Jag skulle också rekommendera dig att gå en starta eget kurs. Är du arbetslös? För isåfall brukar Arbetsförmedlingen ordna ganska omfattande heltidskurser, där man med a-kassan i behåll får hjälp att faktiskt gå igenom sin idé och vad man behöver för att komma igång. Man arbetar alltså under kursen med sin egen affärsidé. På så vis får man förhoppningsvis klart för sig vilka steg man behöver ta för att förverkliga sina drömmar och förankra dem i verkligheten. Annars kommer man kanske underfund om att man behöver byta idé.
Annars finns det gott om kurser på de flesta orter, -inte minst små, där man gärna ser att invånarna startar egna företag. Kolla med din kommun och med ALMI vad som finns där du bor. Jag tror du behöver få bolla och prata med folk just där du finns, för att få bra input och komma vidare.
Det är bra att ha drömmar och en längtan åt något håll. Det är början.
Att få hjälp med affärsplan och realistiska beräkningar och en konkret plan, är jätteviktigt. Jag håller själv på för fullt, med att brainstorma, sortera, sålla och lägga pusslet jag vill ska bli min framtid.
Lycka till!