• Anonym (Vill mer)

Starta eget?

Hur gör man när man vill starta eget?

Om man tex vill ha en bröllopsbutik, vilka kunskaper krävs?
    Ska man importera, hur gör man då?
    Hur hittar man försäljare?

Jag vill mer här i livet än att bara gå.............. Jag vill vara min egen.

Men hur och vart börjar man?

Snälla ge mig alla råd, tips och kunskaper ni har för att hjälpa mig!
  • Svar på tråden Starta eget?
  • Chicita

Att hitta grossister är nog det minsta problemet.
    Besök bröllopsmässor mm så får du snart kontakter.

Svårare är det väl att få ihop ett lager. Det krävs rätt stora investeringar. Både i affärens utseende och i sortiment.
    Även kunskap, du kan behöva en utbildad sömmerska (även om du själv kanske har sådana kunskaper så är det långt ifrån säkert att du kommer ha tid att ändra klänningar).

Har du erfarenhet att driva företag? Annars kanske en "starta eget-kurs" skulle vara något för dig att börja med, och ta kontakt med almi företagspartner och få hjälp med tips och råd för hur du ska komma igång

Lycka till

• Anonym (Vill mer)

Tack för ditt svar!

Är det fler som kan dela med sig ??????????

• passionsblomman

Jag skulle också rekommendera dig att gå en starta eget kurs. Är du arbetslös? För isåfall brukar Arbetsförmedlingen ordna ganska omfattande heltidskurser, där man med a-kassan i behåll får hjälp att faktiskt gå igenom sin idé och vad man behöver för att komma igång. Man arbetar alltså under kursen med sin egen affärsidé. På så vis får man förhoppningsvis klart för sig vilka steg man behöver ta för att förverkliga sina drömmar och förankra dem i verkligheten. Annars kommer man kanske underfund om att man behöver byta idé.

Annars finns det gott om kurser på de flesta orter, -inte minst små, där man gärna ser att invånarna startar egna företag. Kolla med din kommun och med ALMI vad som finns där du bor. Jag tror du behöver få bolla och prata med folk just där du finns, för att få bra input och komma vidare.

Det är bra att ha drömmar och en längtan åt något håll. Det är början.
    Att få hjälp med affärsplan och realistiska beräkningar och en konkret plan, är jätteviktigt. Jag håller själv på för fullt, med att brainstorma, sortera, sålla och lägga pusslet jag vill ska bli min framtid.

Lycka till!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • bbeauty

Hejhej!
    Här kommer ett sent svar med lite länkar som tips =)

http://www.grossist.se/

http://www.grossistkatalogen.se/

Har iofs ingen aning om det finns något bra där men ialla fall något! =)

Hur går det med allt? Är också lite sugen på något sådant... =)
    Lycka till önskar jag dig!

(och håll oss uppdaterade om hur det går!) 

Svar på tråden Starta eget?