Inlägg från: knyttan |Visa alla inlägg
  • knyttan

Hjälp, hur ska jag klä mig?! (Ej bröllopsrelaterad)

Du har ju en fin och välproportionerad kropp!! Skäms inte över den!
    En sak man ska tänka på när man är storbystad är att man ska försöka "dela upp" bröstet på olika sätt, tex med v-rigningar, skjortor och koftor. På bilden har du mao gjort helt rätt, även om jag skulle rekommendera lite piffigare färger och kanske något smycke. Men tighta  enfärgade rundhalsade tröjor som går upp i halsen går bort!
    Jätteviktigt är också att kläderna har rätt storlek, och det är svårt att få till, speciellt om man inte är så bekväm med att prova kläder. Men min rekomendation är att ta med sig inte bara den vanliga storleken in i provrummet, utan även en strl större o en strl mindre. På så vis kan man se bättre hur det är tänkt att kläderna ska sitta. Det ska vara bekvämt, knapparna ska inte strama, det ska inte bubbla ut på konstiga ställen och så vidare. Har man för liten eller för stor storlek så blir resultatet ofta bara att man ser större ut än nödvändigt.
    Du har samma problem som jag med en midja högt under bysten och korta ben som får "underdelen av överkroppen" att se längre ut. Förläng benen genom att välja byxor med hög midja. Absolut no-no till sådant som går under naveln. Klockade kjolar som slutar under knät funkar säkert också.
    Tänk också på att mörka färger förminskar och ljusa gör större. Det innebär inte att man helt ska unvika vitt om man inte är pinnsmal, men man kan försöka dela av kroppen med tex en mörkare kavaj över en ljus topp osv. Helt svart låter det som om du ska undvika med tanke på de färger du har skrivit att du har...

• knyttan
    Anonym (noll koll) skrev 2012-02-21 12:40:37 följande:
    Och det är mer mina otroligt tjocka vader som stör mig, inte mina obefintliga fotleder, även om jag kan sakna dem ibland också Tungan ute Mina vader är större än min sambos, och han är 2m lång och väger 140kg, han är stor! Jag längtar inte så pass mycket efter att få bära kjol eller klänning att jag kommer spendera timmar och åter timmar på att hitta rätt kjol eller klänning. Jag har hittills aldrig gjort det, för jo, nog har jag varit på jakt efter det ibland då mina vänner eller min familj tyckt att "Men nog måste du ha en fin klänning till midsommar" tex.
    Ok nu verkar du ju vara ganska övertygad om att kjol och klänning inte är något för dig. Men att jämföra sig med en kille är bara dumt eftersom de oftast har väldigt spinkiga vader, oavsett hur stora och tjocka de är annars. Det är bara en myt att kvinnor "ska" vara mindre och mer finlemmade över hela skalan... kortare och mindre fötter, ja, men sen tar det slut! Visste ni tex att de där fotona som finns på strumpbyxeförpackningarna nästan alltid är av kill-ben? Japp! Kvinnoben anses inte ha de "rätta" proportionerna, så därför använder man killmodeller till detta då deras ben är smalare och längre. SÅ sjukt är vårt samhälle!!
    Om det nu har övertygat dig bara en aningens aning till att det inte är dig det är fel på så skulle jag vilja tipsa om att skaffa heltäckande svarta strumpbyxor till att prova kjol och klänning i till att börja med. Det får benen att se mycket smalare ut. Tänk i så fall också på att inte använda skor som slutar presis vid vristen eller klipper av benen mitt på vaden. Leggins är också en bendödare för alla som har korta och tjocka ben.

Och sen ska man tänka på det här som jag läste här om dagen:
    "Style is only about one thing: you are worth the effort!"
    Tänker man att man inte är värd mer än en noppig jympabyxa så kommer man aldrig se ut som mer än en sådan heller. Men om man tänker att man är värd "a million bucks" - då kommer man också att se sån ut...
  • knyttan
    Anonym (noll koll) skrev 2012-02-21 14:29:10 följande:
    Tunikor är ingen favorit heller, då mina ben ser ännu kortare ut i tunikor och de är redan så korta att det behövs inte Tungan ute Jag har väldigt lång överkropp i förhållande till benen, vilket kanske inte syns riktigt lika bra på bilden som i verkligheten. Använder jag tex då en tunika som är markerad under bysten, så får jag väldigt lång "mellankropp" och jag tycker det ser lite lusigt ut. Det kanske bara är jag som uppfattar det så.. jag vet inte haha
    Ja, det var precis det jag menade med lång "nederdel av överkroppen" Tungan ute Jag har precis samma problem! Det du ska göra är att markera midjan, inte precis under bysten för det får en (eller iaf mig) att se ut som om jag vore gravid i 7:e månaden, utan lite längre ned. Det är bara ett par centimeter, but it makes all the difference!

Och nu vill du ju inte alls ha klänning, tror bara det var så att vi ville heja på dig till att försöka prova det, men man ska ju självklart inte tvinga sig till att använda sånt man inte trivs i bara för att! Glad
    Som jag sa, försök hitta jeans o byxor med lite högre midja, var inte rädd för att använda sådant som sitter åt över rumpan, men försök få tröjkanten att inte sluta där du är precis som bredast.Försök också hitta byxor och jeans som är högre än den punkten.
    Ett tips för att få längre ben är att ha skor med klack (kilklack gillar du ju, så det är inga problem vad jag förstår) och sedan ha lite vidare raka byxor som faller över skon. Det är viktigt att byxorna inte är för korta, då försvinner effekten, utan de ska gå hela vägen ner till golvet när du har skor på dig.
    Slag och uppvik på byxor ska du absolut undvika, men det låter som om en bootcut modell på jeans skulle kunna passa bra på dig, det brukar funka på oss kurviga. Om du ska leta efter jeans så har Levis en modell som heter bold curve som är speciellt anpassad för kvinnor med breda höfter, finns med olika modeller, både bootcut och raka ben. Sitter som en smäck på mig, så det kanske kan vara ngt att prova?
Svar på tråden Hjälp, hur ska jag klä mig?! (Ej bröllopsrelaterad)