• linaochnicklas

Vem ska man bjuda?

Jag och min blivande är inte dirket eniga om vilka vi ska bjuda till bröllopet.
    Han vill bjuda alla sina släktingar, som kusiner, farbror farfar m.m. men jag får bara bjuda min mamma och mina syskon. Jag tycker det är orättvist och egoistiskt.
    Sen att han vill bjuda en vän som jag inte klarar av gör ju inte saken mycket bättre.

Känslan av att inte få vara med och bestämma gästlistan gör att jag vill strunta i mitt efterlängtade bröllop. Vad ska jag göra!? 

• Svar på tråden Vem ska man bjuda?
  • annapanna88

Oj, men varför skulle du inte få bjuda lika många släktingar som din fästman?
    Vi satte upp en gräns för hur "avlägsna" släktingar vi ville bjuda, i vårt fall kusiners partners och barn. På det sättet blir det ju rättvist även om den ena har fler kusiner t.ex.

Du måste prata med honom och förklara hur du känner, att du tycker det känns orättvist att du inte ska få bjuda dem av dina släktingar som du vill fira ert bröllop med. Och fråga av vilken anledning han inte tycker att dina släktingar ska få komma...

• linaochnicklas

Ja jag ska försöka prata med honom igen, men vill han inte så får han gifta sej själv :(

• polkapinne

Tycker också det lät lite märkligt. Ni måste ju kunna komma till en kompromiss.

Jag har jättestor släkt medan min sambo bara har sin moster och hennes familj + sin syster med familj. Så vi kom fram till att mest bjuda vänner för han kände inte att det skulle bli så kul om hela min släkt kom och så hade han ingen familj där.

Det är helt ok för mig, vi hade aldrig haft möjlighet att bjuda min släkt även om man räknat bort barn.
    Men nog tycker jag man ska vara överens och att båda får lov att bjuda de personer man vill ha där på sin dag.

• Strawberry

Ni ska  gifta er med varandra och ska självklart skriva gästlistan tillsammans, vilket betyder att båda får anpassa sig och välja vilka vänner och släktingar som är viktigast och vilka ni kan prioritera bort.

Men det måste ju finnas en anledning till att han anser sig ha rätten att bjuda alla han vill och rätten att bestämma över vilka du ska få bjuda? Vad har han för argument?

• linaochnicklas

Han har som argument att hans släkt är färr personer än min familj. Så visst lite kan jag väl förstå honom, men tycker ändå att han borde förstå att jag vill bjuda min släkt. Jag tror inte ens hälften av dom kan/vill komma eftersom det är 80 mil enkel resa, men jag vill ju ändå bjuda dom 

• Chicita

Jag hade 10 personer på min lista.
    Maken hade 92...
    6 av 10 på min lista var gemensamma vänner. Men vi satte dom på "min" lista eftersom jag kände dom innan jag träffade maken.

Självklart drog vi ner betydligt mer på hans sida än på min. Jag la till och med till några jobbarkompisar och andra vänner så vi fick lite mer balans.
    Sen är det ju så att jag känner hans släkt rätt bra också pga dom relativt täta släktträffarna som sker.
    Makens mamma var bra att ha när vi skulle försöka få ner gästlistan. Hon klippte bort en hel släktgren på en gång genom att fråga maken "när träffade du dom senast" och frågade mig "har du träffat dom alls?".
    Mitt svar på frågan var nej, och han svarade "för ca 12 år sen". Så då var det inget snack om saken...
    Han tänkte bara att det kändes dumt att bjuda alla kusiner på hans mammas sida, men inte på hans pappas sida så därför stod dom med på listan...

Om ni ska göra det "jämt" så kommer det att bli orättvist.
    Ni ska vara överens i grunden om vilka som ska komma. Men sen kanske ni kan deala lite. "om jag får bjuda xx så får du bjuda din kompis som jag inte gillar"...

• Sebastiána
    linaochnicklas skrev 2012-02-08 19:40:47 följande:
    Ja jag ska försöka prata med honom igen, men vill han inte så får han gifta sej själv :(

Vi satte en gräns och den var lika för båda. Om ni bestämmer er för kusiner och farbröder ska ju kusiner och farbröder på båda sidan bjudas (såvida det inte är så att du inte vill bjuda dem).
  • Sebastiána
    linaochnicklas skrev 2012-02-10 12:11:44 följande:
    Han har som argument att hans släkt är färr personer än min familj. Så visst lite kan jag väl förstå honom, men tycker ändå att han borde förstå att jag vill bjuda min släkt. Jag tror inte ens hälften av dom kan/vill komma eftersom det är 80 mil enkel resa, men jag vill ju ändå bjuda dom 
    Helt rätt. Det var samma för oss. Min makes släkt bodde 125 mil från bröllopet och många kom inte, men vi bjöd alla ändå. Det är alltid trevligt att få en inbjudan. Till och med min 92-åriga mormor, som jag absolut visste inte kunde komma, fick ju en inbjudan och blev jätteglad för den!
  • sofiasmamma

Det var det märkligaste, varför skulle du inte få bjuda din släkt?

Skäms på honom för det beteendet.

• linaochnicklas

Igår kväll efter att sonen lagt sej och alla vardagssysslor var överstökade satte vi oss i soffan och då smusslade jag fram den preliminära gästlistan och sa med gråten i halsen att vi måste planera om...
    Jag tror vi har fått till en gästlista som vi båda två är nöjda med. Han får bjuda sin kompis (som tydligen flyttat till london så hon kommer nog inte) och jag får bjuda mina mostrar och morbröder och kusinerna på mammas sida eftersom det är dom jag har kontakt med.

Jag hoppas vår dag kommer bli den bästa!
    Tack alla för stöttningen!! <3 

Svar på tråden Vem ska man bjuda?