Inlägg från: Anonym (noll koll) |Visa alla inlägg
  • Anonym (noll koll)

Hjälp, hur ska jag klä mig?! (Ej bröllopsrelaterad)

Jag väljer att vara anonym eftersom detta är något som är väldigt känsligt för mig. Jag är inte alls bekväm med mig själv eller min kropp (jag jobbar på det/den). Nu är det dags för en av de värsta sakerna jag vet - köpa nya kläder. Vanliga vardagskläder. Tröjor, byxor. Dels för att jag tycker det är väldigt, extremt tråkigt att titta på kläder och pröva, det har jag alltid tyckt, även när jag vägde hälften av vad jag gör idag, och dels för att jag har ingen aning om vad jag passar i.

Jag är ca 160cm lång och mina mått är ungefär dessa:
    Byst - 115cm
    Midja - 100cm
    Höfter - 125cm

Jag är ganska "smal" upptill över axlarna, inte bredaxlad, och trots att jag ju har en hel del mage, så är midjan ganska markerad.

Är det någon som har några tips på hur jag bör klä mig för att dölja min mage och inte se tjockare ut än vad jag redan är? Vad skulle en kort tjej med generösa former passa i?

Även färgmässigt, vad ska man välja för färger? Jag har gröna ögon och rödbrunt hår, lite fräknar. Som det är nu klär jag mig i stort sett bara i svart, ska jag fortsätta med det?

Alla tips och råd mottages väldigt tacksamt!

Men tips som att gå till butiker och få hjälp av de som jobbar där undanbedes, då jag redan prövat det och gick hem ännu mer förvirrad och kände mig väldigt ful och dålig, då jag nog aldrig fått så många, ja elaka rent utav, kommentarer.

• Svar på tråden Hjälp, hur ska jag klä mig?! (Ej bröllopsrelaterad)
  • Anonym (noll koll)

Jag försökte lägga in en bild, men lyckades inte. Jag förstår att det kan vara enklare då, om man får se. Ska se om bilden kommer med denna gången. Det är svårt att ta en rättvis bild på sig själv tycker jag. Hade nog varit bättre om någon annan tagit den, men ungefär såhär det det (jag) ut.

Och bara för att jag skrev att jag alltid bär bara svart, så gör jag ju inte det på bilden. Koftan på bilden är dock inte något jag brukar använda, utan var bara det som fanns närmast till.
  • Anonym (noll koll)

Byxorna där såg jättesköna ut! Jag är oftast lite feg gällande sådana byxor, då mina ben, som är väldigt korta, ofta brukar se ännu kortare ut. Hur sitter de där byxorna på? Klänningar använder jag inte, så det är inget jag behöver tänka på Tungan ute

Grönt och lila tycker jag är fint, men jag har väldigt svårt för blått. Typiskt att man kanske passar i den färgen då! Tungan uteJag har dock inte så ljus hy, utan är oftast mörkare än de flesta och har väldigt lätt för att bli brun. Jag är inte rödhårig naturligt, utan har mörkbrunt hår naturligt, det är färgat rött nu, så jag har inte typiskt rödhårigt + fräknigt utseende. Med att jag är väldigt blek och så, tänker jag då. Inser ju dock att jag på bilden såg ganska blek ut, men så ser ju koftan nästan gul ut, den är mycket mer brun i verkligheten. Ta kort är inte min starka sida, tydligen Flört

Ska verkligen kika närmare på märket Zizzi där, det låter ju väldigt intressant och bra, tack. Glad

• Anonym (noll koll)

Ja, jag tycker som sagt att de där byxorna såg väldigt sköna ut. Jag får kanske beställa hem ett par och pröva Glad

Tack Anonym Glad Jag önskar verkligen att jag kände mig bekväm i klänningar och kjolar Drömmer Men det gör jag inte alls. Byxor är det som används här, jeans. Inget annat faktiskt Tungan ute

• Anonym (noll koll)
    Dejli skrev 2012-02-20 22:09:10 följande:
    Du skriver att du inte gillar kjolar, men jag tycker du ska ge det en ordentlig chans. Om jag hade din kroppsform hade jag nog klätt mig mycket i klänningar och kjolar som markerar midjan (för det har du ju verkligen!) och sitter tajt precis under bysten och som sedan har lite vidd över höfterna, eller kanske lite klockad så den smiter åt lite över höfterna och får lite vidd nedåt. Lite 50-talsstuk, om du förstår hur jag menar. Se till att de inte är för långa/korta bara, utan slutar där benet är som smalast, precis under knät.

Jag tycker inte du ska välja färger som din kofta, utan någon mer mättad färg.
    Nej, jag har så breda vader, tjocka vader, och inga fotleder alls. Tycker att mina korta ben blir extremt fula i kjolar och klänningar och oavsett vilken typ av klänning eller kjol jag prövar, så tycker jag bara att jag ser ännu tjockare ut Rynkar på näsan Jag skulle aldrig kunna gå utanför dörren i något sådant och känna mig bekväm.

Nej, koftan är ju som sagt mer brun i verkligheten och inte så gul som på bilden, men jag äger faktiskt inget annat plagg i den färgen. Tycker inte så bra om den, varken koftan i sig eller färgen. Det var en billig, väldigt billig (30kr), kofta jag köpte en gång när det regnade och jag hade blivit alldeles blöt och frös. Nu hade jag dock inget annat i närheten när jag skulle ta bilden Tungan ute
  • Anonym (noll koll)

Ja tatueringar har jag flertalet Skrattande Både på ben, armar, händer osv. Det hjälper inte. Jag visar inte mina ben eller armar för den sakens skull. Nu håller jag ju på att gå ner i vikt, går stadigt ner och har gjort det ett tag, så jag räknar ju med att till nästa sommar ska jag se ut som jag gjorde för ett par år sedan och jag räknar med att självförtroendet ska höjas i takt med att kilona försvinner, att jag ska bli mer och mer bekväm med mig själv. Fram till dess kommer jag inte ha varken klänning eller kjol. Jag kan inte påstå att jag någonsin haft det, även när jag var mindre och bekväm med mig själv, för det är inget jag någonsin tyckt har varit snyggt. Jag slutade nog bära det när jag var kring.. 7år kanske. Jag har burit det 2-3 gånger sedan dess. Jag tvivlar därför på att det är något jag kommer börja bära till vardags, men kanske någon gång vid festligheter.

Jeans är praktiskt, det funkar alltid och jag tycker det är snyggt och bekvämt! Flört

Din kossa var väldigt söt Chicita Glad

• Anonym (noll koll)

Och det är mer mina otroligt tjocka vader som stör mig, inte mina obefintliga fotleder, även om jag kan sakna dem ibland också Tungan ute Mina vader är större än min sambos, och han är 2m lång och väger 140kg, han är stor! Jag längtar inte så pass mycket efter att få bära kjol eller klänning att jag kommer spendera timmar och åter timmar på att hitta rätt kjol eller klänning. Jag har hittills aldrig gjort det, för jo, nog har jag varit på jakt efter det ibland då mina vänner eller min familj tyckt att "Men nog måste du ha en fin klänning till midsommar" tex.

• Anonym (noll koll)

Jag ber väl om ursäkt då för att jag jämförde mig med min sambo och han är stor, stor som i muskler och har gigantiska vader (inte spinkiga), han ser definitivt inte ut som benen på strumpbyxförpackningar, och visst han har lite kärlekshandtag vid midjan. Jag tycker faktiskt inte att det är så roligt att när vi går brevid varandra, så ser mina vader större ut än hans, för de är stora! Det får mina att se ännu större ut och ja, vi är oftast tillsammans då vi har samma vänner och umgås alltid alla tillsammans.

Och även om jag kanske skulle passa bäst i en klänning, så skulle jag få sitta inne själv då, för jag kommer inte börja använda klänningar och kjolar till vardags. Så är det bara. Jätteroligt för er om ni tycker det är fint, bekvämt och tycker om att använda det. Det är ju toppen, men jag tycker inte om det. Jag har aldrig gillat klänningar och kjolar och tvivlar starkt på att jag kommer börja göra det inom en snar framtid heller.

Självklart, jag frågade vad jag passar bäst i, men om de betyder att jag ska gå runt i klänning och kjol, då fortsätter jag hellre klä mig som jag klätt mig tidigare. Jag trodde faktiskt att det fanns andra alternativ också, olika typer av tröjor och främst byxor osv som jag kanske kunde passa i.

Men tack så mycket för er tid, om jag någon gång vaknar upp och känner för en klänning eller kjol, så ska jag definitivt tänka på allt ni skrivit här Glad

• Anonym (noll koll)

Haha nej, nog vet jag att det var fler råd också Flört Men de flesta rör kjol, klänning eller överkroppen och det tolkade jag lite som att vill jag inte ha kjol eller klänning, så får jag helt enkelt se tjock och klumpig ut på nederdelen av kroppen. Det finns verkligen ingen viss typ av jeansmodell man kan satsa på? Passar man inte i byxor överhuvudtaget om man är lite större med korta ben?

Tunikor är ingen favorit heller, då mina ben ser ännu kortare ut i tunikor och de är redan så korta att det behövs inte Tungan ute Jag har väldigt lång överkropp i förhållande till benen, vilket kanske inte syns riktigt lika bra på bilden som i verkligheten. Använder jag tex då en tunika som är markerad under bysten, så får jag väldigt lång "mellankropp" och jag tycker det ser lite lusigt ut. Det kanske bara är jag som uppfattar det så.. jag vet inte haha

Stövlar använder jag aldrig, så det behöver jag inte ens fundera på, men det var ett jättebra tips annars. Det finns inga stövlar som mina vader ryms i faktiskt. Alla skaft är alldeles för snäva. Jag använder oftast kilklack till vardags, men hög kilklack, från 7-8cm och uppåt. Det trivs jag bra med, både bekvämt och snyggt tycker jag Glad

Jag ska dock köpa på mig lite fler V-ringade tröjor då och inte bara svarta! Solig

• Anonym (noll koll)

Men alltså... min midja, om jag markerar den, så blir det mellan naveln och just under bysten. Det ser alltså mer ut som att jag markerat under bysten än i midjan. Där är jag som allra smalast. Ska man markera över naveln, så blir det där jag är som bredast över magen, det är inte alls snyggt. Har jag helkonstig midja då eller tänker jag helt fel? haha Kan midjan vara där man är som bredast?

Där jag markerat med grön är jag som smalast över magen, där går som in på sidorna och när jag var smal så var det samma sak, alltid där som midjan sett ut att sitta på mig. Där jag markerat med rött är min navel och där är jag som allra bredast. Där har jag massa fett som bara hänger och dallrar och putar ut. Markerar jag där, så ser man riktigt hur stor magen är, men ska jag andå göra det? Där jag markerat med blått börjar mina ben och gult, ungefär där är jag som bredast över höfterna och rumpan. Jag har riktiga miniatyrben, alla kvinnor i min släkt har det.

Jag uppskattar verkligen att ni försöker heja på mig, missförstå mig inte, men just kjol och klänning är en öm punkt, har alltid varit, eftersom jag inte tycker om det och jag tycker det ofta känts som att jag som tjej "måste" tycka om det och klä mig i det, trots att jag absolut inte vill.

Tack så mycket för tipsen om jeans, ska se om jag kan hitta några sådana att pröva Glad Jeansen jag har på bilden är inte helt fel då ändå, de kan få stanna i garderoben. Det syns inte på bilden då jag inte har skor på mig och sovlinnet på mig, men de är höga i midjan och nästan raka i benen, lite bootcut, och går ner över skorna, ända ner till golvet.

Usch, det känns som att jag kommer måsta spendera en hel del pengar kläder. Jag hatar att göra det, speciellt när man inte har pengar (är arbetslös) Tungan ute
  • Anonym (noll koll)

Nej, som jag skrev så ser det nästan ut som att midjan är direkt under bysten om jag markerar den, eftersom den är så pass långt upp. Haha på bilden har jag ingen bh på mig, så när jag har det är bysten högre upp Flört och då är ju inte midjan direkt under bysten, men ändå högt upp.

Som jag skrev så har jag på mig mitt sovlinne på bilden, som jag brukar sova i alltså, ingen bh och en kofta (cardigan) som inte brukar användas. Lite dumt kanske, men ville bara få in en bild Tungan ute

Jag menar alltså inte direkt under bysten, men att min midja är högre upp än mitten av magen, eller hur jag nu ska förklara. Lite svårt. Därför tänker jag att det kanske blir fel om jag markerar över naveln, där jag är som bredast?, även om det är på mitten så att säga.

Och angående linnet igen, om det var 5-10cm längre, skulle inte mina ben se väldigt korta ut då? Eller tänker jag helt fel då?

Ni märker ju, jag har verkligen noll koll Skrikandes Flört haha

• Anonym (noll koll)

Och det är ju främst magen, där kring naveln, där det är dallrigt och putar, som jag helst vill dölja. Har jag på mig en cardigan likt den på bilden eller ett skärp eller något, så syns ju verkligen putmagen. Jag har flera barn och Gravid-magarna var inte snäll mot huden. Även om jag har alldeles för mycket fett på magen, så är det också som löst skinn nästan som dallrar. Fettet putar och skinnet dallrar.

Svar på tråden Hjälp, hur ska jag klä mig?! (Ej bröllopsrelaterad)