• lewis

Tacka för musiken i kyrkan och i vigselprogrammet?

Förra året var jag på ett kyrkligt bröllop med ett drygt hundratal gäster. Under vigseln i kyrkan sjöng några vänner till brudparet och de hade också ett brudfölje med sig inne i kyrkan.

Det som överraskade mig var att det inte någonstans fanns information om vilka som uppträdde, och inte heller vilka som ingick i brudföljet.

Tjejerna som sjöng under vigseln blev inte presenterade varken i vigselprogrammet (där stod däremot organisten) eller under middagen och festen. De var jätteduktiga, men fick inget tack, och man får ju inte applådera i kyrkan. Jag kom på efteråt att jag borde ha bett toastmastern tacka dem från oss andra gäster. Jag var jätteimponerad!

Min syster var också en av tärnorna och jag tyckte att det kändes trist att hon som ändå lagt ner enormt mycket tid och energi på det här (planerat möhippan i månader, sytt upp en klänning enbart för det här tillfället osv) inte verkade få vara särskilt delaktig. Inte heller tärnornas eller marskalkarnas namn stod i vigselprogrammet, och brudparet tog inte ens något foto med brudföljet utan bara på sig själva.

Det är självklart brudparets dag, men jag blev så överraskad över att de inte verkade vilja dela dagen med dem de valt att ha så nära sig. Och jag tyckte synd om min syster och resten av följet, plus solisterna, som ju inte ens fick en skål eller ett tack för sin insats under kvällen. Syrran är fortfarande lite besviken över att hon inte ens har ett foto som minne från dagen ...

Ni som har koll på det här och har gift sig - har ni tackat era musiker? Och namngett de som ingått i ert brudfölje?

• Svar på tråden Tacka för musiken i kyrkan och i vigselprogrammet?
  • TheD

Brudfölje står sällan med i vigselprogram. Vi valde att skriva med deras namn :)

• MeaJ

Alla vill inte tacka "offentligt".
    Vi kommer att visa vårt stora tack med en liten gåva till de enskilda parterna.
    Om man som gäst vill tacka så kan man ju fråga brudparet om den information som man behöver som tex namn

Svar på tråden Tacka för musiken i kyrkan och i vigselprogrammet?