vitt guld gulnar efter någon månad,ringen kostar 13000!
min förlovningsring är en schalins stjärnsfall 7mm vit guld - kostade SEK 7000
min vigselring är en av Guldfynds egen designade ringar som kostade SEK 13 000
båda ringarna köptes samtidigt i november 2011 alltså knappt 3 månader sedan och redan i julas såg vi att vigselringen börjat gulna i färgen!!
Jag hade tyvärr ingen aning om det där med att en alltför låg halt av palladium i vitguldet kan leda till att smyckena får en gul ton med tiden, ingen i affären informerade om det heller...
med tiden.... efter några år har någon sagt til mig... men jisses knappa månaden och ringen börjar gulna!
nu är det så stor skillnad mellan förlovningsringen och vigselringen att jag skäms att visa ringarna och ni vet vi räknas ju ännu som "ny gifta" så jag visar ju upp ringarna för de jag inte träffat sedan innan vigseln och fyyyy vad det är jobbigt
Jag vet att man kan lämna in den för Rhodinering men det kostar 2-300 och det vill jag inte betala var annan månad...
Har inte affären "skyldighet" att informera om detta när man köper?
vad ska jag göra? kan man reklamera ringen tro?
för låg halt av palladium sägs vara risken med billiga ringar men är en ring för 13.000 billigt??
någon som vet något om detta? har jag "rätt" att reklamera den och välja en ny?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-18 14:04
Tänkte jag skulle uppdatera så ni får svar på hur det gick
Jag önskar jag visste det jag vet nu om vitguld innan jag köpte min vigselring. Nu står jag utan ring. Den ring jag fick på mitt finger när vi två blev ett...finns inte mer. Känns lite märkligt att idag ha en ring på mitt finger som inte ser ut som den på bröllopsbilderna.
Jag gick tillbaka till affären och sa att jag ville häva köpet. Butiksbiträdet vägrade. Märkligt men sant. Hon stod och körde ett övertalningstal om att alla vitguldsringar blir så här - jag visade upp min schalinsring som inte visar ett spår av gulhet men nej, inget hjälpte... "vi lämnar in den på Rhodiering" sa butiksbiträdet - Jag protesterade men nej. Det var väldigt genant att stå där och bli "överkörd",övriga kunder skruvade på sig så jag beslöt mig för att bita ihop och gå hem och ringa Guldfynds chef istället. Jag ringde och förklarade situationen och på 15 min var det klart. Självklart skulle jag få häva köpet!. Jag fick mina pengar tillbaka. Hyllas ska Guldfynd för det!
Jag hoppas detta är till hjälp för alla er blivande brudpar när ni ska till att välja ring!
Döm inte ut Guldfynd, jag hade säkert otur och fick en ring ur ett dåligt parti + en ej så proffsig säljare.
Detta visar verkligen att även om en vara är dyr så ska man aldrig ta förgivet att det är kvalitet!
Be att få information om ringen och ta med hem och googla den.
Ringen är i grunden "oren" vilket inte syns på ytan då den är rodierad - då ytan nöts bort framträder en gulaktig färg. Vill man helt försäkra sig om att detta inte skall hända, kan man medvetet kräva ringar som inte är rodierad. Dessa vitguldsringar är lite "gråare" i färgen men du riskerar aldrig någon överraskning. Vill man senare ha en vitare färg så kan man lämna in dem för rodiering men det är självskrivet att det nöts bort och den vanliga lite gråare nyansen kommer fram. ca 1 ggr året får man rodiera om ifall vitguldsringen skall se ljust och fräsch ut hela tiden.