Barnfria bröllop, fast de egna barnen är med?
Vi ska gifta oss i sommar och våra tänkbara barnvakter är självklart med på festen. Våra föräldrar ställer gärna upp och passar på själva festen, samt ordnar med nattning. Det känns ju sådär, att de ska missa delar av festen men vi kommer inte på någon annan lösning, plus att de vill själva. Litar mest på föräldrarna, känner mig inte bekväm i att låta kompisar ansvara denna kväll. Han är då knappt 2 år och att hyra in en okänd barnvakt känns inte heller bra. Min fråga är hur ni har löst det ni som haft med egna barnet/barnen? Speciellt om ni önskar barnfritt i övrigt.
För detta betyder inte att jag vill ha andra barn på festen. Jag vill ha barnfritt då vi ska vara på en fin restaurang, ej tillgång till övriga lokaler, det serveras alkohol, ett liveband kommer att spela. Jag vill ha fest med dans och roligheter med släkt och vänner som ska kunna slappna av. Får man vara så ego? Det är ju vår fest...
Hur kan man formulera och motivera detta? Jag tror att de allra flesta gärna har barnvakt men jag skriver gärna nåt så att det är sagt. Folk fattar väl att om man bjuder släkt och vänner, har man ingen egen barnvakt? Måste det betyda att man vill ha massa andra ungar på festen? Tror ni folk tar illa upp och i sa fall varför? Jag tänker inte vägra folk att ta med barnen, men det får va i specialfall...