• Surr

Förvirrad över klänningstyper

På BT sida om kläder för gästerna står det:
    Frack -> Lång galaklänning
    Smoking -> Lång eller kort aftonklänning
    Mörk kostym -> Lång klänning eller
    kort elegant klänning

Jag som aldrig bär klänning förstår inte riktigt skillnaden. Hur vet jag om klänningen är en lång aftonklänning och inte en lång klänning? När blir den en galaklänning? Är det olika material på dessa olika typer av klänningar? Om man tittar på bridesave, så finns det klänningar för tärnorna där, vilken kategori räknas de klänningarna in i?

• Svar på tråden Förvirrad över klänningstyper
  • Electric Lady

Det handlar om modeller, tyger och dekorationer. Kolla på dn.se under mat och dryck, där reder Magdalena Ribbing ut begreppen om klädsel!

• Dea

Gränserna är ju flytande. Jag skulle säga att bridesmaidsklänningarna på bridesave i de flesta fall är närmast aftonklänningar, fast övre halvan nära gränsen till galaklänningar.

Galaklänning brukar beskrivas som mycket tyg nertill och lite tyg upptill. Du vet, balklänningar. Lyxiga tyger. Gärna med handskar till.
    Aftonklänning är såna det skulle kännas fånigt att ha på jobbet. Lite finare än man går på krogen i, liksom.

Bara klänning betyder att det inte behöver vara nåt festligt glitter på eller speciellt material, bomull eller linne går bra.

Svar på tråden Förvirrad över klänningstyper