• max alexis

Hjälp med teckensnitt

Jag hade skrivit våra inbjudningar med teckensnittet Vivaldi då datorn krachade. Vår ny dator har inte det typsnittet och jag blir galen... Har suttit och letat efter ngt GRATis att att ladda hem. Hittat en massa, men tyvärr finns då inte åä coh ö med. Det ser u löjligt ut utan...

Hjälp, har ni ngt bra som är gratis, gärna skrivstil där det finns åäö med.
    Vad har ni använt er av?

tacksam om ngn kan hjälpa mig :)

www.fonts.com/findfonts/detail.htm

• Svar på tråden Hjälp med teckensnitt
  • Chicita

Jag har använt mig mycket av Lucinda. Både Caligrafi och Handwrighting. Tycker dom är helt ok Glad

• jvjh

Kolla dafont.com
    Där finns massa typsnitt för gratis nedladdning! Vissa har åäö, vissa inte.
    Kan tipsa om Måns Grebäck, en svensk som gör jättefina typsnitt (med åäö) och har lagt ut dem på dafont.

• daniiel
    jvjh skrev 2012-02-04 23:20:06 följande:
    Kolla dafont.com
    Där finns massa typsnitt för gratis nedladdning! Vissa har åäö, vissa inte.
    Kan tipsa om Måns Grebäck, en svensk som gör jättefina typsnitt (med åäö) och har lagt ut dem på dafont.
    Jag använder mig alltid av den sidan, tycker den är toppen :)

Tips, om man vill ha med "åäö" är att skriva in de bokstäverna i "Custom preview", jag brukar också skriva in båda stora och små bokstäver samt några tecken, och klicka sedan på submit. Då ser du direkt vilka som har både stora och små bokstäver, tecken och åäö :) Under "Calligraphy" finns det många fina tycker jag.

• jvjh

Javisst, dafont är toppen!

Annars kan man googla t.ex. free fonts, free calligraphy fonts osv så hittar man fler sidor med gratis typsnitt. Brukar finnas både som ttf och otf. 

• max alexis

hittade massa fina på dafont men som saknade åäö, därav frågan :9 men till sist blev det MIAMA
    så nu är de utskrivna :)

• bruden

Om typsnittet saknar eurotecken (å, ä, ö) kan man med fördel använda a och o som man sen enkelt sätter prickar över Jag brukar göra det till de som absolut bara SKA ha ett visst typsnitt där eurotecken saknas. Funkar finfint

• Två ska bli tre

Jag förstår inte hur man gör??
    Gick in på dafont och valde ett typsnitt av Måns G och tryckte sedan på download men då händer ingenting?

Någon kunnig och vänlig själ som skulle vilja förklara hur jag går tillväga?

• bruden
    Två ska bli tre skrev 2012-02-10 13:09:34 följande:
    Jag förstår inte hur man gör??
    Gick in på dafont och valde ett typsnitt av Måns G och tryckte sedan på download men då händer ingenting?

Någon kunnig och vänlig själ som skulle vilja förklara hur jag går tillväga?
    När du har laddat hem det ska den installeras i datorn.
    Kolla på http://vistatips.se/installera-teckensnitt/ eller http://windowstips.nu/installera-typsnitt-windows/ eller denna http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.188434/sa-hamtar-och-installerar-du-nya-teckensnitt

Där finns det bra hjälp
Svar på tråden Hjälp med teckensnitt