• BettyBoop

Hur länge håller blommor i oasis?

Hejsan,

Jag har tidigare gjort blomsterarrangemang i oasis till festligheter, men då alltid samma dag som de sedan ska användas.. Dvs gjort på f.m och använt på kvällen..

Vill nu göra arrangemang till bröllopet. Vill ha MÄNGDER av blommor i lokalen och har inte råd att ta det via en florist.. Så.. att göra arrangemangen är inga större konstigheter.. men kommer de att hålla till dagen efter?? Dvs om jag gör dem morgonen innan och ställer ut i lokalen - ser det fortfarande fräscht ut dagen efter? Vi gifter oss kl 15 så är i lokalen kl 17..  Det innebär att blommorna ska hålla i ca 1,5 dygn.

Vi gifter oss på sommaren (30/6) så kommer antagligen vara varmt vilket jag gissar spelar roll. Borde man göra arrangemangen hemma och förvara svalt och ordna utleveranse på bröllopsdagen istället?

Jättetacksam för hjälp, tips och råd!!!

• Svar på tråden Hur länge håller blommor i oasis?
  • Brud  vår 2012

puffar lite för detta inlägg!!

• Chicita

Jag tror att det är en omöjlig fråga att svara på rakt av.
    Det beror på vilken typ av blommor, hur dom snittas, hur långa stjälkar som blir kvar, hur mycket vatten ni har i oasisen (en vas med oasis där man i princip kan dränka den och låta vatten stå kvar i vasen håller ju bättre än en bit oasis på ett fat med blommor istuckna). 

Vi får blomsterarrangemang i vas till jobbet varje vecka.¨
    Vissa veckor ser dom lika fräscha ut när dom byter ut dom mot nytt arrangemang - som dom gjorde när dom levererade dom veckan innan.
    Vissa andra veckor är blommorna vissna redan dagen efter.
    Och det kan vara samma blomsort som håller olika länge.
    Det beror säkert på hur dessa blommor har transporterats och förvarats sen dom skördades...

Vissa blommor ska inte förvaras svalt för då vissnar dom snabbare dessutom...

Finns det någon möjlighet att nån du litar på kan fixa blommorna på förmiddagen innan bröllopet så ökar ni ju chansen för att det går bra 

Svar på tråden Hur länge håller blommor i oasis?