvid henne (inte helt korrekt, men för att få till "varannan damerna" och hans dotter bredvid din bror.

Det är ju "er" närmaste familj.

Vad gäller resten så håller jag helt klart på att ta tiden och göra en riktig bordsplacering. För det gör så mycket för stämningen faktiskt.
    Det brukar alltid bli några udda platser när folk får placera sig själva. Och så hamnar några stackare mellan två gäng som känner varandra, men inte känner den där stackaren...

Svar på tråden Bordsplaceringen!!!