• Tveket

Binda sin egen bukett?

Funderar på att binda min egen blombukett till bröllopet men är det något man måste tänka på? Jag kan ingenting om blommor men tycker det är kul att göra buketter, tar man sig vatten över huvudet om man gör sin egen bukett? Hade tänkt att använda rosor, nån typ av gröna blad eller liknande och kanske nån mer blomma i... Hur gör man för att blommorna ska hålla hela dagen och inte slokna?

• Svar på tråden Binda sin egen bukett?
  • moonlightgirl

Kolla på youtube, där finns videor som folk har spelat in och visar hur man binder sin egen bukett.

• Dainen

För att blommorna ska hamna där du vill ha dom och buketten inte ska tappa formen så måste du sätta stjälkarna i spiral eller parallell bindningsteknik. Du måste komma ihåg att använda ett bra snöre eller bast för att hålla ihop buketten och kom ihåg att knyta ordentligt och tajt. För att blommorna inte ska sloka så måste du komma ihåg att snitta stjälkarna diagonalt i rätt snittlängd tex rosor ska ha ett snitt på ca 2 cm och stå i varmtvatten för bästa hållbarhet gärna med rosnäring. Och för att blommorna ska se så fräscha ut som möjligt så är det bra att spraya buketten med kallt vatten och sättan en plastpåse över  dom under förvaringen. Lökväxter ska ett relativt kort snitt och kallt vatten.
    Det är också bra att binda buketten lite allt eftersom för att blommorna ska stanna på plats och se då till att bindningen hamnar på samma ställe varje gång. Sedan är det också bra att binda innan du sätter fast bladen om de ska vara runt buketten men om de ska vara i/bland blommorna så sätter man dom bara som vanliga blommor.

• Tveket

Vad innebär det att sätta stjälkarna i spiral, och vad är parallel bindningsteknik? =S

När jag gör en bukett brukar jag sätta blommorna så stjälkarna ligger lite snett/diagonalt men det kanske är helfel...? Usch, det låter komplicerat att binda en riktig bukett, kanske ska överlåta det till ett proffs ändå...

• moonlightgirl

Jag tror att det klarnar lite för dig om du kollar på youtube.

Svar på tråden Binda sin egen bukett?