• MsChevy

Frisör i Ödeshögstrakten???

Vi ska gifta oss nästa år i Alvastra, men vi bor utanför Västerås. Därför hoppas jag att ni tjejer (o killar) som bor i trakten kan tipsa mig om nån duktig frisör/sminkör i trakten Ödeshög/Vadstena/Motala/Mjölby, m.m. Gärna både för herr- o damfrisering o gärna nån som är lite haj på 50-talet.
    Det kan även vara en duktig privatpersonGlad

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Frisör i Ödeshögstrakten???
  • hsmamma

Mothårs i Väderstad är toppenbra

• Tessan o Tobbe

Va roligt! Vi ska också gifta oss i Alvastra nästa år! =D

Så jag snappar gärna också upp tips och idéer från din tråd...

Får man fråga när ni gifter er?

• MsChevy
    Tessan o Tobbe: Nej, men va kul! Ska vi följas åt? 
    Vi har inte riktigt bestämt datum än. Vi hade först tänkt gifta oss i år, men vi skjuter på det så vi hinner spara ihop lite pengar. När ska ni gifta er? Bor ni där i trakten? Jag är från Linköping från början o sen barnsben har jag sagt att jag vill gifta mig i Alvastra o vackrare plats får man leta efter! Var har ni tänkt o ha festen? 

Vi ska ha 50-talet som röd tråd o våra färger är svart, cerise o vitt o självklart prickar o CocaColaSolig 
    Vi (läs jag) har kommit ganska långt i planeringen, med idéer o hur det ska se ut, men det är mycket kvar än. Nackdelen med att sätta igång så här långt innan är att man hinner se så mycket o blir velig. Var t ex helklar på musiken, men så hörde jag en annan sång o då kanske den blev bättre o hittade klänningen jag ville ha tills jag hittade en som kanske var ännu finare o mer jag...ja jösses...vad har man gett sig in i? hehe

Blir ju lite extra jobb att lösa allt oxå eftersom vi bor nästan 20 mil ifrån alvastra... 
  • Tessan o Tobbe

Ert 50-tals tema verkar fint och kul! =)

Vi ska gifta oss 2013-07-13, och vi ska ha festen och boende på Borghamns Vandrarhem, som ligger ca 1,1 mil bort från ruinen... =)

Jag kommer från Skåne och min sambo från Stockholmtrakten, och vi bor utanför Stockholm, så vi har också en bit dit.... Och som du säger, det blir lite extra jobb då...

Vi fastnade för Alvastra just för att det är så fantastiskt vackert! Och det ligger ju så passande mitt emellan Skåne och Stockholm. Och med tanke på att alla gästerna kommer bli långväga så blev det så perfekt med vandrarhemmet i Borghamn.

Haha ja, jag känner igen det där med planeringen... Man ligger några steg före än vad man borde. Det är 1,5 år kvar tills vi gifter oss, och jag vill redan skicka ut inbjudningarna..... Men det vet jag ju att vi inte kan göra... =P

Ja, vad har man gett sig in på??! Hihi... Mina tankar snurrar lika mycket som dina, "tänk om man hittar en finare klänning, bättre musik... Tänk om...." Fast på nåt sätt tror jag ändå att när man väl har hittat en känning som man har köpt, då är man så nöjd med den att man inte hittar "nåt finare"... Eller vad tror du?

Beroende på hur stort bröllop och hur stor er budget är så kan jag rekommendera er att kika lite på Vandrarhemmet i Borghamn... Men som sagt, det är kanske om bröllopet är lite större... Vi kommer ha en gästlista på nånstans mellan 85-100 pers... (vi är inte riktigt klara med den än)

• MsChevy

Men gu, va mycket lik planering vi har! Våra gäster kommer från olika platser i Sverige samt från Norge då sambon är norrman, så det här blir långresa för alla gäster inkl oss!

Vi har tänkt oss ha festen i Ödeshögs Folk Park, jättelokal som vi får ha från fre-sön för 2000:- (ska dock försöka förhandla priset lite eftersom det inte finns nåt porslin där). Där finns scen till coverbandet vi ska ha, stort grönområde (där vi får ställa några husvagnar för de med småbarn). Vi kommer ha ca 100 gäster (inte riktigt klar med listan än), men tyvärr har vi inte ekonomi att betala allas boende så vi kommer skicka med info om tre sorters boende för alla plånböcker; camping, vandrarhem o hotell. På fredagkvällen kommer vi bjuda in tidigt anlända gäster till en rehearsal barbeque i parken medan vi dekorerar/är klara med dekorering. Vi kommer antagligen ta cateringen via Ica Maxi i Motala. Bar kommer vi ha till självkostnadspris.

Vi hade tänkt oss ca 50 000:- som budget, men vid en kalkyl för ett tag sen ligger det närmare 70 000:-. Fan, jag borde klara en låg budget då jag varit gift en gång tidigare o då gick allt på 10 000:- (ja TIO tusen kronor, mat, lokal, inbjudningar, kläder (hyrde klänning, köpte kostym) Men å andra sidan vill jag slå på stort den här gången o få allt rätt (ja hyfsat iaf).

Har ni nåt tema eller färger att gå efter? Lillasyster o jag satt o pysslade lite igår, hittade en tips på hur man enkelt gör presentpåsar av kuvert. Lite övning på det så blir det finfina påsar! Vi ska självklart ha äkta gränna polkagrisar som goodiebag till gästerna, speciellt eftersom de norska gästerna aldrig ätit äkta.  

Jag ska nog beställa en kinklänning. Har varit o testat några, men nja...vill ha nåt speciellt. O dessutom brukar kinaklänningarna va så billiga att man kanske kan beställa fler om man inte blir nöjd med den första. Har du nån klänningsidé ännu? Jag o sambon är inte riktigt överens om min klänning, men det är ju jag som ska ha den på mig, så min röst borde ju väga tyngst eller hur? Tungan ute 

Hur har ni tänkt er vigseln? Borgerligt eller kyrkligt? 

• Tessan o Tobbe

Hej igen!

Först vill jag be om ursäkt för att jag inte har svarat tidigare... Jag är här inne så väldigt sällan, så därför råkade det bli så här. Så du inte tror att jag är helt nonschig...

Ja, det verkar som vi har lika samma tankar o planering. =)

Det låter ju kanon med Ödeshögs Folk Park... Hur har det gått med förhandlandet om priset? Eller du har inte kommit så långt än...?

Vi ska ju hyra hela vandrarhemmet i Borghamn, men vi har absolut inte råd att betala boendet till alla gäster, så dom får bo där till ett självkostnadspris... O vi hoppas ju att dom flesta gästerna vill bo där tillsammans med oss, vilket vi tror dom kommer vilja... Men där finns kanske nån enstaka som inte vill det, så vi ska också tipsa om lite olika andra boende runtom. Spriten däremot kommer vi bjuda på... När vi ändå är nere i Skåne o hälsar på, så kommer vi ta en dagstur till Tyskland o handla hem sprit för en billig peng. Vi satt o räknade på hur mycket vi kände att vi kunde och hann spara ihop på ca 20 månader, o kom upp till 100000 kr. Sen om vi behöver använda alla pengarna eller inte, det får vi se. Jag tror absolut inte att vi kommer överskrida den summan, o det kan vi inte heller för det är liksom max vad vi har, men jag tror inte vi behöver vända o vrida på vartenda krona heller för att få det att gå ihop... Och har du några bra budgettips så tas dom tacksamt emot! =)

Wow, det var ju verkligen skillnad på budget om man jämför med förra gången du var gift... Men sen o andra sidan så blir ju allt dyrare också med åren. Har ni kommit fram till vad budgeten kommer ligga på, eller det är fortfarande ca 70000 kr?

Catering genom Ica Maxi, det har jag inte tänkt på... Ska kolla upp det också. =) Annars har vi hittat ett ställe i Gränna, ett cateringställe som jag inte kommer ihåg vad det heter... Men Maxi är nog absolut billigare, o det är ju alltid bra att ha alternativ.

Vi hade tänkt oss grönt tema, olika gröna nyanser, och nån färg till. Antagligen nån typ av röd, mörkröd, men det är inte riktigt spikat än... Kul idé med polkagrisarna, iom era norska gäster också. Vi har inte riktigt bestämt oss än om vi ska ha nån goodiebag/give away till gästerna, o vad det blir isf...

Jag har inte hittat nån klänning än... Jag kollar o kollar o kollar i olika bröllopstidningar på en massa klännningar, men har inte hittat nån WOW-klänning än... När jag väl hittar vad jag vill ha, så ska jag få den uppsydd genom en väninna som har eget företag o då en sömmerska... Har du hittat nån klänning än?? Jag kan hålla med dig lite om att din/vår röst ska väga lite mer, men samtidigt så vill man ju att ens blivande ska gilla den lika mycket som man själv gör... För man vill ju att han ska tycka att man är världens finaste när man står bredvid honom när man ska vigas... Eller hur? =)

Det kommer bli en borglig vigsel... Hur ska ni ha det? O när va det nu ni skulle gifta er, var det nu i år eller nästa år?

Jag har sett den andra länken du har tipsat om, så jag kikar lite där också...

Fortsatt lycka till med all planering!! Vi hörs igen.... =)

• Tessan o Tobbe

Men guuuuuud, inte ett enda nytt stycke.... Ser ju ut som man gör nytt stycke när man skriver här i skrivarrutan, men sen när man postar det, så ikke... Jaja, hoppas det inte blev för jobbigt att lösa...

• MsChevy
    Hej hallå!
    Här är det lite stiltje, då vi skjutit på bröllopet till nästa år (måste undvika ditt datum hehe). Det blir borgerligt, måste hitta nån bra vf...

Det är helt sjukt, vår dyraste utgift är porslin o bestick! Lokalen vi ville ha har inget porslin eller bestick eller nåt sånt o det blir lika dyrt att hyra allt som att köpa. 2000:- skulle vi få ge för Ödeshögs Folkets Park fre-sön. Lite dyrt eftersom inget porslin finns. Får se om det går att förhandla lite... Kikar även efter andra lokaler som har porslin o sånt. Ska prata med en bekant från Mjölby om han vet om nå roliga lokaler i Ödeshög-Vadstenatrakten. en härlig utomhusfest vore nice! (om vädret tillåter)

Klänning ja, det är ett enormt lass att dra. Jag har nog 15 favoriter nu o det är ju så svårt att välja. Ska kolla pris på tre av favoriter o om det inte blir alltför dyrt köper jag nog minst 2 av dom o väljer den som är mest jag (om nu nån av dom är det. Kolla kinasidorna, t ex http://www.millybridal.com/ , http://www.landybridals.com/ , m.fl. Där har jag hittat alla mina klänningar o det blir ju dessutom billigare än att köpa i butik. Budgettips! Men klänningarna har väldigt hög kvalitet o är välsydda enligt de som köpt via kinasidor. Kolla den här bt tråden, de är nästan experter på kinaklänningar: www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3949530.html En kopia av en Vera  Wang för 1500:- känns väl rätt överkomligt? Skrattande Finns även såna sidor för kostymer, men vi kommer nog köpa kavaj+byxor+skjorta på typ Dressman o sen låta en sömmerska sy upp väst eller kravatt eller vad sånt där nu heter. Skorna lägger vi ner mycket energi i att hitta rätt stil, så där går nog ca 2500:- åt för båda. Googla wedding dress så får du upp massa bilder o hittar massor kinasidor!

Vi skickar med info om boende för vi har inte heller råd att betala allas boende. Har tre olika sorters boende så det passar alla plånböcker. http://www.oninge.se/ är en camping som ser jättemysig ut, funderar på att ta en liten familjesemester dit.  

Här är några av favoritklänningarna:

De är alla bilder från kinasidor o kostar ca 1000-2000:- Solig

Jag sitter o gör skiss efter skiss på inbjudningarna, men har kört fast lite känner jag....
  • Tessan o Tobbe

Hej Igen!

Jag är ju så himla dålig på detta... Jag går in lite då o då, och då sitter jag mest o bara klickar rundor o läser en massa olika trådar... Vilket jag gjorde nu också, och det första jag ser då i kommentarena, det är du som har skrivit... Om att ni äntligen har kommit fram till ett datum ni ska gifta er. Va kul! Och va skönt att ni äntligen har kommit fram till nåt... Så himla skön känsla att veta ett datum, man liksom längtar på ett annat sätt då när man vet exakt när det kommer hända! =)

Vilka fina klänningar du gillar! Förstår att det kommer bli svårt att välja...

Jag gillade nog den första bilden bäst, så himla fin o sober...

Trots att det är över ett år kvar tills vi gifter oss, så känner jag lite panik över att jag inte vet vad för klänning jag vill ha... Allt annat har jag en ganska lugn känsla över, men just klänningen.... Isch....

Hoppas det har lossnat för dig med inbjudningarna.....

Annars gör det nog det snart =)

• MsChevy

Long time no seen! o bättre sent än aldrig säger man väl?

Nu har vi till o med bestämt datum! Skrattande 29 juni 2013 blir vi ett Hjärta

Svar på tråden Frisör i Ödeshögstrakten???