• Odium

Sprit från Tyskland?

Det är mycket prat om spriten från Tyskland.
    Nu undrar jag, hur mycket tjänar man egentligen på att åka dit och inhandla alkoholen till festen?
    Är det så stor skillnad, om man ändå måste räkna med resan dit och tillbaka, att det är värt det?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sprit från Tyskland?
  • Vilse

Det beror ju helt var du bor...

Vi bor nere i mellersta skåne och kommer köra över till Tyskland. Hur mycket vi tjänar exakt på vet jag inte - men räknar med ett par 1000 kr i varje fall...

• Odium

Vi bor i stockholm och ska frakta allt upp till Luleå..

• Vilse

Ni får kolla på www.border-shop.dk/ och sen räkna på vad det kostar att ta sig fram och tillbaka.

Kör man till något annat ställe än border-shop så misstänker jag även att man kan få det billigare än de priserna.

• tesso77

Vi bor i södra småland och  ska  handla sprit, vin och öl i Tyskland.  Det gäller att jämföra priserna dock, champangen vi ska ha är dyrare i Tyskland än på Systemet så det kommer vi köpa här hemma.  Man tjänar en hel del när man ska ha en större fest (vi blir runt 100).

• tesso77
    Vilse skrev 2012-02-08 10:01:34 följande:
    Ni får kolla på www.border-shop.dk/ och sen räkna på vad det kostar att ta sig fram och tillbaka.

Kör man till något annat ställe än border-shop så misstänker jag även att man kan få det billigare än de priserna.
    Det finns nåt ställe som heter Kalles som ska vara billigt med, fråga mig doch inte vart det ligger Foten i munnen men det ska vara i närheten av Border shop.
  • Pernillaaa

Bor i Halmstad och har ca 6-7mil ner till färjan i Helsingborg. Det är 19mil genom Danmark till andra förjan över till Puttgarden. Det är ca 700kr i bensin ToR. Biljetten över kostar ca 7-900kr.
    Passar man på att ta med sig någon person extra i bilen så delar man så klart på resekostnaden och kan komma undan rätt bra där med. Tror jag betalade 300kr för resan sist.

Det vinet jag ska ha kostar i Tyskland 86kr istället för 149kr som i Sverige. Ska ha ca 60l :). Sen är det läsk, starksprit och annat som handlas in. På bara vinet tjänar jag 1200kr. Öl och läsk tjänar man också bra på.

Beror som sagt mycket på vart man åker ifrån :)

• Vilse
    tesso77 skrev 2012-02-08 10:05:26 följande:
    Det finns nåt ställe som heter Kalles som ska vara billigt med, fråga mig doch inte vart det ligger Foten i munnen men det ska vara i närheten av Border shop.
    Detta kanske?
    se.calle.dk/Default.aspx
  • Pernillaaa
    Vilse skrev 2012-02-08 10:14:55 följande:
    Detta kanske?
    se.calle.dk/Default.aspx
    Det är den i Rostock som ligger närmast Puttgarden och Border-shop :)
  • Pernillaaa
    Pernillaaa skrev 2012-02-08 10:17:02 följande:
    Det är den i Rostock som ligger närmast Puttgarden och Border-shop :)
    Nu ljög jag för er :-$
    Det är Heiligenhafen som ligger närmast Border-shop. Det ligger bara 26km bort.
  • Odium

Tack för alla svar=) och för länken!
    Får sätta mig och räkna lite på det då, när vi ändå ska frakta allt upp till Luleå..

• Fröken Fin

Hej!
    Jag skulle INTE rekommendera att åka ända från Stockholm till Tyskland och sedan köra alkoholen till Luleå! Det låter inte som det kommer löna sig, om ni inte ska ha vääääldigt mycket alkohol...

Vi bor i södra Skåne och åkte till Tyskland för att handla till vårt bröllop (ca 70 gäster) och vi räknade på det och kom fram till att vi tjänade några tusen på det. Dock fick vi MASSOR av vin, öl och en del sprit över. Visst, vin och öl går ju alltid åt (värre är det med de äckliga avecerna som vi köpte till gästerna och inte dricker själva...), men om man försöker hålla kostnaderna nere så kändes det i alla fall för oss rätt onödigt med 40 flaskor vin som bara tog plats i skåpen.

En stor fördel med att handla på systemet är att man får lämna tillbaka oöppnade flaskor (tror man har 14 dagars "öppet köp"). Det gör att man inte får några rester kvar, utan bara behöver betala för precis den mängden som går åt!

Tänk också på hur lång tid ni får ägna åt att köpa drickat, jag lovar att det finns annat kring bröllopet ni kan ägna den tiden till istället. :o)

Om ni ändå tänker handla i Tyskland kan jag rekommendera Calles. De har en sommelier som man kan maila och fråga om tips på passande viner till den menyn man valt, vi fick jättebra svar! Sen beställer man i förväg så plockar de ihop ordern åt en så den är klar när man kommer. :o)

Stort lycka till med bröllopet!!!

• Chicita
    Fröken Fin skrev 2012-02-08 15:44:49 följande:
    En stor fördel med att handla på systemet är att man får lämna tillbaka oöppnade flaskor (tror man har 14 dagars "öppet köp"). Det gör att man inte får några rester kvar, utan bara behöver betala för precis den mängden som går åt!
    Precis. Vi bor i Dalarna.
    Vi räknade med att om vi hade åkt till Tyskland bara vi två så hade vi gått back på det + att vi hade stått med massa öl och sprit kvar (som vi inte dricker själva). Nu kunde vi lämna tillbaka flera flaskor sprit + 4 flak öl till systemet i efterhand.
    Inom 2 veckor om man har kvitto kvar - är reglerna som gäller...
  • Odium

Fröken Fin o Chichita - Jo det lutar mer åt att vi handlar uppe i Luleå. Orkar inte hålla på med resor hit och dit.

• Chicita
    Odium skrev 2012-02-08 18:59:43 följande:
    Fröken Fin o Chichita - Jo det lutar mer åt att vi handlar uppe i Luleå. Orkar inte hålla på med resor hit och dit.
    Ja det tar ju tid också... Tid är ju också värt en hel del när man förbereder bröllop Glad
  • annapanna88

Är det någon som vet hur mycket billigare det är att handla i Tyskland mot att bara åka över bron till Danmark? Känns som att man sparar en del bensinpengar i alla fall... Känns inte heller så kul att lägga så mycket tid på att åka ända ner till Tyskland.

• Odium
    Chicita skrev 2012-02-08 19:01:06 följande:
    Ja det tar ju tid också... Tid är ju också värt en hel del när man förbereder bröllop Glad
    Ja precis.. då gör jag hellre nåt roligare.. =)
  • LitenSandra

Vi kommer att åka till Tyskland och handla vår öl, vin, cider och läsk. När vi har räknat på det kommer all öl, cider och vin kosta (i Tyskland) lika mycket som bara cidern skulle kosta hemma på systembolaget. (Nu har inte jag några siffror i huvudet, det är sambon som räknar och sköter den biten :P) Min pappa står för diesel och bil över till Tyskland  och vi håller ett bröllop för 40 gäster. 

• Jag han

Vi bor i mellersta Sverige. Vi passade på att kombinera vår semester som gick till Småland, och sen vidare neråt. Åkte med barnen och hade en kanonmysig resa. Tog in på några hotell på vägen.

Jag blev lyrisk över alla priser. En kanongod bag in box för 40 kr!! :) Dessutom kunde man ju provsmaka många sorter. Perfekt när man inte vet hur en del av dem smakar.

Svar på tråden Sprit från Tyskland?