• ElinFalk85

Göra egna smycken vad behöver man?

Jag vill börja göra egna smycken som lite terapi och för att det är roligt. vad behöver man? prälor, tråd, lås, motring och tänger är det jag har förstått, något mer?

• Svar på tråden Göra egna smycken vad behöver man?
  • MissBroccoli

Det finns lite olika amerikanske tidningar som kan ge mycket inspiritation. trår nån heter Wier och en heter Jewlery (dne inrikar sig mer för dem som har verkstad och kan löda m.m.) De finns i välsorterade tidningsaffärer (pressbyrån brukar ha så be dem ta hem i fall de inte har) Annars kanske du kan fynda nån bok på bokrean??

Vill du jobba i äkta metall så som silver så kolla upp Sargenta (www.sargenta.se) Konrad Whalström (www.konradw.se) och Ravstedhus (www.ravstedhus.dk/info/Svenske_handelsbetingelser_329l1.aspx)  De har pärlor, stenar, silvertråd, färgad koppartråd m.m. Finns även en del böcker som kan vara svåra att hitta annars. ring/maila så får du hem katalog!

Panduro och Slöjd detaljer har en hel del grejer med. Finns det nån hobby affär i närheten så hjälper de säkert till att hitta det du behöver.

Det finns många webbutiker som säljer pärlor, Googla så hittar du massor! Finns även mängder med bloggar på ämnet där du kan få tips, ideér och länkar.

Clas Ohlsson har flacktänger och avbitare för ca 30kr/st. de fungerar utmärkt (jag har läst till guldsmed å hållt på med smide sen -99 å har de tängerna) Tänk bara på att de inte ska vara räfflade för då skadar du tråden du arbetar med.

Rundtång är bra att ha och eventuellt 2 smala flacktänger. Du kan klara dig med de från clas ohlsson men gör du mycket smått är det skönt att även ha smala flacktänger.

Lycka till!!!!

• Cosy

OJ man kangöra smycken på skit och ingenting... Men ett tips kan vara att införskafa ett bas smycketsätt i sånna brukar man få grunderna till några smycken vilket oftas är till ett helt okej pris jämförelse om man skulle köpa det löst. Sen titta efter smycken som du gillar och vill göra i affärer och studera dessa så ser du vad du behöver för att göra liknande. efterett tag så kommer du själv upptäcka vad du behölver

We did it on DreamHack. Geeky love
  • ElinFalk85

tack för fina tips!!! =).

Svar på tråden Göra egna smycken vad behöver man?