• Nyår2012

Vintageklänning och vinterbrudar?

Hej!

Nyårsafton 2012 så ska jag bli fru och det ska bli helt fantastiskt underbart! Har så smått börjat leta efter klänning men måste erkänna att jag har jättesvårt att hitta något i min smak. Tubklänning i all ära men det känns inte aktuellt för mig. Jag har tyvärr ingen glasklar bild över vad jag söker men tänk vintage, gärna armar, spets, kvinnligt, vinter...

Jag är ganska lång och smal och vill inte ha någon tantig modell. Är det någon mer än jag där ute som är inne på samma spår som jag och som kanske dessutom har tips om affärer eller webbsidor där man kan hitta liknande. Tacksam för hjälp.

Lägg gärna upp bild på er klänning om ni har någon i denna stilen. TACK!

• Svar på tråden Vintageklänning och vinterbrudar?
  • Anna86

Klänningen jag just postade är köpt i London på 80-talet och var gammal redan då. Sedan dess har den hängt oanvänd hos en kvinna i Lysekil innan den hamnade hos mig via Blocket.

Mina skor är nya och från Peter Kaiser.
  • IkaMus
    Willow skrev 2012-02-25 12:58:47 följande:
    Harligt med fler av oss, roligt att fa nagra svenska tjejer att bolla ideer med och byta inspirationer! Vi kommer oxo ha en hel del gammal musik, som var forsta dans har vi funderat pa Louis Armstrong & Ella Fitzgerald Cheek to cheek, Frank Sinatra Fly me to the moon eller nat i den stilen...
    IkaMus skrev 2012-02-23 23:06:53 följande:
    Klänningen är fantastisk Willow. Har du en bild på skorna med? Vi har en ganska klar bild över vilken stil vi vill ha, men det känns som att man får leta lite utanför Sveriges gränser. Här finns två andra bloggar med inspiration, inte enbart vintage, men mycket fint! www.polkadotbride.com och www.oncewed.com
    Har kommer en bild pa skorna 

Jag alskar oncewed sidan oxo! kolla in snippetandink.com valdigt mycket fint dar!

Inte ännu en sida att bli beroende av! Tur att vi ska ut i öknen snart utan varesig internet eller mobilmottagning. Jag behöver nog lite paus från allt bröllopsplanerande. Jättefina skor. Något sånt skulle jag vilja ha fast i annan färg. Var kommer de ifrån?
  • Willow
    IkaMus skrev 2012-02-28 00:14:15 följande:
    Inte ännu en sida att bli beroende av! Tur att vi ska ut i öknen snart utan varesig internet eller mobilmottagning. Jag behöver nog lite paus från allt bröllopsplanerande. Jättefina skor. Något sånt skulle jag vilja ha fast i annan färg. Var kommer de ifrån? 
    He he, jag vet! Jag kan ge dig annu fler sidor att bli beroende av
    Skorna kommer fran Kurt Geiger, hittade dem pa rea dessutom £35 (ca 350kr) fast jag tror dem bara har marinbla och en typ morkrosa. Men vart att kolla deras sida iaf, dem har stort utbud pa skor, googla kurt geiger.
    Ha en trevlig semester och paus i brollopsplaneringen! 
  • IkaMus

Du får gärna ge fler sidtips! Jag får nog åka till London på skoshopping när jag är tillbaka i Sverige. Jag hittade de rosa för €29, men tycker att de är för starka i färgen. Jag skulle vilja ha ett par skor i den rosa färgen som acne har på sina påsar. Inga specifika krav här inte... Tack! Semestern kommer lägligt!

• Willow

Ok, nagra fler allmanna tips till brollopsinspiration...
    www.100layercake.com/
    ruffledblog.com/
    greenweddingshoes.com/
    vintagestyleweddings.blogspot.com/
    rusticweddingchic.com/real-rustic-country-weddings
    www.lovemydress.net/

Angaende skor, tror sakert att du hittar nat om du aker till London, det finns hur mycket utbud som helst och tror sakerligen att du hittar nat i ratt farg, haller med om att dem rosa ar for starka i fargen. Dem ser faktiskt mer ut som en urtvattad rod farg. Du far hojta om du kommer sa skickar jag en lista med lite tips till dig, hjalper mer an garna till! Ska halla utkik efter skor och ser jag nat sa postar jag har. Ha en harlig semester 

• September12

Willow!
    Råkade se att du bor i London och kan ha tips om var man kan köpa brudskor. Jag ska nämligen till London i maj och har försökt hitta adresser och affärer via nätet men det har inte gått så bra. Har du något bra tips på var man ska leta? Är även på jakt efter ett snytt smycke att ha i håret!

• Willow
    September12 skrev 2012-03-01 15:13:34 följande:

Willow!
    Råkade se att du bor i London och kan ha tips om var man kan köpa brudskor. Jag ska nämligen till London i maj och har försökt hitta adresser och affärer via nätet men det har inte gått så bra. Har du något bra tips på var man ska leta? Är även på jakt efter ett snytt smycke att ha i håret!

Hej September12!
    Jag ar val kanske inte den basta pa att peka ut butiker endast for klassiska vita brudskor, men kan ge tips pa allmanna skobutiker i alla fall. Sen beror det ju pa budget ocksa.
    Det finns en gata i centrala London, nara Bond Street Tube station som heter South Molton Street - den gatan har bl.a dessa skobutiker:
    Kurt Geiger - www.kurtgeiger.com/
    Office - www.office.co.uk/
    Reiss - www.reissonline.com/ egentligen inte skobutik, utan mer klader men dem gor skor och accessoarer
    Moda in Pelle - www.modainpelle.com/
    Jones - www.jonesbootmaker.com
    Dune - www.dune.co.uk/
    Bertie - www.bertieshoes.com

Och for harsmycke sa har du aven Butler & Wilson pa samma gata - www.butlerandwilson.co.uk/

Jag skickar ett PM med mer tips sa blir inte denna post allt for lang.
  • Annalyn Claire

Jag älskar vintage!! Min klänning håller just nu på att bli uppsydd av olika vintage material av en sömmerska här i Seattle! Ska försöka lägga upp en bild på en av "skisserna" av klänningen i helgen!

• say yes
    Willow skrev 2012-03-16 20:36:07 följande:
    Tankte pa er Vintage brudar nar jag sag denna vackra klanning. Den ar sa otroligt vacker och till ett sant bra pris - det ar sa att man blir lite misstanksam dock, ar det for bra for att vara sann... Ja ja, jag lamnar bild och lank till er sa ni far se den och kolla upp sjalva,  kanske passar den nan av er!
    www.dinnel.com/products/Sleeveless-Scoop-Tran...
    Willow! Jag skall till London den 23e Mars. Kan du tipsa om bra vintage affärer, marknader och 2nd-hand affärer i London-området?? Hade vart sååå tacksam!!
  • malin martin

jag gifte mig 25/2 och hade inte heller tänkt mig en tub klänning. Vi va runt på några brudbutiker och kollade, hittade en klänning som uppfyllde alla andra önkemål. Sömmerskan sydde om den lite från helt rak tub till hjärtformad .... blev jättenöjd med det och är glad att jag ändå provade en tubklänning. 

här kommer en bild också;

• Nyår2012
    Willow skrev 2012-03-16 20:36:07 följande:
    Tankte pa er Vintage brudar nar jag sag denna vackra klanning. Den ar sa otroligt vacker och till ett sant bra pris - det ar sa att man blir lite misstanksam dock, ar det for bra for att vara sann... Ja ja, jag lamnar bild och lank till er sa ni far se den och kolla upp sjalva,  kanske passar den nan av er!
    www.dinnel.com/products/Sleeveless-Scoop-Tran...

Superfin! Var i stockholm för en tid sedan och knatade runt i alla brudbutiker för att få bekräftat att där absolut inte finns något för mig. Helt otroligt egentligen.  Hur svårt ska det vara, finns det inga återförsäljare i sverige som gillar denna stilen?? Det finns en efterfrågan!
  • Willow
    Nyår2012 skrev 2012-03-17 21:19:57 följande:
    Superfin! Var i stockholm för en tid sedan och knatade runt i alla brudbutiker för att få bekräftat att där absolut inte finns något för mig. Helt otroligt egentligen.  Hur svårt ska det vara, finns det inga återförsäljare i sverige som gillar denna stilen?? Det finns en efterfrågan!
    Nu ar jag ju inte bosatt i Sverige, men efter att ha gjort research online och hort mig for sa verkar det inte finnas nan butik i Sverige som leverar for detta. Jag vill inte lata negativ och nedlatande, men det kanns som att Sverige ligger pa bakfoten vad galler brollopsmode - inte alla vill ha en strapless a-line klanning, men det verkar som att det ar dem enda alternativen som finns... Jag ar ocksa saker pa att efterfragan finns i Sverige, men om ingen levererar till den sa kommer marknaden inte heller utvecklas.... Fram for mer akta vintage och vintage inspirerade
     brudklanningar!
  • Willow
    say yes skrev 2012-03-16 22:57:04 följande:
    Willow! Jag skall till London den 23e Mars. Kan du tipsa om bra vintage affärer, marknader och 2nd-hand affärer i London-området?? Hade vart sååå tacksam!!
    Markanader som ar bra:
    Spitalfield Market - Liverpool Street Station. Marknaden ar dar pa sondagar, och du har aven Sunday Up Market i Truman Brewery nara Brick Lane - allt ar i samma omrade. Om du bara googlar Sunday Up Market sa hittar du mer information. Hela omradet runt dar ar fullt av marknader och massor av second hand/vintage shops. 
    Du har aven Columbia Road Flower Market som ar pa sondagar, gang avstand fran Spitalfield och Brick Lane omradet. Brick Lane har manga vintage butiker.
    Lordagar ar bra for Broadway market - en traditionell gammaldags marknad, bade farmers market och andra saker, allt fran mat. ost, kott, fisk, cakes, smycken, vintage klader, inramade fjarilar - you name it they have it typ! Alla dessa ligger i ostra London.
    Fredagar och Lordagar har du Portobello Market i Notthing Hill, jag tycker den ar battre pa fredagar, du har inte lika manga utstallare men du har battre utstallare pa en fredag, mindre folk - vilket betyder battre forutsattningar att hitta nat bra till battre pris. (Vastra London)
    Googla alla namnen sa hittar du var dem ligger i relation till vart du kommer att bo.
  • say yes

Tack så mycket för hjälpen nyår 2012!! Skall bli kul o komma dit och upptäcka lite

• Goabullen

Hej! Hur går det för er brudar? Nån som hittat nån vintageklänning som vill dela med sig? Jag fick min uppsydda "Vintage"-klänning från etsy häromdan. Den känns bra - lite lång bara så den ska sys upp lite

Svar på tråden Vintageklänning och vinterbrudar?