• Anonym (noll koll)

Hjälp, hur ska jag klä mig?! (Ej bröllopsrelaterad)

Jag väljer att vara anonym eftersom detta är något som är väldigt känsligt för mig. Jag är inte alls bekväm med mig själv eller min kropp (jag jobbar på det/den). Nu är det dags för en av de värsta sakerna jag vet - köpa nya kläder. Vanliga vardagskläder. Tröjor, byxor. Dels för att jag tycker det är väldigt, extremt tråkigt att titta på kläder och pröva, det har jag alltid tyckt, även när jag vägde hälften av vad jag gör idag, och dels för att jag har ingen aning om vad jag passar i.

Jag är ca 160cm lång och mina mått är ungefär dessa:
    Byst - 115cm
    Midja - 100cm
    Höfter - 125cm

Jag är ganska "smal" upptill över axlarna, inte bredaxlad, och trots att jag ju har en hel del mage, så är midjan ganska markerad.

Är det någon som har några tips på hur jag bör klä mig för att dölja min mage och inte se tjockare ut än vad jag redan är? Vad skulle en kort tjej med generösa former passa i?

Även färgmässigt, vad ska man välja för färger? Jag har gröna ögon och rödbrunt hår, lite fräknar. Som det är nu klär jag mig i stort sett bara i svart, ska jag fortsätta med det?

Alla tips och råd mottages väldigt tacksamt!

Men tips som att gå till butiker och få hjälp av de som jobbar där undanbedes, då jag redan prövat det och gick hem ännu mer förvirrad och kände mig väldigt ful och dålig, då jag nog aldrig fått så många, ja elaka rent utav, kommentarer.

• Svar på tråden Hjälp, hur ska jag klä mig?! (Ej bröllopsrelaterad)
  • Chicita
    knyttan skrev 2012-02-21 13:21:09 följande:
    Men om man tänker att man är värd "a million bucks" - då kommer man också att se sån ut...
  • Dejli
    knyttan skrev 2012-02-21 13:21:09 följande:
    Ok nu verkar du ju vara ganska övertygad om att kjol och klänning inte är något för dig. Men att jämföra sig med en kille är bara dumt eftersom de oftast har väldigt spinkiga vader, oavsett hur stora och tjocka de är annars. Det är bara en myt att kvinnor "ska" vara mindre och mer finlemmade över hela skalan... kortare och mindre fötter, ja, men sen tar det slut! Visste ni tex att de där fotona som finns på strumpbyxeförpackningarna nästan alltid är av kill-ben? Japp! Kvinnoben anses inte ha de "rätta" proportionerna, så därför använder man killmodeller till detta då deras ben är smalare och längre. SÅ sjukt är vårt samhälle!!
    Ja, och särskilt på det sätt som TS beskriver att det är en "stor" kille tolkar jag det inte som att han är väldigt muskulös och vältränad. På män sätter sig fettet ofta runt magen, medan många kvinnor får det mer fördelat över kroppen, uppifrån och ner. Så en stor kille behöver inte ha större vader än en mindre. De män som har stora ben/vader är de som har muskler där.

TS: Jag förstår att du inte längtar efter klänning, men din fråga var vad du skulle klä bäst i, och jag tror att en klänning i rätt snitt skulle vara otroligt smickrande för dina former. Oavsett om du tycker om det eller inte ;)
  • Anonym (noll koll)

Jag ber väl om ursäkt då för att jag jämförde mig med min sambo och han är stor, stor som i muskler och har gigantiska vader (inte spinkiga), han ser definitivt inte ut som benen på strumpbyxförpackningar, och visst han har lite kärlekshandtag vid midjan. Jag tycker faktiskt inte att det är så roligt att när vi går brevid varandra, så ser mina vader större ut än hans, för de är stora! Det får mina att se ännu större ut och ja, vi är oftast tillsammans då vi har samma vänner och umgås alltid alla tillsammans.

Och även om jag kanske skulle passa bäst i en klänning, så skulle jag få sitta inne själv då, för jag kommer inte börja använda klänningar och kjolar till vardags. Så är det bara. Jätteroligt för er om ni tycker det är fint, bekvämt och tycker om att använda det. Det är ju toppen, men jag tycker inte om det. Jag har aldrig gillat klänningar och kjolar och tvivlar starkt på att jag kommer börja göra det inom en snar framtid heller.

Självklart, jag frågade vad jag passar bäst i, men om de betyder att jag ska gå runt i klänning och kjol, då fortsätter jag hellre klä mig som jag klätt mig tidigare. Jag trodde faktiskt att det fanns andra alternativ också, olika typer av tröjor och främst byxor osv som jag kanske kunde passa i.

Men tack så mycket för er tid, om jag någon gång vaknar upp och känner för en klänning eller kjol, så ska jag definitivt tänka på allt ni skrivit här Glad

• Chicita

Nu ska du inte vara sån FlörtTungan ute

Tunikor med samma passform som klänningar vi pratade om kan vara jättebra för dig. Kolla bara så att du inte får nederkanten precis där du är som bredast över rumpan/höfterna.
    Försök hitta toppar som är insvängda i midjan och gärna har en markerad midja, eller använd skärp för att göra en midjemarkering.
    Framhäv dom bitar som är snygga och som du gillar, och undvik sånt som drar ögonen till dina bredaste ställen.
    Att tänka på att inte ha skor/ stövlar som slutar precis där du känner dig tjockast är ju ett bra råd att ta till sig. Och samtidigt en låg kilklack som kan göra underverk med hållning och hur benen uppfattas, även om du har byxor på dig Flört

Fjärilsärmar på tröjor, blusar, toppar är smickrande för oss som inte har pinnsmala överarmar. Men dom ska sluta vid armbågen, inte mitt på armen.
    Undvik rundhalsade toppar, satsa på V-ringat
    Ja det var en sammanställning av råd hittills...

(ser du hur mycket råd du har fått i tråden - som ändå inte har med klänningar att göra) Flört

• Anonym (noll koll)

Haha nej, nog vet jag att det var fler råd också Flört Men de flesta rör kjol, klänning eller överkroppen och det tolkade jag lite som att vill jag inte ha kjol eller klänning, så får jag helt enkelt se tjock och klumpig ut på nederdelen av kroppen. Det finns verkligen ingen viss typ av jeansmodell man kan satsa på? Passar man inte i byxor överhuvudtaget om man är lite större med korta ben?

Tunikor är ingen favorit heller, då mina ben ser ännu kortare ut i tunikor och de är redan så korta att det behövs inte Tungan ute Jag har väldigt lång överkropp i förhållande till benen, vilket kanske inte syns riktigt lika bra på bilden som i verkligheten. Använder jag tex då en tunika som är markerad under bysten, så får jag väldigt lång "mellankropp" och jag tycker det ser lite lusigt ut. Det kanske bara är jag som uppfattar det så.. jag vet inte haha

Stövlar använder jag aldrig, så det behöver jag inte ens fundera på, men det var ett jättebra tips annars. Det finns inga stövlar som mina vader ryms i faktiskt. Alla skaft är alldeles för snäva. Jag använder oftast kilklack till vardags, men hög kilklack, från 7-8cm och uppåt. Det trivs jag bra med, både bekvämt och snyggt tycker jag Glad

Jag ska dock köpa på mig lite fler V-ringade tröjor då och inte bara svarta! Solig

• Chicita

Om du har lång överkropp så är det ännu viktigare att du ska ha skärpet i midjan alltså inte under bysten.
    Midjan sitter inte under tuttarna ju, utan är stället i  ungefärlig höjd med naveln som är det smalaste på din överkropp Flört

Någonstans i början av 2000-talet så fick någon för sig att midjan satt mellan tuttarna och revbenskanten. Men det är helt fel Tungan ute

Leta inte efter A-line formade kläder, utan efter timglasform, alltså sådana som har en väl defenierad midja.

När de gäller byxor så skulle jag välja en byxa med vidare (raka kanske) ben och smal passform över magen, gärna satsa på hög midja för att förlänga benen

• knyttan
    Anonym (noll koll) skrev 2012-02-21 14:29:10 följande:
    Tunikor är ingen favorit heller, då mina ben ser ännu kortare ut i tunikor och de är redan så korta att det behövs inte Tungan ute Jag har väldigt lång överkropp i förhållande till benen, vilket kanske inte syns riktigt lika bra på bilden som i verkligheten. Använder jag tex då en tunika som är markerad under bysten, så får jag väldigt lång "mellankropp" och jag tycker det ser lite lusigt ut. Det kanske bara är jag som uppfattar det så.. jag vet inte haha
    Ja, det var precis det jag menade med lång "nederdel av överkroppen" Tungan ute Jag har precis samma problem! Det du ska göra är att markera midjan, inte precis under bysten för det får en (eller iaf mig) att se ut som om jag vore gravid i 7:e månaden, utan lite längre ned. Det är bara ett par centimeter, but it makes all the difference!

Och nu vill du ju inte alls ha klänning, tror bara det var så att vi ville heja på dig till att försöka prova det, men man ska ju självklart inte tvinga sig till att använda sånt man inte trivs i bara för att! Glad
    Som jag sa, försök hitta jeans o byxor med lite högre midja, var inte rädd för att använda sådant som sitter åt över rumpan, men försök få tröjkanten att inte sluta där du är precis som bredast.Försök också hitta byxor och jeans som är högre än den punkten.
    Ett tips för att få längre ben är att ha skor med klack (kilklack gillar du ju, så det är inga problem vad jag förstår) och sedan ha lite vidare raka byxor som faller över skon. Det är viktigt att byxorna inte är för korta, då försvinner effekten, utan de ska gå hela vägen ner till golvet när du har skor på dig.
    Slag och uppvik på byxor ska du absolut undvika, men det låter som om en bootcut modell på jeans skulle kunna passa bra på dig, det brukar funka på oss kurviga. Om du ska leta efter jeans så har Levis en modell som heter bold curve som är speciellt anpassad för kvinnor med breda höfter, finns med olika modeller, både bootcut och raka ben. Sitter som en smäck på mig, så det kanske kan vara ngt att prova?
  • Anonym (noll koll)

Men alltså... min midja, om jag markerar den, så blir det mellan naveln och just under bysten. Det ser alltså mer ut som att jag markerat under bysten än i midjan. Där är jag som allra smalast. Ska man markera över naveln, så blir det där jag är som bredast över magen, det är inte alls snyggt. Har jag helkonstig midja då eller tänker jag helt fel? haha Kan midjan vara där man är som bredast?

Där jag markerat med grön är jag som smalast över magen, där går som in på sidorna och när jag var smal så var det samma sak, alltid där som midjan sett ut att sitta på mig. Där jag markerat med rött är min navel och där är jag som allra bredast. Där har jag massa fett som bara hänger och dallrar och putar ut. Markerar jag där, så ser man riktigt hur stor magen är, men ska jag andå göra det? Där jag markerat med blått börjar mina ben och gult, ungefär där är jag som bredast över höfterna och rumpan. Jag har riktiga miniatyrben, alla kvinnor i min släkt har det.

Jag uppskattar verkligen att ni försöker heja på mig, missförstå mig inte, men just kjol och klänning är en öm punkt, har alltid varit, eftersom jag inte tycker om det och jag tycker det ofta känts som att jag som tjej "måste" tycka om det och klä mig i det, trots att jag absolut inte vill.

Tack så mycket för tipsen om jeans, ska se om jag kan hitta några sådana att pröva Glad Jeansen jag har på bilden är inte helt fel då ändå, de kan få stanna i garderoben. Det syns inte på bilden då jag inte har skor på mig och sovlinnet på mig, men de är höga i midjan och nästan raka i benen, lite bootcut, och går ner över skorna, ända ner till golvet.

Usch, det känns som att jag kommer måsta spendera en hel del pengar kläder. Jag hatar att göra det, speciellt när man inte har pengar (är arbetslös) Tungan ute
  • Chicita

Midjan är nästan rätt på dig Flört (på bilden alltså) Eftersom bilden är tagen lite snett uppifrån så ser det ju ut som att det är precis under bysten. Men det är ett par cm längre ner... Inte så långt som till nästa streck dock.
    Om din byst hänger långt ner också så kan du behöva en bättre bh eller rätt storlek om du hör till den stora skara som har fel storlek på bh'n.
    Ungefär en knapp ner så att säga - är din midja..., kanske aningen under den också, det är lite svårt att se på den bilden... Men inte direkt under bysten i alla fall...

Det enda som väl egentligen är "fel" på bilden är din top/tröja (den rödaktiga) som slutar där du är som bredast och alltså drar blicken dit. Och den är också lite lång om du vill göra att benen ser längre ut. Den borde inte vara längre än din cardigan. Eller 5-10 cm längre än den är nu. Glad

• Anonym (noll koll)

Nej, som jag skrev så ser det nästan ut som att midjan är direkt under bysten om jag markerar den, eftersom den är så pass långt upp. Haha på bilden har jag ingen bh på mig, så när jag har det är bysten högre upp Flört och då är ju inte midjan direkt under bysten, men ändå högt upp.

Som jag skrev så har jag på mig mitt sovlinne på bilden, som jag brukar sova i alltså, ingen bh och en kofta (cardigan) som inte brukar användas. Lite dumt kanske, men ville bara få in en bild Tungan ute

Jag menar alltså inte direkt under bysten, men att min midja är högre upp än mitten av magen, eller hur jag nu ska förklara. Lite svårt. Därför tänker jag att det kanske blir fel om jag markerar över naveln, där jag är som bredast?, även om det är på mitten så att säga.

Och angående linnet igen, om det var 5-10cm längre, skulle inte mina ben se väldigt korta ut då? Eller tänker jag helt fel då?

Ni märker ju, jag har verkligen noll koll Skrikandes Flört haha

• Anonym (noll koll)

Och det är ju främst magen, där kring naveln, där det är dallrigt och putar, som jag helst vill dölja. Har jag på mig en cardigan likt den på bilden eller ett skärp eller något, så syns ju verkligen putmagen. Jag har flera barn och Gravid-magarna var inte snäll mot huden. Även om jag har alldeles för mycket fett på magen, så är det också som löst skinn nästan som dallrar. Fettet putar och skinnet dallrar.

• Chicita

Naveln är ju bara ett riktmärke, vissa har lågt sittande navel, andra högt.
    Min midja är ungefär 7 cm under bh-kanten och min navel är ett par cm under midjan. Häng inte upp dig på naveln nu Flört

Kolla figurerna här
    www.ellos.se/CustomerSupport/Smartguide.aspx&CategoryId=15030
    Du ser att det är lite skillnad mellan vart dom har ritat ut mått under byst och midjan.
    Vissa tror att midjan verkar sitta ända uppe under armhålorna typ och det gör den inte, men den sitter inte så långt ner som vi har fått lära oss att tro heller när det dök upp byxor med "låg midja" (vilket oftast är byxor som ska sitta på höften, inte i midjan)

Svar på tråden Hjälp, hur ska jag klä mig?! (Ej bröllopsrelaterad)