• Anonym (ring)

vitt guld gulnar efter någon månad,ringen kostar 13000!

min förlovningsring är en schalins stjärnsfall 7mm vit guld - kostade SEK 7000
    min vigselring är en av Guldfynds egen designade ringar som kostade SEK 13 000 

båda ringarna köptes samtidigt i november 2011 alltså knappt 3 månader sedan och redan i julas såg vi att vigselringen börjat gulna i färgen!!

Jag hade tyvärr ingen aning om det där med att en alltför låg halt av palladium i vitguldet kan leda till att smyckena får en gul ton med tiden, ingen i affären informerade om det heller...  

med tiden.... efter några år har någon sagt til mig... men jisses knappa månaden och ringen börjar gulna!

nu är det så stor skillnad mellan förlovningsringen och vigselringen att jag skäms att visa ringarna och ni vet vi räknas ju ännu som "ny gifta" så jag visar ju upp ringarna för de jag inte träffat sedan innan vigseln och fyyyy vad det är jobbigt

Jag vet att man kan lämna in den för Rhodinering men det kostar 2-300 och det vill jag inte betala var annan månad...

Har inte affären "skyldighet" att informera om detta när man köper? 

vad ska jag göra? kan man reklamera ringen tro? 

för låg halt av palladium sägs vara risken med billiga ringar men är en ring för 13.000 billigt??

någon som vet något om detta? har jag "rätt" att reklamera den och välja en ny? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-18 14:04
    Tänkte jag skulle uppdatera så ni får svar på hur det gick

Jag önskar jag visste det jag vet nu om vitguld innan jag köpte min vigselring. Nu står jag utan ring. Den ring jag fick på mitt finger när vi två blev ett...finns inte mer. Känns lite märkligt att idag ha en ring på mitt finger som inte ser ut som den på bröllopsbilderna.

Jag gick tillbaka till affären och sa att jag ville häva köpet. Butiksbiträdet vägrade. Märkligt men sant. Hon stod och körde ett övertalningstal om att alla vitguldsringar blir så här - jag visade upp min schalinsring som inte visar ett spår av gulhet men nej, inget hjälpte... "vi lämnar in den på Rhodiering" sa butiksbiträdet - Jag protesterade men nej. Det var väldigt genant att stå där och bli "överkörd",övriga kunder skruvade på sig så jag beslöt mig för att bita ihop och gå hem och ringa Guldfynds chef istället. Jag ringde och förklarade situationen och på 15 min var det klart. Självklart skulle jag få häva köpet!. Jag fick mina pengar tillbaka. Hyllas ska Guldfynd för det!

Jag hoppas detta är till hjälp för alla er blivande brudpar när ni ska till att välja ring!
    Döm inte ut Guldfynd, jag hade säkert otur och fick en ring ur ett dåligt parti + en ej så proffsig säljare.

Detta visar verkligen att även om en vara är dyr så ska man aldrig ta förgivet att det är kvalitet!
    Be att få information om ringen och ta med hem och googla den.
    Ringen är i grunden "oren" vilket inte syns på ytan då den är rodierad - då ytan nöts bort framträder en gulaktig färg. Vill man helt försäkra sig om att detta inte skall hända, kan man medvetet kräva ringar som inte är rodierad. Dessa vitguldsringar är lite "gråare" i färgen men du riskerar aldrig någon överraskning. Vill man senare ha en vitare färg så kan man lämna in dem för rodiering men det är självskrivet att det nöts bort och den vanliga lite gråare nyansen kommer fram. ca 1 ggr året får man rodiera om ifall vitguldsringen skall se ljust och fräsch ut hela tiden.

• Svar på tråden vitt guld gulnar efter någon månad,ringen kostar 13000!
  • Sara1291

oj.. 
    min förlovningsring är också i vitguld köpt på Albrekts guld. den har inte gulnat ngt alls, köptes i november.. det enda jag lagy märke till är att den blivit väldigt repig men antar att det är sånt man får räkna med.

jag tycker du ska gå till butiken och klaga.  

• Silketuss

Du borde väl åtminstone kunna gå in i butiken där ni köpte ringarna, visa skillnaden på dem och höra vad de säger? I min värld är en ring som kostar 13 000 kr inte en billig ring, där man ska tåla att den ser annorlunda ut efter så pass kort tid. Det skulle jag inte ens ha räknat med om det vore en silverring. Man har ju inte köpt dem från en leksaksautomat, direkt. 

• 1700tal

Min sambo juristen hälsar att du rimligen bör kunna reklamera. Guldfynd kommer med all säkerhet säga ifrån. Då vänder du dig direkt vidare till ARN, allmänna reklamationsrätten så bedömer de situationen och kommer med ett utlåtande/rekommendation riktad mot butiken. Utlåtandet har ingen juridisk kraft i sig (dvs ARN kan inte tvinga guldfynd till något) men de flesta seriösa företag har som policy att följa ARNs rekommendationer.

Om de inte följer rekommendationen kan du ta det vidare till domstol (du skriver en stämningsansöken till tingsrätten, brukar finnas info om hur man skriver denna på tingsrättens hemsida). Om ARN har rekommenderat åtgärd till din fördel (som då guldfynd inte följde) så är det ytterst sällan tingsrätten dömer tvärtom. Det är därför de flesta företag följer ARNs rekommendation eftersom det ändå inte lönar sig "striden" i tingsrätten. Så stark väger ARN.

• hemajo13

var inne på hallbergs guld i gbg och hon sa att ALLT viguld gulnar, det är därför man har tagit bort nickel i ringarna nuförtiden.. Men hon sa att man brukar inte se någon markant skillnad förrän efter ca 2år... så bed två års mellanrum måste man lämna in den för behandling om man vill ha den helt vit.. dock blir den inte jätte gul när den är som gulast..  gå in och prata med dom och se vad dom säger.. sen kan det kanske säkert vara skillad på hur bra dessa behandlingar gjorts...

• hekc

Hej!
    Jag har varit med om samma sak!

Köpte också min ring hos guldfynd och den gulnade riktigt fort. Jag lämnade in min ring och beskrev mitt missnöje, för detta är inte ok. De skickade ringen till levernatören och jag fick en ny då det visade sig vara kvalitetsfel. Dock visade det sig att de har graverat in fel gravyr i ringen. Så jag kan inte rekomendera guldfynd till någon!

Men det jag vill säga är att gå in med ringen, stå på dig och begär en ny! Eller allafall att de ska skicka den till leverantören.

Hoppas det kommer lösa sig för dig!!

/Helena

• Juni 2012
    hekc skrev 2012-02-20 08:56:19 följande:

Hej!
    Jag har varit med om samma sak!

Köpte också min ring hos guldfynd och den gulnade riktigt fort. Jag lämnade in min ring och beskrev mitt missnöje, för detta är inte ok. De skickade ringen till levernatören och jag fick en ny då det visade sig vara kvalitetsfel. Dock visade det sig att de har graverat in fel gravyr i ringen. Så jag kan inte rekomendera guldfynd till någon!

Men det jag vill säga är att gå in med ringen, stå på dig och begär en ny! Eller allafall att de ska skicka den till leverantören.

Hoppas det kommer lösa sig för dig!!

/Helena

Ja, när vi skulle hämta våra vigselringar så hade de tappat bort dem. Tydligen hade någon flyttat dem vid en inventering, så vi fick åka hem igen och vänta på att de skulle hitta dem... Obestämd
  • hekc

Ni som har varit med om liknande skriv på Guldfynds Facebook sida, så dem fattar att det inte är ok att göra så här mot kunder.=)

Hoppas alla får en underbar måndag!

• car1021

Jag är inte alls nöjd med Guldfynd heller. Min dotter och hennes sambo förlovade sig den 21 januari. Hennes sambo hade köpt ringarna på Guldfynd och överraskade henne. Han hämtade ut de på fredagen den 20 jan. Det var 6 mm breda vitguldsringar som kostade 16000 kr men han hade någon rabatt så han betalade 13500 kr. På lördagen förlovade de sig och på söndag morgon vaknade han av att han hade massa eksem på sin vänster hand. Han är nickel allergiker. De åkte in till Guldfynd direkt på söndag fm. De ville byta de till guldringar istället. Ringarna var använda en dag, inga konstia storlekar och de var inte graverade eftersom han inte visste om de skulle hinna förlova sig på lördagen. Expediten vägrar ta emot ringarna och är allmänt otrevlig. De blir helt förtvivalde och står länge i affären och försöker få henne att förstå att de kan inte ha dem. Hon erkänner att de innehåller nickel vilket INTE står på deras hemsida. Där står det vilka metaller som ingår i vitguld men inget om nickel. Hon säger att de kan köpa tillbaks de och att de kan få guldpriset ca 2-3000 kr! Va??? Har ringarna sjunkit i värde med 13000 kr på två dagar! Till slut går hon med på att ringa till de som tillverkar ringarna. Hon hör inte av sig förrän efter fyra dagar (min dotter och hennse sambo mår jätte dåligt) och säger då att tillverkaren tycker synd om de och de ska få byta sina ringar. Guldfynd hade alltså inte gjort det utan att de andra hade sagt ja vilket är helt sanslöst. De lämnar in sina gamla ringar. Återkommer en vecka senare för att hämta de nya rignarna men då är de inte graverade som de skulle vara. Skickas tillbaks igen. För två veckor sedan ringde de på onsd. vid elva och frågade om de hade kommit : Hon svarar då att posten har kommit men hon tänker inte öppna paketen förrän klockan fyra! Min dotter tror inte att det är sant. Servicen är under all kritik. Får ringa igen klockan fyra men inga ringar. Åker in på torsdagen men inga ringar. Ringer igen på fredagen eftersom en trevlig expedit sa det till de på torsdagen. Inga ringar. På lördagen ringer den otrevliga och säger att de har kommit men då är de på väg på skidsemester så de kan inte hämta ut de. Hon säger samtidigt till de att de ska banne mig inte hålla på och ringa dit för GF ringer när de har kommit!  I fredags, tre veckor efter förlovningen, fick de äntligen sina ringar.
    Jag tror att GF:s beteende även har att göra med att de är unga, 20 år. Jag hade åkt med de in om de inte hade löst sig och då tror jag inte de hade haft samma attityd.
    Jag ska gifta mig till sommaren men jag tänker inte köpa min vigselring på Guldfynd. Tänker aldrig köpa någonting där någon mer gång.

• Juni 2012
    hekc skrev 2012-02-20 13:12:17 följande:

Ni som har varit med om liknande skriv på Guldfynds Facebook sida, så dem fattar att det inte är ok att göra så här mot kunder.=)

Hoppas alla får en underbar måndag!

De som är medlemmar kan ju skriva från oss som inte är det :)
  • litenkaka
    hemajo13 skrev 2012-02-16 21:43:28 följande:
    var inne på hallbergs guld i gbg och hon sa att ALLT viguld gulnar, det är därför man har tagit bort nickel i ringarna nuförtiden.. Men hon sa att man brukar inte se någon markant skillnad förrän efter ca 2år... så bed två års mellanrum måste man lämna in den för behandling om man vill ha den helt vit.. dock blir den inte jätte gul när den är som gulast..  gå in och prata med dom och se vad dom säger.. sen kan det kanske säkert vara skillad på hur bra dessa behandlingar gjorts...
    Det är ju viss skillnad på två år och några månader...tycker absolut ni ska klaga. Vi har haft våra vitguldringar (Schalins Stjärnfall) i snart ett år och de har inte gulnat det minsta. Däremot har de ju tappat sin "vita glans" och är mörkare och repiga/fläckiga. Ser dock fortfarande helt ok ut på avstånd
Svar på tråden vitt guld gulnar efter någon månad,ringen kostar 13000!