KhiraLii skrev 2012-03-05 15:16:20 följande:
Jag har skrivit i många trådar redan om mina erfarenheter. Har handlat tre gånger ifrån JA och det har funkat kanon varje gång. För en lös sten är tull/moms 25% för en ring 27.5%. Du får räkna själv om det lönar sig att åka dit för att handla men du bör vara medveten om att du kan bli stoppad i tullen i Sverige och det räknas väl egentligen som smuggling när du försöker slippa undan momsen. Du kan ju alltid kolla med tullen vilka regler som gäller när du för in varan personligen och om det är vid någon speciell summa som de blir kinkiga.
Glöm ej heller att man även betalar skatt i USA. Jag var i San Diego nyss och där låg den på ca 8%.
Vad gäller kvalité på diamanter så rangordnas de av de insatta efter:
cut>colour>clarity
Vad gäller cut så skulle en diamantnörd som jag inte köpa något annat än AGS 000 eller GIA ex/ex/ex + att jag är kinkig även om stenen uppfyller dessa. Generellt sägs att AGS är hårdare på att dela ut 000 gentemot GIAs ex/ex/ex medan AGS fortfarande är ett ganska ungt gemologiskt institut och därav inte riktigt fått den genomslagskraft de förtjänar hos den stora massan. Jag skulle INTE köpa en sten som inte har antingen AGS GIA eller HRD som certifikat. Om du tex väljer mellan tre AGS 000 så kan JA utföra ytterligare analyser för att bekräfta vilken av de tre som är bäst.
Colour är väääldigt personligt. Vissa ser färg i en G diamant, andra tycker I-J är vita. Ju bättre slipad en diamant är ju vitare ser den ut att vara. En toppslipad I-J kan se vitare ut än en sämre slipad G-H. En lägre färg betyder inte att det är en sämre diamant i termer av ljusåtergivning, den har bara en annan nyans. De riktigt färgade diamanterna (gula, röda, blå tex) är svindyra.
Clarity: I denna kategori finns pengar att spara. Det finns eg ingen anledning att köpa högra än VS för du kan inte se skillnaden med blotta ögat och inneslutningarna i en VS-sten skall inte påverka ljusåtergivning. Dock pratar man ofta om begreppet "mindclean" i amerikanska kretsar och för vissa är inte VS gott nog. I Si-kategorin kan man göra riktiga kap. I vissa stenar kan man lätt se inneslutningar med blotta ögat, i andra inte alls. Dessa stenar måste utvärderas ifrån fall till fall. Stenar som är graderade I har med största sannolikhet synliga inneslutningar. Det är inte ovanligt att ljusåtergivningen är påverkad och de kan vara mindre hållbara.
När man sedan listat ut vad man kan tolerera i dessa olika kategorier så kollar man sin budget och maxar karaten därefter. Om man är ute efter så stort som möjligt.
Ja dina inlägg i tidigare trådar har jag slukat i min utbildning av diamantkvalitet =)
Tack för all din utförliga info! Du är en av dem som verkligen fått mig att överväga James Allen!
Som du skriver så har även jag bara tittat på GIA ex ex ex pga att jag vill ha högsta kvalitet på cut.
Av någon anledning så finns det knappt några diamanter från AGS på James Allen längre? Såg många tidigare men de kanske är lite mer prisvärda än GIA och säljs fortare?
Färgmässigt så funderar jag faktiskt på att gå ner i färg till J för att tjäna in en stor peng! Har du youtubat: diamond colour comparison? Jag själv kan omöjligt se skillnaden när de jämför en G H I och J färgad diamant!