• Palolem

Vad gör man med folk som inte svarat alls på inbjudningarna?

De har haft 6 veckor på sig att svara. Vad gör man med gäster som inte ens hört av sig? 

Vi skrev inte o.s.a utan skrev hör av er senast xx/xx om ni kommer eller inte. 

Kan man helt fräckt stryka dem (jag har inget emot att de inte kommer), eller måste jag sitta och ringa runt till 40 pers för att se om de öht vill visa någon form av intresse av att komma till vårt bröllop? Känns helt sjukt att behöva ringa och truga, liksom. 

Om man inte vet hur det ser ut just det datumet i planeringen, kan man inte höra av sig och bara säga det då? Jag fattar ju att allas liv inte kretsar kring vårt bröllop, men höra av sig kan man väl göra när man fått en inbjudan, av ren artighet? 

Hur hade ni gjort gjort?  

• Svar på tråden Vad gör man med folk som inte svarat alls på inbjudningarna?
  • Daludd

Man är helt berättigad att stryka dem. Vi kommer skriva det i infobladet dessutom typ "uteblivet svar tolkar vi som ett nej tack".

Om jag inte brydde mig om deras närvaro hade jag strukit dem, hade jag brytt mig hade jag ringt och frågat. Hade ev. ringt och frågat och bett om svar samma dag - hade de inte det hade jag strukit dem. 

• johanna anders

Usch! Det ÄR så respektlöst att inte svara! Som daludd säger; vill du ha dem med, ring och kräv svar samma dag. Om du stryker dem utan att höra av dig så riskerar du säkert att några av dem glider in på bröllopet med följden att det inte är dukat till dem...!

• ElinFalk85

skit i dom, skulle jag gjort. har man inte vett att svara har man inget där och göra.

• sollan

Har ni inget emot att de som inte osat kommer så kan ni jue bara stryka dem från gästlistan, annars får ni väl ringa runt och kräva ett snabbt svar.
    Själv hade vi ett par av sambons syskon som inte osat så jag skickade ett mail typ Toastmadame har sagt att ni inte osat så det är jue synd att ni inte vill närvara på våran bröllopsdag ;)  hehe  Gissa om de vart snabba med att svara att de så klart kommer eller självklart som en svarade..Nej det är inte alls självklart...Uteblivet osa betyder faktiskt , kommer ej :/

Blivande vårbrud
  • daniiel

Håller med om att man absolut kan stryka de från listan. Vi hade några som inte hade svarat alls när OSA gick ut och vår toastmaster fick ringa runt. Vissa fick han inte ens tag på och de har än idag (ett halvår senare) inte sagt ett ord om bröllopet. Jag tror att många själva tycker att de har svarat (nej) genom att inte svara alls, de förstår inte riktigt grejen med att man hör av sig och säger ja eller nej.

• Juni 2012

Att bara anta att de inte kommer är också riskabelt, vad gör ni om de kommer på festen ändå? Bara står där bland de andra gästerna, utan att ni har stolar eller mat så det räcker.
    Då får ni utse någon som avvisar de som inte har OSA:t

• ElinFalk85
    Juni 2012 skrev 2012-02-24 11:36:38 följande:
    Att bara anta att de inte kommer är också riskabelt, vad gör ni om de kommer på festen ändå? Bara står där bland de andra gästerna, utan att ni har stolar eller mat så det räcker.
    Då får ni utse någon som avvisar de som inte har OSA:t
    då säger man att det inte är dukat till dem eftersom dom inte har svarat.
  • Dejli
    ElinFalk85 skrev 2012-02-24 12:03:33 följande:
    då säger man att det inte är dukat till dem eftersom dom inte har svarat.
    Fast eftersom man bjudit dem så kan man ju anta att det är personer man faktiskt vill ska delta. Jag hade nog hellre klargjort om de kommer eller inte istället för att inte veta. Det kan ju också vara folk som i förbifarten sagt att de "nog" kommer, och sedan tyckt att de svarat ordentligt, medan brudparet knappt uppfattat det, etc.

Att 40 brev skulle kommit bort i posten är ju kanske inte så sannolikt, men att någon av dem kan ju faktiskt ha förkommit är ju inte osannolikt om än ovanligt.

Jag hade inte ringt och tjatat, utan skickat ut ett sms till de som inte svarat. "Hej, sista datum för att anmäla om ni vill komma på vårt bröllop eller inte har passerat, och för vår planerings skull behöver vi ett definitivt svar från er".
  • ElinFalk85
    Dejli skrev 2012-02-24 12:27:31 följande:
    Fast eftersom man bjudit dem så kan man ju anta att det är personer man faktiskt vill ska delta. Jag hade nog hellre klargjort om de kommer eller inte istället för att inte veta. Det kan ju också vara folk som i förbifarten sagt att de "nog" kommer, och sedan tyckt att de svarat ordentligt, medan brudparet knappt uppfattat det, etc.

Att 40 brev skulle kommit bort i posten är ju kanske inte så sannolikt, men att någon av dem kan ju faktiskt ha förkommit är ju inte osannolikt om än ovanligt.

Jag hade inte ringt och tjatat, utan skickat ut ett sms till de som inte svarat. "Hej, sista datum för att anmäla om ni vill komma på vårt bröllop eller inte har passerat, och för vår planerings skull behöver vi ett definitivt svar från er".
    jag kommer vara benhård. svarar man inte får man skylloa sig själv. alla vet att vi gifter oss på vårt datum i alla fall det visste dom för flera månader sen.
    jag har varken tid eller ork att agera dagmamma till folk som inte har hyffs nog att svara.
  • Palolem

Tack för alla svar, jag tycker det är så grymt dålig stil att inte svara. De måste inte komma, de kan ju mejla och tacka nej liksom. 

Bra tips med bortmotande på bröllopet, vi kommer att räkna med att de som tackat ja kommer och de andra struntar vi i.

40 pers à 900:-/kuvert är ju pengar som man kan ha roligare för, tex bjuda de gäster som är där på mer champagne och uppgradera diamantringen...  Cool

Svar på tråden Vad gör man med folk som inte svarat alls på inbjudningarna?