Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Hjälp, hur ska jag klä mig?! (Ej bröllopsrelaterad)

Låter som om du har liknande mått och kroppsform som mig även om jag är lite smalare i midjan och större över rumpa och byst.
    Jag är rödhårig (färgar) och isblå ögon.
    Jag har inte fräknar på vintern, men får på sommaren. Blir aldrig brun, bara röd och sen flagnar jag

Jag har hittat ett par favoritbyxor på Zizzi
    www.onestopplus.se/products/zizzi-byxa/067911/324324136.aspx

Jag har dessa i svart och grågrön. Dom sitter helt underbart. Eftersom det är bred smock på dom (alltså bred elastisk midja) så smiter dom åt över mage och höfter.
    Jag har storlek small på dessa byxor där Solig Och bara det gör ju under för självförtroendet.

Den här typen av klänningar passar bra för såna som oss
    www.onestopplus.se/products/zizzi-klanning/068411/324315371.aspx

Just fjärilsärmar är helt perfekta. Dom ska hellst inte gå längre än till armbågen på oss som har lite "fläsk" (för att prata klarspråk Oskyldig) Och att det är smalare under byst / i midan och sitter löst över mage och höfter är också smickrande.

När det gäller färger så är du nog samma som mig. Minns inte om jag är så kallad "höst, vår, vinter eller sommar" men jag kan ha starka färger, bara dom är kalla.
    Så lila, blått, grönt osv funkar jättebra. Även rött (om det är lite dragning åt blått) är smickrande.

När det gäller smink så skulle jag rekommendera blå eller lila färger för att framhäva dina gröna ögon, Mina blåa ögon passar bäst med orange färger, så jag använder mycket koppar där...

Hoppas du blev lite klokare. Det där är en hel djungel.
    Men jag kan varmt rekommendera Zizzi. Dom gör moderiktiga kläder, och där utgår dom inte från att alla som är över storlek 44 är äppelformade med smala ben (som Lindex och HM verkar göra). Utan dom vet att det finns alla former även på lite kurvigare.

• Chicita

Jepp du påminner om min kroppstyp ja Glad

Turkos är förresten en färg som är snygg på oss med lite ljusare hy och rött hår...

• Chicita

Jag är också bara 160 cm. Och brukar undvika såna byxor jag med.
    Jag provade ett par i butiken och föll pladask. Just eftersom dom blir så tighta över mage och höfter så blir man ju automatiskt lite slankare där. eftersom passformen är lös i benen sen så gör det att det är lite svårt att se hur tjocka ben man egentligen har under dom om du förstår hur jag menar... Flört

Klänningsmodellen funkar ju även som tunika, men då bör den inte vara längre än precis under rumpan.
    Flikig nederkant på tunikor känns också smickrande för oss som är lite kortare och lite rundare pga att man inte bör ha en skarp linje tvärs över rumpan eller över låren. Men vi vill ju gärna täcka oss lite där. Så flikarna är lite "snuttefilt" dom ger oss något som döljer, men täcker inte helt och gör inte att vi ser kortare ut.

Du har ju en bra början tycker jag att det ser ut som. Man ska inte ha allt för fluffiga kläder om dom inte ger former eller sitter åt på rätt ställen. Hellre lite tightare

• Chicita
    knyttan skrev 2012-02-20 21:27:29 följande:
    Jätteviktigt är också att kläderna har rätt storlek, och det är svårt att få till, speciellt om man inte är så bekväm med att prova kläder. Men min rekomendation är att ta med sig inte bara den vanliga storleken in i provrummet, utan även en strl större o en strl mindre. På så vis kan man se bättre hur det är tänkt att kläderna ska sitta. Det ska vara bekvämt, knapparna ska inte strama, det ska inte bubbla ut på konstiga ställen och så vidare. Har man för liten eller för stor storlek så blir resultatet ofta bara att man ser större ut än nödvändigt.
    Mycket bra tips.
    Jag har en kompis som alltid köper 1 eller 2 storlekar för litet och alltså ser ut som en stoppad korv.
    Hennes devis är "om jag kommer i det så kan jag ha det". Jo men stretchen är inte till för att man ska kunna ha en storlek mindre, utan för att det ska röra sig mer bekvämt Flört
  • Chicita

Apropå fula ben...
    Dels har jag ett par stora ärr på benen, ett sitter på insidan av höger vad där ett ex till mig (jag var 17 han var 16) lyckades lägga ner ljuddämparen på sin 125cc:are (lätt mc alltså) en gång när vi skulle hoppa av. Så muskeln har smält ihop lite.
    Jag har skrapat sönder knäna flera gånger och har även krossår på skelettet (knäskålarna) med broskbildning så mina knän är helt knöliga. Jag blir i princip aldrig brun hur mycket jag än solar så jag ser bara sådär "blekfet" ut, men om jag lyckas bli mer än grisrosa någon gång så ser det ut som om jag har spindelväv över benen pga alla små-ärr jag har där efter att ha blivit sparkad, trampad, biten, riven mm (har hållit på med hästar i pricip hela livet, fött upp tam-illrar, haft katter, hundar, gått ett år på lantbruksskola osv).

Så vad gjorde jag då för att börja tycka om mina ben?
    Jo jag tatuerade dom...
    Ok det funkar inte för alla, och jag har ingen "fin" tatuering heller...
    Ska lägga upp en bild på den om ett tag så får du se Flört

Nu tycker jag om att visa benen (i alla fall ibland). Och min tatuering lockar alltid fram ett skratt eller ett leende och brukar alltid leda till en konversation - även med främlingar...

• Chicita

Här kommer en dålig bild på min tatuering...
    Jag rekommenderar inte alla att skaffa en, men det var mitt sätt att få självförtroende att visa upp benen.
    Och om någon nu känner att dom vill skaffa en - så är mitt råd att skaffa något som har en historia bakom. Något du själv står för och som representerar dig.

Historien bakom min kossa?
    Tja jag samlar på kossor (porslin, tyg, gardiner, smycken... allt du kan tänka dig) och jag ritar (eller kanske ska säga ritade, för det har inte blivit så mycket av det på sista tiden) barntavlor i tusch och akvarell med serietidningsinspirerade djur.
    Så kossan har jag ritat själv. Funderar på att gå och fylla i linjerna någon gång, för den har bleknat på några ställen och blivit lite flammig.
  • Chicita

hehe.. ibland kan det vara värt att hitta en klännig (eller vilket klädesplagg man nu än har som akilleshäl) som man känner sig bekväm i och sen använda den tills den i princip går sönder...

Jag gillar klänningar som är flikiga i nederkant, så man känner sig lite skyld även om man inte är det. Så klänningen varken är kort eller lång - tja du förstår Flört

Jag gillar inte skjortor. Men sen hittade jag en svart skjorta i stretchtyg (som inte såg ut som om den var stretch) som faktiskt sitter jättebra på mig och det känns inte som att jag har en tvångströja (som jag annars känner mig i skjorta).
    Att gå utanför sin komfortzoon kan ibland vara det man behöver för att hitta något som passar. Så även om du inte köper någon klänning - så prova nu när vårklänningarna kommer och försök se det med öppna ögon som om du tittar på någon annan och inte dig själv

• Chicita
    knyttan skrev 2012-02-21 13:21:09 följande:
    Men om man tänker att man är värd "a million bucks" - då kommer man också att se sån ut...
  • Chicita

Nu ska du inte vara sån FlörtTungan ute

Tunikor med samma passform som klänningar vi pratade om kan vara jättebra för dig. Kolla bara så att du inte får nederkanten precis där du är som bredast över rumpan/höfterna.
    Försök hitta toppar som är insvängda i midjan och gärna har en markerad midja, eller använd skärp för att göra en midjemarkering.
    Framhäv dom bitar som är snygga och som du gillar, och undvik sånt som drar ögonen till dina bredaste ställen.
    Att tänka på att inte ha skor/ stövlar som slutar precis där du känner dig tjockast är ju ett bra råd att ta till sig. Och samtidigt en låg kilklack som kan göra underverk med hållning och hur benen uppfattas, även om du har byxor på dig Flört

Fjärilsärmar på tröjor, blusar, toppar är smickrande för oss som inte har pinnsmala överarmar. Men dom ska sluta vid armbågen, inte mitt på armen.
    Undvik rundhalsade toppar, satsa på V-ringat
    Ja det var en sammanställning av råd hittills...

(ser du hur mycket råd du har fått i tråden - som ändå inte har med klänningar att göra) Flört

• Chicita

Om du har lång överkropp så är det ännu viktigare att du ska ha skärpet i midjan alltså inte under bysten.
    Midjan sitter inte under tuttarna ju, utan är stället i  ungefärlig höjd med naveln som är det smalaste på din överkropp Flört

Någonstans i början av 2000-talet så fick någon för sig att midjan satt mellan tuttarna och revbenskanten. Men det är helt fel Tungan ute

Leta inte efter A-line formade kläder, utan efter timglasform, alltså sådana som har en väl defenierad midja.

När de gäller byxor så skulle jag välja en byxa med vidare (raka kanske) ben och smal passform över magen, gärna satsa på hög midja för att förlänga benen

• Chicita

Midjan är nästan rätt på dig Flört (på bilden alltså) Eftersom bilden är tagen lite snett uppifrån så ser det ju ut som att det är precis under bysten. Men det är ett par cm längre ner... Inte så långt som till nästa streck dock.
    Om din byst hänger långt ner också så kan du behöva en bättre bh eller rätt storlek om du hör till den stora skara som har fel storlek på bh'n.
    Ungefär en knapp ner så att säga - är din midja..., kanske aningen under den också, det är lite svårt att se på den bilden... Men inte direkt under bysten i alla fall...

Det enda som väl egentligen är "fel" på bilden är din top/tröja (den rödaktiga) som slutar där du är som bredast och alltså drar blicken dit. Och den är också lite lång om du vill göra att benen ser längre ut. Den borde inte vara längre än din cardigan. Eller 5-10 cm längre än den är nu. Glad

• Chicita

Naveln är ju bara ett riktmärke, vissa har lågt sittande navel, andra högt.
    Min midja är ungefär 7 cm under bh-kanten och min navel är ett par cm under midjan. Häng inte upp dig på naveln nu Flört

Kolla figurerna här
    www.ellos.se/CustomerSupport/Smartguide.aspx&CategoryId=15030
    Du ser att det är lite skillnad mellan vart dom har ritat ut mått under byst och midjan.
    Vissa tror att midjan verkar sitta ända uppe under armhålorna typ och det gör den inte, men den sitter inte så långt ner som vi har fått lära oss att tro heller när det dök upp byxor med "låg midja" (vilket oftast är byxor som ska sitta på höften, inte i midjan)

Svar på tråden Hjälp, hur ska jag klä mig?! (Ej bröllopsrelaterad)