• FinLisa

Barnfria bröllop, fast de egna barnen är med?

Vi ska gifta oss i sommar och våra tänkbara barnvakter är självklart med på festen. Våra föräldrar ställer gärna upp och passar på själva festen, samt ordnar med nattning. Det känns ju sådär, att de ska missa delar av festen men vi kommer inte på någon annan lösning, plus att de vill själva. Litar mest på föräldrarna, känner mig inte bekväm i att låta kompisar ansvara denna kväll. Han är då knappt 2 år och att hyra in en okänd barnvakt känns inte heller bra. Min fråga är hur ni har löst det ni som haft med egna barnet/barnen? Speciellt om ni önskar barnfritt i övrigt.

För detta betyder inte att jag vill ha andra barn på festen. Jag vill ha barnfritt då vi ska vara på en fin restaurang, ej tillgång till övriga lokaler, det serveras alkohol, ett liveband kommer att spela. Jag vill ha fest med dans och roligheter med släkt och vänner som ska kunna slappna av. Får man vara så ego? Det är ju vår fest...

Hur kan man formulera och motivera detta? Jag tror att de allra flesta gärna har barnvakt men jag skriver gärna nåt så att det är sagt. Folk fattar väl att om man bjuder släkt och vänner, har man ingen egen barnvakt? Måste det betyda att man vill ha massa andra ungar på festen? Tror ni folk tar illa upp och i sa fall varför? Jag tänker inte vägra folk att ta med barnen, men det får va i specialfall...

• Svar på tråden Barnfria bröllop, fast de egna barnen är med?
  • Emma84

Vi gifter oss oxå i sommar. Barnfri fest, dock kommer våra egna barn som då kommer vara drygt 2 år och 5 år vara med tills efter middagen. Då åker mina föräldrar hem med dem.
    Tråkigt som du säjer att mamma och pappa missar festen, men DE har inget emot det alls. Och vi har ingen annan lösning.

INGEN av mina kompisar som har barn har reagerat på detta. För dem är det självklart att våra barn är med - åtminstone under middagen - eftersom de är VÅRA och att alla ev barnvakter komma vara med på festen.

• daniiel

Jag kan inte ens i min vildaste fantasi tänka mig att någon skulle ta illa upp över att brudparets barn är med, men inga andra. Det är ju precis som du skriver, oftast så att brudparets alla barnvakter är närvarande vid bröllopet. Dessutom tycker jag att bröllopet är hela familjens fest, inte bara brudens och brudgummens, utan även deras barn :)

Vi hade vår dotter med, som då var ca 4,5år och hon var det enda barnet där förutom en lite bebis som bara var ett par månader. Hon hade jättekul, åt och dansade och sprang runt bland alla gästerna som tyckte det var kul. Hon stannade till efter tårtan var serverad och vi hade dansat första dansen, ca kl.23.00, sedan åkte hon hem med sin farmor och farfar.

• moonias

Vi har endast med 1 barn på festen (ena tärnans son på 5år, vi har inga egna) och han kommer att ingå i brudföljet i kyrkan. I övrigt vill vi ha det barnfritt. Kommer skriva såhär på inbjudan:

"Barn är en underbar gåva och är välkomna till kyrkan, resten av dagen firar vi i vuxet sällskap."

Är det egna barn eller ett enstaka som är speciellt på något annat sätt så borde folk inte ta illa upp, alla vi pratat med hittills som ska bjudas har redan innan vi nämnt ordet barnfritt sagt att de tänker skaffa barnvakt. Är det någon som gnäller så är det ju bara att förklara hur det ligger till med lokal, utrymme osv.

• ElinFalk85

Vi har skrivit att barn är välkomna till vigseln men att vi valt en barnfri fest förutom ammande barn såklart.

Svar på tråden Barnfria bröllop, fast de egna barnen är med?