• Aletta

Vad kan man tänka på som brudpar

Hej

Jag undrar om någon har lite tips om vad man ska tänka på som brudpar vid en fotografering.

Hur ska man stå, titta osv? Tips på olika poser?

Vi ska förmodligen be min systers man fota oss, han är jätteduktig och har fotograferat mycket annat men inte bröllop (ännu). Så vi vill hjälpa till genom att vara ordentligt förberedda.

• Svar på tråden Vad kan man tänka på som brudpar
  • Kiin80

ett enkelt tips är att skriva ner alla foton ni vill ha med! exv på bruden och tärnorna, med föräldrarna, med hela brudföljet, ringarna, buketten... etc... det är så lätt att glömma något annars som man sen ångrar att man inte fick med!
    Även vi ska ha en kompis som ska ta våra bilder. Vi har bestämt att vi ska fotas efter vigseln, då jag inte vill att min m2b ska se mig i klänningen innan hihi Därför kommer vi åka ut och titta på vart våra bilder ska tas. där ser vi också om det finns några bra ställen att exv sitta på, som en trappa eller bänk eller något...

jag tror det blir toppen! hoppas själv på att vi kan få några 'traditionella' bilder framför kyrkan etc... men även Levande bilder i grönskan i juni! Lycka till!!! 

• Chicita

Bästa tipset är att låta det komma naturligt. Be honom ge er direktiv också. Typ "titta på varandra", "titta på båten/trädet" osv. Han ser ju i kameran hur det kommer att se ut.

Vi sa helt enkelt till våra amatörfotografer att dom får flytta runt oss som dom ville och diregera oss. Och dom tog också en del ögonblicksbilder. Såna där när vi inte var beredda på att bli fotograferade.

Men öva inte in några "poser". För då riskerar det att bli stelt istället

• Evelinas

Mina 2 bästa tips är:
    * Titta åt samma håll, vet inte hur många kort där jag och min man kollar åt olika håll, det blir inte bra.
    * Håll inte buketten för högt, jag gör det på nästan alla bilder, det kändes bra men det ser inte lika bra ut tyvärr!

• Aletta

Tack för tipsen! Att man ska hålla buketten vid midjan ungefär lärde jag mig vid nyår eftersom jag håller champagneglas aldeles för högst upp på alla dom korten

• Wedding Shooter

Finns en artikel om det, om du googlar på: tips till brudparet innan fotograferingen

• TheD

Man behöver inte gör något speciellt alls. Bilder där man ser hur konstkat det är....njaaa inge vidare.

Fotografen kan komma med förslag. Antingen säger man ja eller nej till det förslaget :)

• daniiel

Jag håller med om att det kan vara bra att i förväg tänkt ut vilka bilder man vill, tex med brudföljet osv. Även vart man skulle vilja vara och fota. Utöver det tycker jag bara man ska slappna av, ha kul, våga vara sig själv och våga prata med fotografen och lyssna på tips och idéer som han/hon har :)

• 20110920

Hej Aletta!

Du har fått ett helt gäng med bra tips redan.
    Planering är a och o. Att "ta det som det kommer" känns kanske som en bra idé men på er bröllopsdag kommer ni ha tusen andra saker att tänka på och krativiteten vid fototillfället kanske inte är perfekt.

Mitt tips är att ni tittar runt på nätet och i tidningar på bilder ni gillar. Skriv ut eller klipp ut dessa och ta med till fotograferingen. Då har ni konkreta bilder som ni kan göra med er egen personliga stil.

Som ett par andra har skrivit är det en superidé att skriva ner vilka bilder ni vill ta. T.ex. ringarna, buketten, helkroppsbild, en puss, skorna, klänningen, manschettknapparna o.s.v.

Lycka till!

/Fotograf Lotta Johansson

• Millan1984

Googla "checklista vid fotografering", jag hittade en sida som man kunde skriva ut, där står det allt vad man kan tänka på inför en fotografering. Ge den till han som ska fota

Svar på tråden Vad kan man tänka på som brudpar