• Tveket

Bjuda eller inte bjuda?

Vi håller på med inbjudningarn nu och ska snart skicka ut dem. Vi har dock ett frågetecken. För några år sendan gifte sig min M2B's kompis syster och vi var bjudna till deras bröllop. Jag hade aldrig träffat någon i paret och har inte träffat dem sen dess heller. Min M2B hade dräffat bruden ett par gånger innan bröllopet men kanske max en eller 2 gånger efter det. Paret som gifte sig har vi ingen kontakt med alls men vi umgås med brudens bror.

Bör vi bjuda in kompisens syster och hennes man till vårt bröllop? Min M2B tycker inte vi ska göra det men jag känner att vi måste, bara för att vi gick på deras bröllop.

Vi har även ett annat par som det står ett frågetecken på. Min M2B's fd kollega och hennes man. Jag har aldrig träffat dem men min M2B har haft en bra relation men henne. Han och några till kollegor från deras arbetsplats blev bjudna till deras bröllop för några år sen. Kollegorna blev bjudna som grupp, utan respektive. Bör vi bjuda dem på vårt bröllop?

Hade vi haft råd hade vi inte tvekat men vi kommer tyvärr inte ha råd att bjuda alla. Vi vill heller inte stryka vänner som vi står nära bara för att vi måste bjuda dessa par. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Bjuda eller inte bjuda?
  • Chicita

Man behöver inte bjuda någon bara för att man blev inbjuden när dom gifte sig.
    Ok om det är någon man umgås med i alla fall relativt regelbundet även om det är sällan. Men annars finns ingen anledning att bjuda dom.

Mitt råd - hoppa över dom och bjud någon ni vill ha där istället Glad

• Tveket

Tack för svar, nu känns det lite bättre. =) Det är så det får bli. Hoppas bara de inte tar illa upp, men gör de det är det ju ingen större fara, vi umgås ju ändå inte med dem... =)

• Aniara4

Nej, man behöver inte bjuda folk man inte umgås med bara för att man var bjuden på deras bröllop en gång i tiden.

Däremot kan det vara en bra sak att tänka på (särskilt för par som inte gift sig själva än Flört) att tänka på att man heller inte måste gå på bröllop (eller andra fester) man blir bjuden till om man inte tycker att man känner brudparet så väl och tänker umgås med dem i framtiden (ibland kan det ju vara någon man just träffat men tror att man kommer att bli god vän med framöver). Så, i synnerhet om man planerar att gifta sig själv inom några år, så kan det vara smart att tänka sig för en extra gång innan man går på en avlägsen bekants bröllop, just för att det finns en liten risk att någon kan bli putt om de sen inte blir bjudna tillbaka!

Svar på tråden Bjuda eller inte bjuda?