• knyttan

Nervös för att jag inte ska gilla ringen!!

Vi har valt att designa våra egna ringar eftersom vi har fått endel arveguld att använda till detta.. Vi har varit hos guldsmeden två gånger nu och pratat igenom designen, första gången hade vi med oss olika bilder som vi visade på hur vi ville ha det. Då kändes det som om guldsmeden var helt med på hur vi tänkte oss. Sen andra gången då vi var tillbaka för att titta på de nästan färdiga ringarna (två av tre) så kändes det inte hundra... Kändes inte som modellen var som vi hade sagt, bara nääästan, och det kändes också som om guldsmeden var väldigt snabb med att klara av allt... vi skulle också diskutera designen på den tredje ringen - det som då alltså ska bli min vigselring. Det kändes som om vi bara hastade igenom allting, jag vet inte om jag har en riktigt klar bild av hur allt blir när det blir färdigt, jag är rädd för att stenarna ska kännas för små (vill inte ha några jättestenar, men man vill ju ändå att de ska synas, inte bara mini mini) men han sa att det inte gick att ha större stenar än så i den modellen o bredden... (det blir 2,5 mm bred med 5 st 0,015 ct stenar, om jag inte minns fel) och samtidigt är jag nervös för att jag ska tycka att den andra ringen (som vi provade) ska kännas väldigt bred... och att kombinationen blir större än vad jag tänkt mig :( Aaah vet inte om det är bara jag som har hjärnspöken nu... jag är ofta en sån person som tar ett tag på mig vid att vänja mig vid en idé och kanske var det att jag hade en väldigt tydlig bild av exakt hur det skulle bli, och nu blir det bara liiite annorlunda och då känns det fel?? Kanske måste jag bara få prova ringarna tillsammans... eller så kanske jag inte alls tycker om det, och då kan vi inte göra om alltihop... hjääälp!!

• Svar på tråden Nervös för att jag inte ska gilla ringen!!
  • Chicita

Jag förstår hur det känns. Vi specialbeställde ju våra ringar också även om vi inte hade dom gjorda helt från scratch.
    När vi fick förlovningsringarna så var jag besviken först. Det blev inte exakt som jag hade tänkt. Men efter ett tag så började jag älska min ring. Även det som inte hade blivit "perfekt". Det var ju min ring. Helt unik. Jag hade beställt den och bestämt utseendet och någon hade artistiskt tolkat min tanke och gjort sin del av det hela.
    Samma med vigselringen som jag skulle ha... Vi skulle ha samma font på utsidan av den som vi hade på förlovningsringen. Vi lämnade in makens förlovningsring samtidigt för det skulle läggas till text på hans ring.
    När jag får min vigselring så ser jag ju att även om det är samma font, så har dom använt samma storlek på fonten som på makens vigselring. Och min text / font på förlovningsringen var mindre. Dom hade också sträckt ut texten lite så även om det var mindre text på vigselringen än på förlovningsringen så döljs en del av texten på sidorna av dom andra fingrarna...

Men som sagt så här i efterhand så kan jag bara älska dom för hur dom ser ut, med felaktigheter och allt.
    Det gör dom bara ännu mer unika. För om någon försöker kopiera min ring (vilket jag har fått frågan om när det gäller förlovningsringen) så kommer den ändå aldrig att bli exakt likadan som min ring Solig

• 1700tal

Litegrann samma som att klippa och klistra ihop klänning och vänta på resultatet...

Men kan du inte gå tillbaka till guldsmeden och säga som du tycker; att du tyckte det gick lite fort sist och inte hängde med på hur allt skulle bli, vad som gick och inte? Han kanske var stressad och hade en dålig dag?

Vad gäller stenarna kan det kanske stämma. Min vigselring som är 3 mm har stenar på 0,03 ct och de går ända ut i kanten. Samma ring i lite mindre "skala" i 2,5 mm och har stenar på 0,02 ct som går nästan ända ut på samma vis. Så det låter ju rimligt att det inte får plats större stenar på en så smal ring.

• LoJ

Jag tycker du ska gå tillbaka, precis som 1700tal skriver, och säga att du tyckte det gick för snabbt sist och att du bara vill dubbelkolla så att det inte blir några fel. Jag tror guldsmeden uppskattar det för dom vill ju ha en nöjd kund som pratar varmt om dom och som rekommenderar dom till andra.

• Chicita

När det gäller stenarna så kan det vara höjden på ringen som påverkar mer än bredden, speciellt om man vill ha dom nedsänkta.
    Jag minns inte hur många karat mina stenar är på. Jag bad bara att få så stora stenar dom kunde sätta in i ringen, utan att dom stack ut. Och det fick jag. Skrattande

• knyttan
    1700tal skrev 2012-02-26 19:48:53 följande:

Litegrann samma som att klippa och klistra ihop klänning och vänta på resultatet...

Men kan du inte gå tillbaka till guldsmeden och säga som du tycker; att du tyckte det gick lite fort sist och inte hängde med på hur allt skulle bli, vad som gick och inte? Han kanske var stressad och hade en dålig dag?

Vad gäller stenarna kan det kanske stämma. Min vigselring som är 3 mm har stenar på 0,03 ct och de går ända ut i kanten. Samma ring i lite mindre "skala" i 2,5 mm och har stenar på 0,02 ct som går nästan ända ut på samma vis. Så det låter ju rimligt att det inte får plats större stenar på en så smal ring.

Haha, jo iofs, bara typ fyra gånger så dyrt och nåt jag ska ha på mig varje dag, resten av livet Tungan ute

Jag tror säkert att det stämmer och att det blir proportionellt osv, det jag oroar mig för nu är att vi kanske inte diskuterade igenom dimensionerna mellan de två ringarna ordentligt, jag sa att jag ville ha en "tunn" vigselring, men nu kanske jag kommer tycka den blir "för tunn" och förlovningsringen blir "för bred" eftersom det inte känns som jag fick någon chans att typ känna efter och jämföra... Och förlovningsringen kan jag inte ändra på nu, för den är redan klar. Eller ja, nästan ialla fall...
  • knyttan
    Chicita skrev 2012-02-26 19:46:53 följande:
    Jag förstår hur det känns. Vi specialbeställde ju våra ringar också även om vi inte hade dom gjorda helt från scratch.
    När vi fick förlovningsringarna så var jag besviken först. Det blev inte exakt som jag hade tänkt. Men efter ett tag så började jag älska min ring. Även det som inte hade blivit "perfekt". Det var ju min ring. Helt unik. Jag hade beställt den och bestämt utseendet och någon hade artistiskt tolkat min tanke och gjort sin del av det hela.
    Samma med vigselringen som jag skulle ha... Vi skulle ha samma font på utsidan av den som vi hade på förlovningsringen. Vi lämnade in makens förlovningsring samtidigt för det skulle läggas till text på hans ring.
    När jag får min vigselring så ser jag ju att även om det är samma font, så har dom använt samma storlek på fonten som på makens vigselring. Och min text / font på förlovningsringen var mindre. Dom hade också sträckt ut texten lite så även om det var mindre text på vigselringen än på förlovningsringen så döljs en del av texten på sidorna av dom andra fingrarna...

Men som sagt så här i efterhand så kan jag bara älska dom för hur dom ser ut, med felaktigheter och allt.
    Det gör dom bara ännu mer unika. För om någon försöker kopiera min ring (vilket jag har fått frågan om när det gäller förlovningsringen) så kommer den ändå aldrig att bli exakt likadan som min ring Solig
    Ja, jag hoppas att det ska bli så jag känner sen! Och jag tror också att det kommer att kännas så, för att oavsett så blir det ju min unika ring...
    Så har det varit med andra grejer, tex så har jag en halvstor tatuering på ryggen som jag har ritat själv, men när jag gjorde den så höll det på att gå rent åt h-vete, bla höll tatueraren på att vända en del i grekisk skrift åt fel håll och det var bara rena turen att jag såg det och faktiskt reagerade över att jag kunde läsa det rättvänt i spegeln... jaja, när den var klar så tog det mig en vecka av ångest att förlika mig med idén att den inte var 100% ... jättefint gjord visserligen men med vissa detaljer som JAG vet borde varit annorlunda... hur som, nu älskar jag den ändå trots att den inte är EXAKT så som jag ville att den skulle bli...

Nu har jag mätt lite med andra ringar som jag har hemma och kommit fram till att det nog blir bra ändå, jag skulle inte kunna ha några andra mått än de vi bestämde... Det är kanske bara hjärnspöken ialla fall... och sambon säger att han tycker att ringarna såg jättefina ut...
  • Chicita
    knyttan skrev 2012-02-26 23:45:48 följande:
    Ja, jag hoppas att det ska bli så jag känner sen! Och jag tror också att det kommer att kännas så, för att oavsett så blir det ju min unika ring...
    Så har det varit med andra grejer, tex så har jag en halvstor tatuering på ryggen som jag har ritat själv, men när jag gjorde den så höll det på att gå rent åt h-vete, bla höll tatueraren på att vända en del i grekisk skrift åt fel håll och det var bara rena turen att jag såg det och faktiskt reagerade över att jag kunde läsa det rättvänt i spegeln... jaja, när den var klar så tog det mig en vecka av ångest att förlika mig med idén att den inte var 100% ... jättefint gjord visserligen men med vissa detaljer som JAG vet borde varit annorlunda... hur som, nu älskar jag den ändå trots att den inte är EXAKT så som jag ville att den skulle bli...

Nu har jag mätt lite med andra ringar som jag har hemma och kommit fram till att det nog blir bra ändå, jag skulle inte kunna ha några andra mått än de vi bestämde... Det är kanske bara hjärnspöken ialla fall... och sambon säger att han tycker att ringarna såg jättefina ut...
    Ja jag har ju också en egenritad tatuering som jag gillar nu och gärna visar upp. Men exakt som originalet - nej nej... Denna kossa tappade ett ben och fick ett streck till svans (han använde lite för grov outliner tyckte jag) men det är ju inte jag som har tatuerat in den, utan det är en konstnär. Och det är klart att även om dom använder min ritning som förlaga så kommer dom att sätta sin spinn på tatueringen Flört

Jag tror nog att det blir bra i slutänden. Och själva processen med att designa ringarna och allt det här är ju en del av det som utgör ringens historia. Och därför blir den så mer minnesvärd Glad
Svar på tråden Nervös för att jag inte ska gilla ringen!!